Небанковите кредитни институции отдавна навлязоха на българския пазар и набраха скорост чрез предлагане на средства за различен вид бизнес. За условията, в които работят този вид финансови институции, трудностите и бъдещето на кредитирането у нас разговаряхме с Ивайло Ботев - изпълнителен директор на ХипоКредит АД.
Г-н Ботев, през юли издадохте седма поред емисия облигации. Смятате ли, че по време на спад на фондовата борса издаването на емисии облигации е правилният начин за набиране на нови средства ?
От гледна точка на ХипоКредит набирането на средства не може да се определи като правилен или неправилен начин. За нас облигациите са почти основен начин по всяко време. Нашите наблюдения са, че покрай спада на борсата някои инвеститори излизат от акциите и се насочват към банкови депозити и корпоративни дългове, в т.ч. облигации. Не мисля, че ресурсът за инвестиране в облигации е спаднал, а по-скоро че тези, които преди са инвестирали само в акции, в бъдеще вероятно ще се замислят дали не е добре да имат по-диверсифициран портфейл, в т.ч. и с корпоративни облигации.
Видно е, че консервативните взаимни фондове, които по принцип инвестират повече в облигации, въпреки случващото се на борсата сега са с положителна доходност. Малцина бяха индивидуалните инвеститори с експозиции в този финансов инструмент. ХипоКредит има в момента три емисии на борсата и аз не съм видял от началото на годината котировки „продава”, а само „купува” - което може да означава, че те се държат и не се предлагат. Индиректно може би това означава, че има недостиг и апетит за качествени облигации. Стремежът на нашето дружеството е да изгражда история и имидж на стабилен небанков издател на този финансов инструмент.
На 100% се финансирате от облигации или търсите и друг начин за набиране на средства?
Идеята е портфейлът ни от кредити за малък и среден бизнес да бъде в идеалния случай покрит в най-голям процент от дългосрочно привлечени средства. На борсата в момента се търгуват три наши емисии, които са със срок пет години. Предлагаме заеми за малък и среден бизнес със срок от 1 до 25 години, като осреднено договорният срок в портфейла ни е около 11 години, а като се вземат предвид предплащанията се оказва, че средно претеглено заемите „продължават” на половината на този срок. Стремим се към добро съответствие между дюрацията на активите и пасивите - именно поради това се целим към голям дял дългосрочно привлечен ресурс.
Между емисиите облигации използваме и банкови кредитни линии, които ни дават гъвкавост и ни позволяват да отпуснем достатъчен обем кредити, въз основа на които да издадем следваща облигация.
По принцип държим емисиите ни да са публични, за да имат бъдеща ликвидност и за да могат инвеститорите във всеки един момент да ги оферират. На този етап не искаме да работим с частни емисии. Основните ни инвеститори в България са пенсионните фондове, които по тяхна нормативна уредба трябва да инвестират в публично търгуеми ценни книжа. В този смисъл ние можем да направим частни емисии, но тогова ще се ограничи кръгът на заинтересувани инвеститори.
Какъв е размерът на отпуснати от вас досега кредити?
За четири години са отпуснати над 100 млн. лв. кредити, но голяма част от тях вече са падежирали или предплатени. Към този момент портфейлът е от порядъка на 26 млн. евро, а облигациите ни, които се търгуват на борсата, са около 22 млн. евро.
Имате ли специализирани сектори, в които раздавате кредити?
Принципът ни на работа е да анализираме всяко подадено заявление, за да определим в конкретика какви са плюсовете и минусите. Използваме индивидуален подход за разлика от големите банкови институции, на които им се налага да стандартизират процесите. Разбира се, следваме основни принципи при одобряването на заеми. Един от тях е да не финансираме чисто спекулативни сделки, при които не е ясен потокът от средства, които ще обслужва един евентуален кредит. Също така не бихме одобрили и независимо от какъв сектор е, когато обезпечението е с неясна пазарна стойност.
