Снимка: Pixabay
През февруари Business Insider интервюира Ави Хиаве, млад предприемач, който притежава фирма за часовници. Роден в Израел, 35-годишният Хиаве на 16-годишна възраст отваря Avi & Co., търговец на дребно от висок клас, който продава часовници на световноизвестни забележителности - Ники Минаж, Джъстин Бийбър и др. Семейството му винаги е било в бижутерския бизнес, но неговото призвание е конкретно в часовникарството.
"На пазара има часовници за всички. Ако искате да похарчите 5000 долара, ще си намерите часовник за 5000 долара", каза Хиаве пред Business Insider.
"Родителите ми се занимаваха с търговия на бижута, така че не ми беше трудно да се науча. Но моето хоби беше да се занимавам с всичко, свързано с часовници, обяснява той. Обичах часовниците. Малко по-късно научих, че те са добра инвестиция. След време това се превърна в основната ми дейност."
Повечето клиенти на Хиаве идват, препоръчан от други преди тях. Всички, които си купуват часовници, разбират, че луксозните такива притежават добра инвестиционна стойност, като Birkin или Basquiat. Всичко това са висококачествени, стоки, които исторически доказаха, че запазват платената за тях стойност или дори стават по-ценни с времето.
"Много колекционери, за които знам, че купуваха от мен, след известно време започнаха да търгуват с часовници", обяснява той.
Скъпите артикули, например чантите на Hermes, многократно са доказали, че поддържат изключително високо ниво на качество и пазарните спадове не влияят на цените им. Хората умират за марката. Когато Hermes отваря врати в някои магазини в средата на април месец в извънредно положение, брандът генерира приход от 2.7 милиона долара само за един ден само от своя водещ магазин в Китай.
Хиаве казва, че Richard Mille е „Hermes на часовниците“. По време на разпродажба Mille постоянно нараства в стойността си.
Той каза пред Business Insider, че някои часовници, които струват 100 000, безпроблемно стават на 120 000 долара. Колекционерите на часовници за знаменитости са на същото мнение - Дрейк има такъв, който струва поне 750 000 долара.
Следващата най-добра инвестиция, според Хиаве, е Rolex. Не само защото е красива марка, а защото продуктите й запазват стойността си.
Преди пандемията да стане факт и да дестабилизира световните финансови пазари, луксозният сектор все още се възстановяваше от въздействието на протестите в Хонконг, поради което вносът на швейцарски часовници в региона намаля с 26.8% в сравнение с 2018 г. Сега, на фона на пандемията, индустрията за луксозни часовници се подготвя за най-лошата си година досега.
Rolex затвори всички свои швейцарски фабрики, докато Richemont, луксозният конгломерат, който притежава Cartier, е намалил продуктите втора употреба, които продава на сайта си, съобщават от Bloomberg.
Но по-ранни данни сочат, че индустрията може да не е чак толкова засегната, колкото се очаква, поне не навсякъде. Пазарът на цифрови часовници Chrono24 пусна два доклада за състоянието на индустрията - един през март и един през април - сега, когато има криза.
Според докладите, макар да има бърз спад на луксозните стоки, други сектори от часовниковата индустрия пък се възстановяват. По-специално пазарът на винтидж часовници все още процъфтява, съобщи през април Кам Уолф от GQ. Уолф отбеляза, че Sotheby's продават по-класически часовници дори когато големите марки отменят плановете си за пускане на нови модели.
Адам Голдън, собственикът на Menta Watches, казва, че въпреки че общите продажби на часовници са намалели, пандемията носи нови възможности. Негов германски клиент иска да инвестира в портфолио от часовници от 300 000 долара, вместо във фондовата борса и поиска помощта на Голдън. Така че в индустрията има надежа и то много.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за инвестиции.
Още по темата: