Снимка: iStock
В последните няколко години ставаме свидетели на рязък скок на стартъпите в България. Повечето от тях са технологични, но има и такива, насочени към традиционния бизнес, целящи с внедряване на нова технологична платформа да подобрят неговата ефективност. Именно към такъв стартъп ще погледнем сега. Става въпрос за единствената в страната онлайн платформа от типа В2В, която свързва по-малките търговци с доставчиците. За повече яснота, относно бизнес модела и перспективите за развитие на подобен бизнес в страната ни, се обърнахме към Николай Гроздев, основател на платформата Promoto.bg.
Разкажете ни малко повече за концепцията на Promoto.bg и как стигнахте до тази идея?
Promoto.bg е модерна търговия на едро, единствената онлайн платформа в България, от типа B2B marketplace, в която множество търговци на дребно (магазини и заведения) поръчват бързооборни стоки от множество търговци на едро (дистрибутори). Има и още една група участници в платформата – производители и вносители, които рекламират своите продукти и реализират ефективни промоционални кампании сред подбрана аудитория от магазини и заведения.
Идеята се роди по време на един амбициозен проект, който управлявах за голяма бутилираща компания - пазарен лидер в България. По време на проекта се запознах с много дистрибутори и управители на магазини и заведения и установих, че търговците на дребно ежедневно се сблъскват с трудности при поръчването на стока. Принудени са да чакат дълго време на телефон, докато се свържат с оператор в кол центъра на дистрибутора. Не знаят кои са новите продукти и актуалните промоции.
Това не са единични случаи – в България има над 50 000 магазини и заведения, които поръчват по телефон и губят страшно много време, както на себе си, така и на доставчиците, които записват поръчки, диктувани по телефон.
От този остарял начин на работа губят всички. Изчислихме, че реализирането и обработването на една поръка по телефон отнема почти един човекочас, общо за клиента и доставчика. Много често, продуктите, които са в промоция трябва да се поръчват отделно от основната поръчка и управителят на търговския обект, трябва да звъни допълнително на различни търговски представители, за да иска разрешение.
Българската икономика губи милиони човекочасове на годишна база от неефективност на процеси, които могат сравнително лесно да бъдат дигитализирани и автоматизирани.
В крайна сметка всички ние като консуматори плащаме по-високата цена на рафта, която до голяма степен се дължи на неефективността на веригата на снабдяване.
Именно ниската ефективност е една от причините да наблюдаваме по-високи цени на продукти в родните магазини, които в други (развити) държави са по-евтини.
Какви са конкурентните ви предимства?
Към момента няма друга подобна онлайн платформа с модел на работа, като promoto.bg. Уникална услуга за управление на поръчките за търговци на дребно и дистрибутори и невероятна възможност за производители и вносители да представят портфолиото си от продукти в един изцяло нов дигитален канал.
Състезаваме се със самите себе си, което е изключително трудно и прави задачата ни още по-отговорна.
Единственият ни конкурент са телефоните, които се ползват за диктуване и записване на заявки, а не като смарт устройства, чрез които можеш по-бързо и лесно да изпратиш поръчката си електронно и да си сигурен, че тя ще бъде приета, точно по начина, по който е написана.
Освен всичко останало promoto.bg спестява ценно време на всички във веригата на снабдяването.
Средното време за изготвяне и изпращане на поръчка от 20 реда в promoto.bg е 5 минути, докато ако се диктува по телефон, само времето за свързване може да надхвърли 15 минути.
Елиминират се грешките, които често се случват при диктуване. Това, което магазинът изпраща, това получава доставчика му.
Дистрибуторът печели още повече време и средства. Вместо да губи време в записване на поръчки, които са диктувани по телефон, чрез promoto.bg дистрибуторът получава поръчката в електронен формат и тя се „налива“ за секунди в системата му.
Рromoto.bg е изработена, съобразно специфичните нужди на пазара и по специално – нуждите на т.нар. магазини от типа традиционна търговия. Прекарахме стотици часове с управители на магазини, заведения и дистрибутори, за да проучим в детайли начините, по които поръчват стока, как обработват поръчките и къде срещат най-големи затруднения.
Promoto.bg предлага богато разнообразие от продукти (над 12 000 вида продукти), които се доставят от над 12 дистрибутори.
В Promoto.bg се поддържат стотици актуални промоции, от които магазините и заведенията могат да се възползват по всяко време и от всяко място, без да е нужно да чакат някой да ги информира или да искат разрешение.
Promoto.bg предоставя на своите ползватели своевременна информация за всички нови продукти, които нашите дистрибуционни партньори предлагат.
В бързооборотния сектор бързината, с която информацията стига от производителя до пазара (магазините и заведенията) е от ключово значение за успеха.
Достатъчно зрял и наситен ли е бизнесът за търговия на дребно в България и пред какви предизвикателства е изложен в момента?
По мои наблюдения, в бизнесът с търговия на дребно в България винаги има място за нови играчи, които предлагат интересни и качествени продукти. Предизвикателствата са, как тези качествени продукти да стигнат до този силно фрагментиран пазар. В България има над 50 000 магазини и заведения.
Дистрибуцията в България се оказва изключително скъпо удоволствие. За да стигне до хилядите търговски обекти на пазара, производителят трябва да разчита на дистрибутори. Дистрибуторите предлагат още хиляди конкурентни продукти и не са ангажирани да „сложат“ точно неговия продукт на рафтовете в магазините, които обслужват. Това принуждава производителите да наемат търговски представители, чиято основна роля е да представят и покажат новите продукти в магазините. Целият този процес е много скъп, бавен и неефективен.
