Пробойните във фирмените каси стават все повече, а паричните средства намаляват. Причината е драстично свитото производство заради намалелите поръчки и от вътрешни, и от външни партньори.
Много фирми са принудени и търсят парични средства, за съжаление, не за развитие на производството си и за нови проекти, а по-скоро за поддържане на ликвидността си. Високите лихви по кредитите и силно спадналите им приходи от продажби ги карат да търсят и други начини за намиране на свеж капитал. Много дружества сами преразгледаха проектите си, тъй като банките станаха по-критични към кандидатите за заеми, а инвеститорите са много по-внимателни в избора на обекти за вложения. В тази ситуация един от полезните ходове за осигуряване на свеж ресурс е емитирането на нови акции на фондовата борса. Макар че липсата на ясни знаци за изход от кризата намали и броя на желаещите да го правят, и обема на привлечените по този начин пари.
Според проучване на вестник Банкеръ през четвъртото тримесечие на миналата година само три компании са прибягнали до набиране на средства за своята дейност чрез увеличаване на капитала (от собствените резерви или чрез издаване на нови акции) и са регистрирали нови емисии на БФБ-София. По този начин те са успели да привлекат само 13.246 млн. лева. Ясен знак на влошаването на положението в икономиката е факта, че през първото тримесечие на 2009-а също три фирми са попълнили паричните си резерви чрез издаване на нови акции, но за сметка на това пък са успели да приберат в касите си над 74.8 млн. лева.
През второто и третото тримесечие компаниите са били по-смели и общо десет от тях са се решили да се обърнат за помощ към инвеститорите и акционерите си при реализирането на свои проекти. В резултат на това са привлекли над 35.327 млн. лв. през периода април-юни и 30.344 млн. лв. от юли до септември.
Отрасловата структура на компаниите, осъществили увеличение на капитала си през периода октомври - декември е разнообразна, но нито една от тях не е свързана с производството. Банките също не са използвали този начин на финансиране на дейността си.
Постъпления
Най-голям паричен ресурс от увеличението на капитала през последната четвърт на 2009-а е набрало Булстрад Виена иншурънс груп - 9.731 млн. лева.
Решение за преименуването на застрахователното акционерно дружество Булстрад беше взето през април 2009 г., във връзка със сделката, в резултат на което Виена иншурънс груп стана собственик на почти 97% от акциите на българската фирма. Булстрад Виена иншурънс груп е водещата австрийска застрахователна група в Централна и Източна Европа. По същото време бе одобрено и предложението за увеличаване на капитала му. След приключването на процедурата бяха записани и платени общо 173 763 нови обикновени поименни безналични акции с право на глас и с номинална стойност 10 лв. и емисионна стойност 56 лева. Така капиталът му нарасна до 21 477 630 лева.
Представители на застрахователя обявиха, че с увеличаването на капитала му се цели осигуряване на стабилни условия за развитие чрез разширяване на клиентската база и диверсификация на застрахователния портфейл, както и внедряване на нови продукти, отговарящи на повишените клиентски изисквания.
Лидер
по предложени нови акции през последното тримесечие е Адвертайзинг Продиджи АД. Извънредното общо събрание на акционерите му на 17 октомври 2009 г. одобри увеличение на капитала със собствени средства. Така той бе удвоен с част от печалбата за 2008 г. (която бе 449 539.58 лв.) и от 360 хил. лв. стана 720 хил. лева. Новите обикновени безналични поименни акции с право на глас и с номинална стойност 1 лв. бяха предложени за търговия на БФБ-София от 11 декември.
Адвертайзинг Продиджи АД е поредната фирма с гръцки капитали, която направи дебют на БФБ-София през март миналата година, като предложи на инвеститорите 360 хил. обикновени акции с цена от 1 лев. Компанията е учредена през 2007 г., неин основател и главен акционер е Николаос Асикис. Тя осъществява рекламна, маркетингова и издателска дейност.
Издаването на безплатни акции позволява акционерната структура на дружеството да се запази непроменена, т.е. в състава й не влизат нови инвеститори.
Едно от дружествата от сектора за секюритизация на недвижими имоти също се е престрашило да осъществи увеличение на капитала си въпреки трудната ситуация на капиталовия пазар. През декември Комисията за финансов надзор вписа в публичния регистър увеличението на капитала на
Арко Тауърс АДСИЦ
с 32 500 обикновени книжа, с което бройката им достигна 682 500. Емисионната стойност на една нова акция беше 108.15 лв., а дружеството привлече 3.515 млн. лева.
Първоначалното име на това дружество беше Сингулар АДСИЦ, а негови учредители са управляващото дружество Сингулар асет мениджмънт АД - Варна и Корпоративна търговска банка АД. Дружеството е създадено през февруари 2007 г. с неограничен срок на съществуване. То е специализирано в набиране на средства чрез издаване на ценни книжа и покупка на недвижими имоти и вещни права върху недвижими имоти, в извършване на строежи и подобрения, с цел да ги предоставя за управление, да ги отдава под наем, лизинг или аренда и/ или последващата им продажба. От Арко Тауърс обявиха, че ще насочат инвестициите си в имоти с бизнес търговско и хотелско предназначение, а също жилища и селскостопанска земя.
Свитият капиталов пазар у нас компаниите си остават изключително внимателни при вземането на решения за увеличаване на капитала. Издаването на акции винаги крие опасност от загуба на контрол ако акционерната база се разшири прекомерно. Наличието на парични средства в резервите обаче дава спокойствие и служи като буфер при възникване на критични (финансови или производствени) ситуации, както кризата от последните година-две. Превръщането им в акции крие опасности от известно дестабилизиране на финансите на фирмата в някои случаи, но пък включването на дъщерни дружества или на стратегически партньор, рисковете могат да се минимизират.
Все пак интересът към набиране на финансов ресурс чрез нови емисии ще се запази, категорични са експертите и представителите на бизнеса. Инвеститорите винаги ще търсят топли места за своите пари, а всяка компания с добър имидж и атрактивен проект има шансове да ги привлече.
Източник: Вестник Банкеръ