Снимка: iStock
Коронавирусната криза промени поведението на потребителите, като паническото купуване, складирането и електронната търговия станаха норма тази година, докато хората по света се учиха да живеят в режим на блокиране.
Докато мерките за блокиране се облекчават в много страни, несигурността относно разпространението на вируса остава - и тя може да продължи да оформя отношението ни към стоките, които купуваме, установиха анализаторите.
Една трета от световните потребители се притесняват, че продуктите, доставени от чужбина, могат да представляват риск за безопасността, според фирмата за пазарни проучвания Kantar.
Компанията изследва 45 000 души в 17 държави онлайн и по телефона в края на април. Изследването „Барометър Covid-19“ е със статистическа грешка от 2%.
Стоките от Китай и САЩ се възприемат като особено рискови от потребителите в други страни, според откритията на Kantar, като 47% заявяват, че са много по-малко в полза на закупуването на американски и китайски продукти.
Хората в Южна Африка, Южна Корея, Нигерия и Франция се страхуват най-много от закупуването на стоки, внесени от Китай и САЩ, според Kantar.
Коронавирусната криза вероятно ще доведе до по-голям протекционизъм, смята икономистът
Роузи Хокинс, ръководител на отдела за прозрения в Kantar, пред CNBC, който каза, че хората също започват да предпочитат местно произведените стоки.
„Ние виждаме загриженост относно втора вълна и в съответствие с това забелязваме увеличение на хората, които смятат, че компаниите трябва да въведат вериги за доставки в своята страна“, каза тя пред CNBC. „Това е за защита на веригата за доставки, но също и за защита на работните места и тяхната икономика. Така че изглежда, че потребителите се ръководят от това как можем да се самоиздържат не само като индивиди, но и като страни и икономики."
Анкета на Kantar показа, че 65% от хората по света предпочитат да купуват стоки и услуги от своя вътрешен пазар, като една от четирима вярват, че водещите марки трябва да върнат производството в собствената си страна.
Китайските потребители са най-големите шампиони на движението „купувайте местно“, като 87% от анкетираните в страната заявяват, че са предпочитали местно произведените стоки, докато 81% от италианците и 76% в Южна Корея са казали същото.
Риск срещу възнаграждение
Според Питър Ноел Мъри, член на Американската психологическа асоциация и Дружеството за потребителска психология, потребителското поведение се е променило по време на коронавирусната криза, тъй като хората „търсят риск във всичко сега“.
При редовни обстоятелства, каза Мъри, потребителското поведение се ръководи от емоционалната крайна полза, която хората свързват с покупката на продукт. По време на пандемията обаче се разви друго измерение на този процес на вземане на решения, което включва претегляне на възнаграждението от покупка спрямо риска, свързан с нея.
„Потребителите говорят за продукти, които обичат, но ако са поставени в положение, в което, за да получат марката, трябва да се излагат по начин, който според тях има някакъв риск, свързан с нея, те няма да направят това" - каза той.
Отслабването на глобалното търсене на китайски износ представлява предизвикателство за възстановяване във V-образна форма.
Той отбеляза, че „неоснователните“ схващания за риска могат дори да видят лоялистите на марката да се отклоняват от определени стоки, ако имат „някакво съмнение, че може да има риск, свързан с него“.
„Това ще повлияе на широк кръг от поведение на хората и това ще продължи доста време“, каза Мъри.
Експертите са скептични
Майкъл Гасиорек, професор по икономика в университета в Съсекс в Англия, каза пред CNBC, че по време на криза хората имат склонност да се обръщат навътре и да стават по-националистични.
"В пресата се говори много за това как трябва да се притесняваме, че сме ангажирани във всички тези международни вериги за доставки", каза той. „Напълно възможно е хората да се занимават с това и да си мислят: „О ние сами трябва да направим повече.“
Но той добави, че дали потребителите наистина ще променят поведението си, е друг въпрос.
„Колко потребители, когато влизат в магазина и купуват домати или боровинки, действително проверяват произхода на тези продукти?“ - попита Гасиорек. „Чудя се, колко хора на практика правят това, което казват, че биха предпочели да правят".
Още по темата:
Уроците, които научихме от кризата през 2008 година
Въпросите, които е добре да зададете в края на интервюто за работа