Promoto.bg дава уникалната възможност на производителите директно да представят цялото си портфолио пред множество магазини и заведения, онлайн 24/7.
Представете си, че сте производител и можете с един клик да кажете на стотици (скоро – хиляди) търговски обекти, че вече имате нов продукт и да им го представите по един модерен и вълнуващ начин. Само ако можеха вашите клиенти с един клик да си поръчат продуктите ви, веднага…
Това вече се случва, тук и сега, благодарение на promoto.bg
Кои са водещите дистрибутори, с които работите, и колко бързо разширявате мрежата си от доставчици и магазини?
Работим с едни от водещите дистрибутори за бързооборотни стоки в град София; Комета-03, Диала-04, Сириус, Топ Дринкс, СМ Трейд, Виктория Комерс, ТДЛ от град Пловдив, Девин Гала от град Бургас и други. В непрекъснат процес сме на включване на нови дистрибутори, вносители и производители.
Пазарният лидер в категория Бутилирани води – Девин ЕАД е наш партньор, още от самото начало. Емблематичните, световни марки Меггле и Данон видяха огромния потенциал на promoto.bg и вече са наши партньори. Уникалното на promoto.bg е това, че производителите, които са наши партньори предоставят специални промоции за магазините и заведенията, които поръчват, чрез promoto.bg.
Какво смятат потребителите за Вашата платформа?
Приятно сме изненадани да разберем, че консервативните традиционни магазини и заведения, всъщност са технологично узрели за новия и модерен начин на търговия, който им предлага promoto.bg. Почти без особени трудности promoto.bg влезе в над 500 магазини и заведения за по-малко от 6 месеца. Отзивите са изключително положителни, както от младите ползватели, така и от хора в пенсионна възраст, които споделят, че promoto.bg е по-лесно, отколкото Фейсбук-а им 😊
Какви са критичните точки, през които един стартъп преминава и как ги преодолявате?
Ние стартирахме promoto.bg от нулата. Една идея, описана в PowerPoint презентация и силното желание да докажем, че концепцията ни има огромен потенциал. Нямахме софтуер, дори нямахме познати програмисти, с които да се съветваме. Разчитахме на нашия опит и експертиза в бизнеса с бързооборотни стоки.
В момента, в който напуснах „сигурната“ си работа, след дълги години изкачване по корпоративната стълба, осъзнах, че свободата да си предприемач и да твориш върви в пакет с отговорността да си всичко и навсякъде, докато не изградиш екип, на който да разчиташ. Благодарение на опита ни с управление на сложни и мащабни проекти, успяхме бързо да организираме процесите, така че нещата се случваха съгласно плана и се движихме в правилната посока с правилното темпо.
Критично беше да намерим кой да направи софтуера, да напишем задание, което да е технически и бизнес издържано и най-критично беше, когато направихме първия тест с 10 магазини и заведения и един дистрибутор. Оказа се, че добре сме си свършили работата и системата заработи от първия път. След това всичко се завъртя много бързо, включихме повече дистрибутори, те казаха на своите клиенти, те казаха на други и така вече над 500 магазини и заведения се регистрираха в promoto.bg и се възползват от новия и модерен начин на търговия. Имаме малък, но много ефективен екип от професионалисти, които правят чудеса и всеки ден надскачат себе си. Всичко това го постигнахме с трима души и никой не може да повярва, че е възможно.
Виждате ли проблеми свързани с липса на капитал, или пък на качествена работна сила?
Затрудненият достъп до капитал е причината уникално добри идеи да остават само на лист хартия, а техните „генератори“ никога да не получат шанса да реализират проектите си.
За щастие ние имахме огромен късмет да срещнем Импетус Капитал, които повярваха в нас и ни подкрепиха още в най-крехка фаза. Без тяхна помощ, идеята ни щеше да последва съдбата на милиони добри идеи, които никога не виждат бял свят.
Относно работната сила: Убеден съм, че в България има много хора с потенциал да бъдат добри експерти в избраната от тях област на професионално развитие. Проблемите идват по-скоро от разминаването в очакванията на служители и работодатели. Много е важно, при търсенето на хора за дадена позиция, да се подхожда с внимание и отговорност. От профилирането, през писането на самата обява, до установяването на ясни критерии за избор на най-подходящия кандидат. Винаги прилагаме персонализиран подход. Всеки човек е уникален и не случайно обявите ни започват с това изречение: „Търсим личности, не правим подбор на персонал!“ . Това винаги дава резултат и хората, с които работим са на първо място, личности с чувства и емоции.
Какви са финансовите ви цели и прогнози за следващата година?
Концепцията на promoto.bg е да помага на дребния бизнес в бързооборотния сектор в България и затова сме решили да предоставим платформата за ползване от магазини и заведения напълно безплатно. Приходите ни се генерират от такси и комисиони от производители и дистрибутори. За да имаме повече приходи от производители, е необходимо да се включат повече магазини и заведения, които да поръчват техните продукти през платформата. Това е една огромна екосистема, която в момента изграждаме и ще започне да дава резултати след известно време. Конкретните ни финансови цели са до три години да имаме над 3 милиона лева годишни приходи, над 100 дистрибутори и производители и над 10 000 магазини и заведения, които използват promoto.bg.
Планирате ли да станете публична компания и ако да, какво смятате, че ще спечелите от потенциалната публичност?
На определен етап от развитието си, планираме да станем публична компания, като вярваме, че с това ще привлечем интереса на стратегически инвеститори, благодарение на които ще може да развием пълния си потенциал извън границите на България. Има много държави с подобен на българския модел на пазара на бързооборотни стоки и развита традиционна търговия, в които платформата promoto.bg би намерила приложение.
Въпросите зададе Теодор Минчев