Обединение Магистрали Трейс, което наскоро спечели търга за Лот 2 на магистрала Тракия с най-ниска оферта от 137.868 млн. лева, заяви, че е определило тази цена при положение, че работата започне веднага. Срещу избора на Трейс обаче вече има две жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и сключването на договор може да се отложи за неопределено време. Това ще направи цената ни неактуална, каза във вторник шефът на Трейс груп холд Николай Михайлов. От ръководството на пътната агенция бяха категорични, че при подписан контракт Трейс няма право да променя цената.
В момента е криза, материалите са евтини, но не се знае какво ще стане след година, каза Михайлов. Той присъства на среща на регионалния министър Росен Плевнелиев с представители на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).
Обединение Магистрали Трейс (Трейс груп холд, Пи Ес Ай, СК 13 Пътстрой АД, Виа строй инженеринг и Пътно строителство АД) спечели търга за строежа на отсечката Стара Загора – Нова Загора с цена от 137.868 млн. лева или 2.2 млн. евро за километър при предвидени в бюджета на пътната агенция 3 млн. евро. Цената им се различаваше със 110 млн. лева от втората най-ниска предложена оферта - 247.608 млн. лв от гръцката Терна.
Именно Терна обжалва избора на Трейс от Агенция Пътна инфраструктура в КЗК, а антимонополният орган е започнал разследване във вторник. Все още няма стартирало производство по втората жалба срещу Трейс – на австрийците от Щрабаг. Тяхната оферта не бе допусната до отваряне на ценовото предложение. Щрабаг обжалва и решението на пътната агенция за отстраняването им, но КЗК сметна оплакването за несъстоятелно.
В срок от седем работни дни КЗК трябва да се произнесе по искането на Терна за блокиране на обществената поръчка. Трейс от своя страна могат също могат да обжалват спирането, а всички постановления на КЗК могат да се обжалват пред Върховния административен съд (ВАС), който няма установен срок, в който да се произнесе.
Михайлов обясни ниската цена със заложената ниска печалба – 4% до 6%, с факта, че са строили Лот 1 на Тракия (Оризово – Стара Загора) и имат изградена предварителна организация. Другият фактор са заплатите в българските фирми, които са по-ниски от тези в чуждестранните.
Представете си каква е заплатата на един австрийски мениджър, например, и на един българин на същата позиция. В същото време чуждите компании не могат да дойдат тук и да наемат българи на отговорни позиции, защото тепърва трябва да ги обучават и да формират екип, каза още Михайлов.
Изпълнителният директор на Трейс Цветелин Цонев заяви, че фирмата му ще участва в търговете за строителството на Лот 3 и 4 на Тракия и че имат капацитета да се справят с всички отсечки. По техни изчисления цената за строителството на Лот 3 (Нова Загора – Ямбол) е близка до тази определена от пътната агенция – 3 млн. евро на км. за 34.3-километровата отсечка.
Фирмата на бизнесмена Николай Михайлов строи отсечка от метрото (72.58 млн. евро), част от водния цикъл на София (10 млн. евро), пречиствателна станция в Троян (5.9 млн. лв.), ремонтира столични улици и т.н.. Трейс построи Лот 1 (Оризово - Стара Загора) от магистрала Тракия срещу 2.6 млн. евро за километър.
Източник: mediapool