Членовете на Управителния и Надзорния съвет на Параходство Български морски флот (БМФ) АД взеха единодушно решение за съкращаването на 719 души от плавателния състав на Параходство БМФ АД. Това съобщи к.д.п. Христо Донев, изпълнителен директор на Параходство БМФ АД.
Сред причините за съкращенията са:
До 2000 г. Параходство БМФ е разполагало с около 120 кораба, голяма част от които са били продадени, а броят на екипажите е бил непропорционално намален. Поради тази причина още тогава са били на лице повече моряци от нормалния брой за търговската експлоатация на останалите плавателни съдове. Това от икономическа гледна точка е необосновано голям разход, който утежнява финансовото състояние на компанията.
Държавата не е предприела мерки за бракуване на корабите над 25 години, които в международен план се считат за остарели и непригодни за експлоатация. Поради тази причина новите собственици на Параходството наследяват този ангажимент. Бракуването от своя страна също намалява търговския флот в експлоатация, което налага допълнително съкращаване на броя на заетите лица. В противен случай, непропорционално големият брой на екипажите се отразява негативно на постоянните разходи на корабите, а оттам и на паричния поток и цялостната финансова картина на компанията.
Приета е и новата структура на Параходство БМФ АД. Тя е съобразена с всички най-съвременни международни изисквания за голяма компания - корабособственик. Създадени са нови длъжности и отдели, които да оптимизират дейността на всички останали отдели. Определени са нови отговорности и задължения на оставащите служители, което гарантира максимална гъвкавост и бързина при вземането на решения. Численият състав на брега е максимално оптимизиран, създава се нов екип, силно мотивиран да изведе компанията на челни позиции както в България така и на международната сцена. Набляга се изключително на обучението и постоянното повишаване на квалификацията. Това е нашето ноу-хау, с което и сега се гордеем, а за в бъдеще възнамеряваме да превърнем в първостепенен приоритет в компанията. Същото оптимизиране логично се налага и в плавателния състав. Без това оптимизиране е невъзможно да се вземат управленски решения по отношение на правилно управление, обучение и мотивиране на служителите.
Не на последно място като важност идва и световната финансова и икономическа криза, засягаща сектора на корабоплаването в световен мащаб. Международният морски транспорт е една от най-засегнатите сфери в световната икономика. Свидетели сме на масови фалити на големи компании. Повечето големи фирми предприемат строг анализ на разходната част от баланса, продаване на собствените кораби или извеждането им от експлоатация, както и съкращаване на брегови и морски персонал. Във времена на криза следва да сме изключително внимателни и финансово и стратегически подготвени, за да можем да преодолеем последствията. Наличието на безпричинно висок брой екипажи се отразява на ефективността и гъвкавостта на компанията.
Социалният ангажимент, поет от новия корабособственик, ни задължава да предложим алтернатива за съкратения персонал. Предвидили сме такава чрез съживяване на нашата менингова дейност. Прието бе да се активира дъщерната компания Нептун Меннинг, която ще излезе на международния пазар и ще предлага българска работна ръка на международния морски пазар. Така съкратените служители ще имат реалната възможност да се реализират в чужбина на кораби под чужд флаг, което неминуемо ще облекчи тяхното състояние – каза още Христо Донев.
Източник : Агенция Фокус