Още в първия ден от конкурса за проект за варненската крайбрежна зона се разбра, че проектите, които участват в него, могат да се разделят на две групи според концепциите си, пише днешният Народно дело.
Според едната алея първа трябва да се застрои с високи сгради в почти научно-фантастичен стил и да заприлича на брега на Дубай. Другата концепция е точно обратната и търси по-европейски вид на крайбрежието, дори с риск да изглежда малко ретро.
При всички случаи проектантите, които участват в конкурса на Холдинг Варна АД, са дали свобода на въображението си, тръгвайки при това от коренно различни идеи. Според някои от тях в основата на бъдещото реорганизиране на крайбрежната зона трябва да бъде поставена нейната енергийна независимост с използването на всичките й природни ресурси – вятър, слънце, геотермални води, както и силата на вълните.
Други пък я виждат като курорт, в който буквално ще живеят 15 000 души, заради което ще е нужно улесняване на автомобилния достъп, при това с тунел под Летния театър в Морската градина. Концепцията на италианския участник в конкурса арх. Силвио де Понте пък вижда зоната като изцяло затворена за колите, които в рамките й ще бъдат заменени обществени електромобили и велосипеди. За предвижване покрай пясъка могат да се използват дори тролеи, смятат някои от проектантите. Особено предизвикателство за участниците в конкурса се оказаха буните. Според всички те трябва да се разширят, но предназначението им варира от основа за шикозни ресторанти до място, на което може да се появи нова растителност върху допълнителна дамба, както беше предложено в италианската разработка. Едно обаче беше характерно за всички разработки и то е наредените едно до друго еднотипни заведения трябва да изчезнат и пространството на алея първа да се реорганизира. В една от разработките това беше определено като замяна на ориенталската броеница с колие от перли, разположени на достатъчно разстояние една от друга.
Хотели ще укрепват ската
По-голямата част от проектите виждат в задачата да се укрепи крайбрежният скат като възможност да се застрои пространството пред него. Вариантите за това са няколко, като за едни това може да се постигне, като към него се залепят директно сгради, които да го подпрат. Други проектанти предлагат той първо да бъде терасиран, а после да бъде оползотворен с отделни модули, които да са наредят стъпаловидно.
След палмите ни предлагат баобаби
Създаването на допълнителна зелена ивица между плажа и пътя предложи в проекта си италианският архитект Силвио де Понте. Той категорично подчерта, че зеленината от Морската градина буквално трябва да залее и алея първа. Това според него може да стане с висящи градини. Една от идеите му пък е да се създаде в непосредствена близост до морето ботаническа градина, в която да има екзотични растения като баобаби и палми, но не в саксии. Според разработката на италианския специалист дървета могат да се появят до и на самите буни.
Арх. Венелин Жечев, зам.-кмет, председател на журито: Целта е да има много идеи
Голямата цел на този конкурс е да се съберат възможно най-много различни виждания за алеята, които да помогнат в бъдеще да се появят и управленските решения на собствениците на терените. Аз имам свое виждане кое би било най-добре да се направи там, но ще го кажа едва след края на конкурса, за да не се приеме като насока за участниците. А и не съм сигурен, че съм прав, макар че се занимавам с тези проблеми вече 15 години. Например аз не съм привърженик на идеята за градски транспорт покрай плажа, но това е мое мнение. Вероятно трябва да има възможност за достъп на лични автомобили с ограничение на скоростта до 20 км/час. Искам да кажа, че най-много бих се радвал, ако теренът, на който се развива проектът, не беше частен, а общински. За съжаление държавата не позволи това да се случи и сега трябва да направим всичко възможно проектът да стане по най-добрия начин.
Арх. Петър Йорданов, главен архитект на Варна: Колегите са се потрудили доста
Колективите, които участват в конкурса, са свършили доста работа и доста обстойно са изследвали цялата територия и проблематиката, която се определя от терена. Предложенията, които виждаме, са доста авангардни и хубави. Това, което ме притеснява, е до каква степен могат да бъдат реализирани, включително и спрямо предвижданията на устройствения план. Има и наистина прекрасни концепции, които могат да променят лицето на града. Харесват ми много идеите за укрепването на ската и съобразяването с геоложките дадености на територията. Впечатлен съм и от комуникационните решения, както и от виждането за екологичните източници на енергия, които да направят алеята енергийно независима.
Източник: www.moreto.net