С близо 21.4% по-висока печалба отчете фармацевтичното дружество Софарма АД през 2010 г. спрямо 2009 г. През изминалата година финансовият резултат на дружеството достигна 40.657 млн. лв. при близо 33.5 млн. лв. година по-рано. Основно увеличението идва от ръста на приходите от продажби на Софарма, които нарастват с 11% до 227.705 млн. лв. при 204.450 млн. лв. през 2009 г.
Основен фактор за увеличението на приходите от продажби има износа, който нараства с 19%, се посочва в междинния доклад за дейността. През 2010 г. приходите от продажби на външния пазар вече заемат 70% от структурата на продажбите на дружеството. За сметка на това, продажбите на вътрешния пазар намаляват с 2% до 30%.
Значително е нараснал износа на продуктите на Софарма до Русия и Полша, съответно с 20% и 39% Приходите на дружеството от новите пазари – Турция и Балканите, са скочили с 47% на годишна база, посочват от Софарма.
Акциите на Софарма АД са едни от най-търгуваните на българската фондова борса, като те участват в изчислението на трите борсови индекса SOFIX, BG40 и BGREIT. Последната сделка с тях е от днес, 31.01.2011 г. при цена от близо 3.9 лв. за брой. Към днешна дата дружеството има пазарна капитализация от 514 668 000 лв.
Производителят на медицински изделия Момина крепост АД, от който близо 47% е пряка собственост на Софарма, също излезе с положителен финансов резултат за 2010 г. Въпреки, обаче, че е на печалба, тя пада 17 пъти, от 290 хил. лв. през 2009 г. до 17 хил. лв. през 2010 г.
От финансовия отчет на дружеството става ясно, че понижената печалба идва основно от свиването на приходите от продажби с 12% до 5.012 млн. лв. през 2010 г. Финансовите приходи на Момина крепост също са надолу.
Последната сделка с акциите на Момина крепост АД на БФБ-София е от 10.01.2011 г. при цена от 2.43 лв. за брой. Пазарната капитализация на дружеството възлиза на 4 109 577 лв.
2010 г. приключва положително и за Медика АД, като дружеството, което произвежда основно санитарни продукти и готови лекарства, излезе на печалба от 1.08 млн. лв., като повишението спрямо 2009 г. е с 54%.
Дружеството е понижило разходите за дейността си с 5%, а финансовите – двойно от 218 хил. лв. на 106 хил. лв.
През 2010 г. компанията е реализирала нетни приходи от продажби в размер на 13.009 млн. лв., или с 1.087% надолу от резултата за 2009 г.