Кметът на София, Бойко Борисов и министърът на транспорта, Петър Мутафчиев, днес (27 август) ще подпишат договорите между двете спечелили конкурса по Проект за разширение на софийското метро втори метродиаметър Пътен възел Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Св. Неделя- бул. Черни връх фирми и Метрополитен ЕАД.
Първият договор ще бъде подписан с турската фирма Доуш Иншаат Ве Тиджарет АД с 3 подизпълнители на цена 329.1 млн. лв. Вторият е с Обединение Метро трейс, състоящо се от три фирми и 5 подизпълнители на 141.9 млн. лв.
По предложение от Столична община в Оперативна програма Транспорт е включен Проектът за разширение на метрото в София – втори метродиаметър Пътен възел Надежда – Централна ж. п. гара – пл. Св. Неделя – НДК – бул. Черни връх. От тази програма са осигурени 185.190 млн. евро, като до пълната стойност на участъка съфинансирането е местно.
За изпълнението на голяма част от работите на участъка от метрото в София фирма Доуш е посочила специализирани местни подизпълнители. За доказване на опит при проектирането и строителството на работи от подобен характер и сложност фирмата с подизпълнителите си е приложила над 45 договора. Основните обекти, изпълнени от фирмата през последните години са: 60 км метротунели в т. ч. с механизирана тунелопробивна машина (ТПМ), метростанции по подземен и открит способ, доставка и монтаж на електромеханично оборудване на над 45 км метро, автомагистрали в България (АМ Тракия: Бургас-Карнобат), Мароко, Турция, железопътни линии, мостове, и други. Работила е в съдружие с водещи световни фирми, като Алстом, Марубени, Ансалдо и др.
Фирма Доуш има годишен оборот над 1.8 млрд. лв., над 3700 работника и над 450 броя специализирана механизация, включително 4 модерни тунелопробивни машини-щитове и други машини, и оборудване за строителство метро по открит способ.
За доказване на опит при проектирането и строителството на работи от подобен характер и сложност Обединение Метро трейс е приложило над 120 договора. Основните обекти, изпълнени от Обединение Метро Tрейс през последните години са: над 23 км тунели по Нов австрийски метод (НАМ) в България, Германия и Испания; на метростанции; системи по електромеханична част, автоматика, управление на движението, и релсов път за над 15 км метро; два участъка от магистрала Тракия; укрепване на големи изкопи и свлачища; ТЕЦ Марица Изток; мостове, виадукти, ж. п. линии, хидротехнически съоръжения и др. в страната и чужбина. Фирмите от обединението и техните подизпълнители са работили в съдружие с водещи фирми от Германия, Испания, Франция и други.
Обединението има над 1800 работника и 150 души инженернотехнически персонал. Притежава голямо количество специализирана строителна механизация за строителство по предвиждания за участъка от метрото в София Нов австрийски метод за тунелите и открит способ за метростанциите.