Снимка: iStock
Тази година производителите на електрически автомобили се появиха на пазара с "гръм и трясък" и скоро нямат намерение да отстъпват челните позиции, категоричен е Люк Ланго от InvestorPlace Markets.
През изминалата година Krane Shares Electric Vehicle и Future Mobility (NYSEARCA:KARS) са отчели ръст с почти 30% в сравнение с едва 5% ръст за S&P 500. Този ход идва на фона на оптимизма, че повишаването на информираността на потребителите заедно с високата обществена подкрепа, ще доведе до 36-процентов прираст на електрическите автомобили, което от своя страна ще покаже рекордно високо ниво през 2021 г.
Докато тези цифри – 30% увеличение за акциите на производителите на електрически автомобили и 36% ръст на продажбите на електрически возила – може да изглеждат огромни, това е само началото. През следващите 10 години тези цифри само ще се увеличават, смятат пазарните наблюдатели.
Реалността е, че това е началото на бъдещето на транспорта. Дизеловите коли си отиват. Електрическите коли са на път.
В рамките на следващото десетилетие тази промяна само ще се ускори, тъй като технологията на батерията подобрява обхвата на шофиране, инфраструктурата за зареждане на батерията се разширява, търсенето на клиентите се преобръща, производствените мощности на автомобилите правят подобен обрат, цените на батериите и електрическите автомобили падат, а частният и общественият натиск за намаляване на емисиите на въглероден двуокис се увеличава.
Това е сливане на две течения, които ще предизвикат транспортна революция и в крайна сметка ще направят електрическите автомобили повсеместни до края на десетилетието.
Днес електрическите автомобили представляват само около 3% от всички леки автомобили.
Излишно е да се споменава, че най-доброто от цялото това словоизлияние тепърва предстои... и най-доброто от ралито на акциите на електрическите автомобили ще се случи през следващото десетилетие.
Tesla (TSLA)
Кръстникът на производството на електрически автомобили Tesla е и ще остане с едни от най-добрите показатели за ценни книжа на електрически автомобили, които могат да бъдат закупени през следващите 10 години.
През 2019 г. Tesla контролира около 16% от световния пазар на пътнически електрически автомобили. Това число е нараснало от 8% през 2017 г. благодарение на новите автомобили и географското разширяване.
Тези два фактора ще се водещи през следващите няколко години. Tesla ще пусне Model Y през 2020 г. И след това Cybertruck. Впоследствие и още няколко коли. В същото време компанията ще продължи да навлиза дълбоко в пазара на Европа, ще установи първокласни лидерски позиции в Китай и в крайна сметка ще се насочи към Латинска Америка.
На фона на целия този ръст Tesla ще продължи да произвежда най-добрите автомобили в сектора си, защото компанията има огромно предимство, когато става въпрос за технологията на батериите и автономията. В същото време собственият капитал на марката Tesla е несравним. Този силен капитал ще е стабилен още дълго време.
Tesla ще остане ненадминат лидер на потребителския пазар на EV през следващите няколко години. Тъй като пазарът расте, приходите на Тесла ще се увеличат. И ето, че Tesla пристига. Както и цените на акциите на TSLA.
Nio (NIO)
По-малкият брат на Тесла от Китай, Nio, също разполага с едни от най-добрите акции от електрически автомобили, които могат да бъдат закупени през следващите 10 години.
Премиум производителят на EV включи задна през 2019 г. Китайският автомобилен пазар се срина. Китайските продажби на EV потънаха. Търсенето на автомобили NIO спадна драстично. Загубите на компанията се увеличиха. Остатъкът от парите бе изчерпан.
Но през 2020 г. всичко се промени.
Автомобилният пазар в Китай се възстановява и през април 2020 г. продажбите на автомобили за първи път от 21 месеца показаха положителен ръст. Продажбите на EV в Китай отново поставят месечни рекордни върхове.
Доставките на автомобили на Nio се удвоиха както през март, така и през април, като се очаква да нараснат с повече от 150% през второто тримесечие. Коригираната нетна загуба на компанията е намаляла с повече от 40% през първото тримесечие. И балансът е натрупал 7 милиарда юана финансиране от група стратегически инвеститори.
Тези благоприятни тенденции ще се задържат и през следващите няколко години.
Нарастването на населението, както и урбанизацията ще стимулират ръста на продажбите на автомобилния пазар. Повишаването на осведомеността на потребителите, спадът в цените, разширяването на инфраструктурата за таксуване и увеличаването на обществената подкрепа ще допринесат за по-голям ръст на продажбите на EV.
