Г-н Лъжански, какъв е ръстът на продажбите, които компанията отчита към края на летния период?
Продължаваме да растем заедно с пазара, което във всички случаи можеше да бъде доста по-значително, ако тази година не бяхме ангажирани с тоталното реновиране на завода. През септември, когато приключихме инвестиционната ни програма за настоящата година отбелязахме ръст от около 35% във вода спрямо миналата година. През предишните месеци продавахме абсолютно всичко, което произвеждахме и донякъде бяхме ограничени от това, че някои от машините не бяха достигнали пълен капацитет.
В сегмента на галоните имахме ръст от 30 на сто през цялото време, тъй като там бяхме инсталирали много високо производителна машина, която още през края на април започна да работи.
При продажбите на Ред Бул отбелязваме ръст от близо 50% спрямо миналата година. От месец юни вече продаваме и в Румъния, където зареждаме веригата ОМВ-Петром, което представлява около 300 бензиностанции.
До колко мениджмънтът на Девин АД е способен да се справи с предизвикателствата на пазара?
Специално за пазара на води и на напитки мисля, че мениджмънтът е перфектно позициониран не само да се справи с пазара, но и да го води. Това е доказан факт за последните 5-6 години. Едновременно с това се стараем да бъдем много агресивни в навлизането на други пазари и добавянето на нови продукти. Надяваме се в началото на годината да добавим към гамата си и нов продукт в областта на безалкохолните напитки. Мога да кажа, че сме горди с хората,с които работим, защото те са много опитни в този бранш.
Имате ли намерения да насочите усилията си на друг съседен пазар освен този в Румъния?
Водим разговори с няколко компании в региона, както бяхме заявили още в началото на годината на среща на инвеститорите. Предимно сме фокусирали усилията си на Балканите, тъй като пазарът е свръхконкурентен и изисква много прецизен подход и фокус.
Какъв е делът на износа от производството на компанията?
В момента е още под 5 на сто, но при нашите обеми това е добър резултат, а и все пак ние изнасяме от два месеца в Румъния Пазарът там е огромен, но в същото време потреблението на вода на глава от населението е наполовина отколкото при нас или около 50-55 литра на човек.
Използвахте набрания капитал от първичното предлагане на акции на борсата за обновяване на фабриката. Какви ще са следващите инвестиционни стъпки?
Покрихме нуждите си за момента и догодина може би ще направим довършващи инвестиции в линии, произвеждащи продукти, които биха имали по-голямо търсене в Румъния, но това няма да са големи цифри. Обмисляме изграждането на собствен логистичен център някъде в страната. Това е необходимо, тъй като нашите обеми посоянно нарастват, а логистиката формира близо 10 на сто от продажбите, което е значителна сума. Не смятаме да отделяме логистиката в отделно дружество, тъй като работим с външни контрагенти. През лятото, когато е най-натовареният период от годината, работим с около 200 тира дневно.
Какви законодателни проблеми изпитвате в бранша?
Проблемите може да се обособят в два вида. Първите са свързани с нелоялна конкуренция. Все още в бранша има компании, които не регистрират цели обороти, пестят от ДДС и съответно подбиват цените. Другият вид нелоялна конкуренция са не професионални, малки оператори, особено в областта на бизнеса с галони за офиси. При тях няма никаква гаранция за произхода, качество на продукта и условията за хигиена на производство и това е нещо по което трябва да се работи. За целта е създадена е работна група в Асоциацията на Производителите на Безалкохолни Напитки (АПБНБ). Заедно с ХЕИ и здравното министерство работим за намаляване на некоректни играчи на пазара, като очакваме положителен резултат за период от 2-3 години .
Вторият проблем, който в момента предстои пред целия бранш, е цялата законодателна рамка за концесиониране на води. Тази рамка беше преди две години приведена под общия знаменател на Закона за концесиите, който регулира концесии за строителство, услуги и добив. При водите специфичното е, че има търговска марка. Държавата предоставя извор на дадена компания при възможността тя да развива търговската си марка на пазара. В момента според Закона за концесиите, ако ние искаме да увеличим дебита, трябва да се явим на конкурс с всеки друг, който има желание. Това ни поставя под неблагоприятно положение, тъй като ние сме инвестирали десетки милиони, за да наложим марката на пазара. Имаме две концесии – едната за 15 години, другата е за 25. Не смятаме, че годините са малко, а разрешеният дебит. В момента това е проблемът, по който работим заедно с правителството.
Повечето от основните играчи на пазара са по средата на 15-годишните си периоди и според мен в рамките на следващите години трябва да се работи по промяна на тези срокове. Направили сме детайлно проучване как стои въпросът в Европа. Там срок под 50 години не съществува, което е нормално.
Планирате ли ново набиране на капитал?
Нашата компания има ясно изяснена политика за растеж, както органичен, така и чрез закупувания. Някои от тях определено надхвърлят нашите възможности, за което в планове ни винаги е стояла възможността за набиране на капитал. Сега моментът определено не е подходящ. Въпреки това фондовете за дялови участия имат огромни капитали за региона и ние смятаме да си партнираме с тях за евентуални закупувания.
Повлия ли спадът на акциите по някакъв начин на компанията?
Спадът при нас не се усети чак толкова силно. Нашите мажоритарни собственици са наясно със случвашото се у нас и не се безпокоят излишно. Соравия груп е фирма с дълга история и не веднъж е била свидетел и на спадове, и на ръстове. При нас е много голям процентът на дългосрочните инвеститори и е по-голям проблем, че няма кой да продава, а търсене при тези ценови нива определено има.
А поскъпването на ресурсите не оказаха ли влияние?
Засега не се усеща голяма зависимост. След извършването на IPO-то миналата година си подобрихме значително баланса. По този начин успяхме да си договорим много конкурентни нива на финансиране, които използваме и на практика още не сме били във втори рунд на преговори. В нашия отчет финансовите разходи са относително малък процент и това не променя значително конкурентността ни.
Как се отразява на бизнеса раздаването на акции на вашите служители?
Когато раздадохме акции, едно от основните условия беше служителите е да разберат, че това не е някакво спекулативно деяние. По този начин възнаградихме дългогодишни служители с нагласата, че това е тяхна дългосрочна перспектива за инвестиране в компанията. Мисля, че това беше позитивно решение.
Какъв ще е отговорът на конкуренцията след като пуснахте на пазара нови продукти?
Конкуренцията винаги отговаря по някакъв начин, ако идеята е печеливша. Според мен, ако новите продукти се реализират добре през следващите няколко месеца със сигурност ще има ходове от страна на останалите играчи на пазара. Пускането на нов продукт, обаче не е прост процес и за да стигнем до тези три вкуса, които са вече в продажба, сме тествали над 600 вкуса и това вече продължи почти една година. Ако е успешен този бизнес, със сигурност ще има последователи.
Участвали ли сте в европроекти досега?
Участваме в един европроект, който се нарича Европейска харта за безопасност. Наскоро подписахме този проект и в Румъния и вече работим в две държави. Този проект цели намаляване броя на жертвите по пътищата с 25 хиляди човека на година. Ангажираните към Хартата компании поемат отговорност за конкретни мероприятия, които да повишат осъзнатостта на хората по проблема на пътната безопасност.