Следваме два основни принципа при анализа на кредитите. Първият е възможността на клиента да обслужва кредита т.е да генерира доходи. Вторият е да се анализира мотивацията му да изплаща задълженията си. Истина е, че често лошите длъжници не са хора, които нямат пари, а такива без желание да плащат. Именно обезпечението създава стимул клиентът да си изплаща кредита. В тази връзка, нашата цел не е да се занимаваме с имоти, а да осигурим необходимата мотивация за обслужването на заема и сигурност на възвръщаемостта.
Наблюдава ли се спад в търсенето на кредити?
Кредити се търсят както и преди. В момента има спад на одобряването на кредитите общо на пазара, но търсенето не е намаляло.
Очаквате ли сериозно покачване на лихвите?
От края на миналата година ставаме свидетели на покачване на лихвите в цялата кредитна система. Ние досега се въздържахме да ги увеличаваме и всъщност за първи път направихме увеличение този месец. Надявам се да не се налага последващи увеличения и че сме в началото на края на кризата. Мисля, че скоро няма да има други сериозни покачвания, без да се ангажирам с твърдо мнение.
Ние нямаме предврително определена „тарифна” цена на кредит, а я определяме в процеса на индивидуалния анализ на риска на клиента. По-рисковият клиент е с по-висока цена и обратното. Цената ни е съизмерима с всички кредитни институции, които финансират малкия и среден бизнес. Малките и средни фирми са много и са много различни и различният етап на тяхното развитие определя към каква финансова институция ще се насочат. За това има и различни ниши на финансиране.
Какво влияние оказва кредитната криза на вашия бизнес?
Доскоро кредитната криза беше повече в новините от чужбина. Не смятам, че кризата ще нанесе големи поражения за финансовата ни система и в частност – банковата, освен ако не се появи някой, който да говори глупости и да разбуни духовете. Поради цялото усещане за увеличен риск кредиторите ще станат по-консервативни и ще се усети липсата на кредитен ресурс в реалната икономика. Това ще повлияе на бизнеса, без значение малък или голям. Ще има забавяне, което вече е неминуемо за съжаление. Въпросът е колко време ще продължи.
Пазарът според мен ще се прочисти от чисто спекулативни сделки с някои активи (напр. имоти и акции), но това ще има по-скоро здравословен ефект върху икономиката в контекста на качеството на бъдещия растеж.
Говори се, че най-засегнат у нас ще е строителният сектор, следователно и пазарът на имоти. Възможно ли е в един момент да останете с голям брой ипотекирани имоти?
Спадът в цените на имотите трябва да е огромен и да се случи много бързо, което е малко вероятно да стане едновременно. Ако един спад в имотите отнеме повече време, през това време главниците на кредитите ще се намаляват, а и кредиторите ще имат време да се справят с проблемите. Спадът на цените на имотите сам по себе си не е проблем за кредитиращите институции. Реален проблем би било, ако поради спада на цените на имотите, длъжниците решат, че няма защо да си обслужват кредитите. В България цената на имотите трябва да падне с 40% в рамките на няколко месеца, за да може някои длъжници да си помислят да не си обслужват кредитите.
Има ли повишаване на процента на необслужвани кредити у нас?
В България никой не знае колко точно е процентът на необслужвани кредити. Информацията от сводките на централната банка са по данни на банките. Различните институции, компании и медии боравят с различни понятия. Във финансовата система много от лошите експозиции се предоговарят и така се размива разликата между добри и лоши експозиции. Информацията за нивото на лошите кредити никога не е съвсем ясна, но така или иначе аз не виждам за момента някаква огромна промяна в сравнение с предходни години.
Все пак в момента се наблюдава голям брой клиенти, обикалящи от банка на банка, които търсят рефинансиране за старите си кредити. Причината е, че те са взимали краткосрочни кредити, а новосъздалата се сега ситуация ги притиска – и това ще доведе до трудности за някои бизнеси.
Вашите съвети към собствениците на малък и среден бизнес, които желаят да теглят кредит в този момент?
Не сме в позицията да даваме съвети нашите клиенти как да си движат бизнеса – това те го знаят най-добре. Именно поради това ги финансираме и така ХипоКредит е малка част от техния бизнес, която ги подпомага да се развиват в бъдещето. Може би, да губят по-малко време да мислят „за лихвата”, а да се фокусират и да се задълбочат в идеята си за бизнеса – от там ще им дойде печалбата и успеха.