Стартирането на нови автомобили и увеличаването на производствения капацитет ще доведат до още по-голям ръст на продажбите на Nio. Икономии от мащаба ще започнат и днешните загуби ще се превърнат в утрешни печалби. Акциите на NIO ще скочат до небесата.
Като цяло, в дългосрочен план инвеститорите трябва да се придържат към акциите на NIO. Това е потенциален мулти-багер в процеса на производство.
Nikola Motors (NKLA)
Най-новият притежател на акции с електрически автомобили на Уолстрийт, Nikola Motors, направи грандиозен дебют благодарение на обратното сливане в началото на юни.
В рамките на няколко дни акциите на NKLA скочиха от 30 долара до 90 долара за акция.
Защо? Защото на тази компания се определя като "Tesla на камионите".
Накратко, NKLA е производител на автомобили от следващо поколение на стойност 23 милиарда долара. Тя е водеща в създаването на нов клас футуристични, нулеви емисии и рентабилни камиони. Компанията възнамерява първо да обслужва търговския пазар с електрически и водородни камиони, а след това и потребителския пазар с електрически и водородни пикапи.
Ако компанията успее да преобърне автомобилната индустрия – а тя трябва да е в състояние да го направи, предвид огромната подкрепа, технологичните предимства, стратегическо партньорство и лидиране на водородния пазар – то NKLA може да се превърне в компания на стойност от 100 милиарда долара.
За целта ценните книжа на NKLA са сред най-добрите акции на електрически автомобили, които могат да бъдат закупени през следващите 10 години.
Arcimoto (FUV)
Една от най-интересните акции на електрически автомобили на пазара са акциите на Arcimoto, със седалище в Орегон, на стойност 72 милиона долара.
Arcimoto е всичко за триколесните EV. Компанията разбира, че бъдещето на автомобилите не са триколките. Но са сигурни, че този тип електрически коли имат достатъчно специализирани възможности за експлоатация по целия свят,така че търсенето на тези по-компактни и бързи евтини превозни средства ще остане стабилно.
И това звучи като акция, в която да инвестирате. И по-специално – ориентираният към потребителите продукт на Arcimoto, Fun Utility Vehicle (FUV) изглежда бива позициониран като вид четириколесно превозно средство от следващо поколение. Това ще бъде градско превозно средство.
Освен това Arcimoto имат и търговски продукти, Deliverator и Rapid Responder. Deliverator е триколесен компактен ЕV доставчик, предназначен да оптимизира логистиката за доставка на последната километър-два чрез увеличаване на скоростта и намаляване на разходите.
Rapid Responder е триколесен компактен авариен EV, предназначен да позволи на правоприлагащите органи, службите за сигурност и службите за спешна помощ да реагират по-бързо и по-лесно по време на инциденти.
Доставките на FUV започнаха в края на 2019 г. Производството на търговски автомобили ще започне в края на 2020 година. В тези различни потребителски и търговски вертикали потенциалът на Arcimoto е огромен. Много, много повече, отколкото предполага сегашната му пазарна капитализация от 72 милиона долара.
Kandi Technologies (KNDI)
Не на последно място в този списък с електрически автомобили, които могат да бъдат закупени през следващите 10 години, е китайският производител на EV и доставчик на части Kandi Technologies.
Най-известна като компанията пионер на моделите със сменяема батерия, Kandi някога е била смятана за лидер на китайския пазар за EV. Това бе още в началото на 2010 г., когато замяната на батериите се смяташе за необходимост в свят, пълен с електрически автомобили, изискващи вечно зареждане и с ограничен обхват на движението.
Но тъй като технологията EV се подобри и времето за зареждане намаля заедно с нарастващия обхват на шофиране, много страни, включително САЩ, напълно изоставиха модела за смяна на батериите.
Китай обаче не. Вместо това, Китай удвоява усилията си да направи модела за подмяна на батериите повсеместен в цялата страна чрез стандартизация на батериите.
Защо? Моделът с подмяна на батерията е по-евтин. Потребителите не притежават батериите си. Наемат батерии. Чрез премахването на разходите за притежаване на батерии моделът за подмяна на батериите значително намали цените на дребно на EV.
Това дава надежда на Китай, че масовото приемане ще помогне на страната да постигне амбициозните си цели за устойчиво развитие.
Така или иначе, всичко това означава, че основната технология на Kandi се връща на мода в Китай. Както се случва през следващите няколко години, ръстът ще се възобнови, а акциите на KNDI, които паднаха от 20 долара на 3 долара за шест години, енергично ще се възстановят.
* Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Кои са най-продаваните електромобили на 2019 г.?
Балонът при електрическите автомобили в Китай - готов да се спука?