Компаниите за фармацевтични продукти и здравни услуги в България ще преминат през период на предизвикателства и промени през следващите пет години, тъй като трябва да бъде отделено внимание на структурата на системата за доставяне на здравни услуги и нарастващото задлъжняване на сектора. Това сочи доклад за състоянието и фармацевтичния и здравен сектор в България.
България е слязла до 14-то място в класацията на условията в бизнес средата в европейските страни с развиваща се икономика заради по-бавното възстановяване на пазара спрямо положението в други страни.
Въпреки факта, че през 2009 г. отрицателните последици от икономическия спад са довели до забавяне на темпа на растеж на пазара с близо 50%, показателите остават високи, което до голяма степен се дължи на достъпа до нови продукти.
През 2010 г. много икономики ще се върнат към растеж, но България вероятно ще остане в рецесия. Тази перспектива, заедно със силните ограничения върху бюджета, силно ще намали потенциала за правителствени разходи. Държавата се опитва да облекчи натиска, прехвърляйки разходи върху потребителите. В началото на 2010 г. правителството предложи и други реформи за компенсиране на разходите, които според авторите на доклада ще затруднят производителите на патентовани лекарствени продукти и тежко болните пациенти. В доклада се подчертава значението на изключването на медикаменти от Позитивния списък на лекарствата в България, чиято стойност здравната каса покрива изцяло или частично.
След дълго очакваните реформи в здравната система Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) ще продължи да носи отговорността за основните здравни услуги, а 21 частни компании ще се конкурират за допълнителни ресурси до 2 млрд. лева (1.4 млрд. долара).
Actavis е компанията, която отчита най-големи продажби в страната, следвана от Novartis и българската Софарма.
Сред 10-те водещи компании на българския пазар най-бърз растеж през 2009 г. е отчела Roche, чиито продажби са нараснали с 41.8%.