Туризмът формира около 9% от БВП на България. През 2010 г. представителите на държавата и бизнеса залагаха големи надежди именно туристическия сектор да бъде един от катализаторите на икономическото възстановяване, като прогнозите варираха от 5% до 10% скок на туристите както през летния, така и през зимния сезон.
Статистическите данни обаче сочат, че България си остава атрактивна туристическа дестинация основно в най-евтиния сегмент, независимо от постъпленията за развитие на алтернативни форми на туризъм като спа, винен, културeн и еко-туризъм. Летните ни курорти са посещавани основно от чуждестранни абитуриенти и пенсионери, а зимните остават подценени спрямо алпийските, заради презастрояването и неефективната инфраструктура.
И в двата случая туристите залагат основно на евтините all-inclusive пакети, което автоматично стопява шансовете за високи печалба на предприемачите. Същевременно, българите все по-често предпочитат да почиват в чужбина, въпреки че кризата върна част от тях на черноморските курорти.
Все пак, дали заради по-достъпните цени на туристическите услуги, съобразени с профила на потребителите, или заради кризата в Гърция, която доведе до голям отлив на туристи от южната ни съседка, повечето представители на бранша отчитат по-скоро силна 2010 г. Как обаче е отразено това във финансовите резултати на големите български курорти, търгувани на БФБ-София?
Албена АД, един от най-силните представители на туризма на българския фондов пазар, излезе на печалба в размер на 9.184 млн. лв за миналата година. Финансовият резултат обаче пада със 71% спрямо 2009 г., когато дружеството е на печалба от 32.020 млн. лв, показва годишният финансов отчет на Албена за 2010 г.
През 2010 г. дружеството е реализирало нетни приходи от продажби в размер на 77.6 млн. лв. при 83.213 млн. лв. година по-рано, или спад от 6.7%. Значително по-драстично е намалението при финансовите приходи на Албена, които са се сринали над 11 пъти за година. Основно понижението идва от липсата на положителни разлики от операции с финансови активи и инструменти през 2010 г., като през 2009 г. те са били малко над 17 млн. лв.
От отчета на дружеството става ясно още, че миналата година то е увеличило разходите си с 4% до 69.039 млн. лв, като лек ръст има при повечето разходи за дейността.
Независимо от негативния тренд, Албена запазва статута си на силен играч както в реалния бизнес, така и на капиталовия пазар. Акциите на дружеството са включени в изчисляването на трите индекса на БФБ – SOFIX, BG40 и BGREIT.
Ключовият актив на групата е курорта Албена, който беше приватизиран заедно с цялата си инфраструктура, за разлика от другите държавни комплекси, които бяха разпродадени на части. Именно затова комплекса избегна тенденцията към презастрояване, която отблъсна много туристи от Слънчев бряг, например. Освен това Албена участва в капитала на множество други дружества, сред които по-малкият курортен комплекс Бяла Лагуна, също листнат на БФБ-София, където притежава 100% от капитала. В активите на групата влиза и 99.99% от капитала на дружеството за летищни услуги Интерскай.
Положителен е и финансовият резултат на Златни пясъци АД за 2010 г. Дружеството е на печалба от 448 хил. лв. при загуба в размер на 1.172 млн. лв. за предходната година. Независимо, че приходите от продажби на публичния курорт са се понижи с близо 6.2% от 15.339 млн. лв. в края на 2009 г. до 14.389 млн. лв., той е успял да свие разходите с 14%, което му позволява да излезе на печалба.
Златни пясъци АД е организирано на холдингов принцип и притежава дялове в 11 други дружества, които специализират в хотелиерска, развлекателна, туроператорска, агентска и инфраструктурна дейност. Дружеството държи 99% от капитала на Бисер Златни пясъци АД, 99.00% от ЕРП Златни пясъци АД и 99.00% от Паркстрой Златни пясъци ООД.
За разлика от другите два големи летни публични курорта, Слънчев бряг АД не успя да приключи 2010 г. на печалба. Въпреки това, дружеството е успяло да занижи загубата си с близо 24% от 8.450 млн. лв. за 2009 г. до 6.440 млн. лв. за следващата година, показва финансовия отчет за компанията. През 2009 г. приходите от продажби на Слънчев бряг са били в размер на 2.679 млн. лв., или над 2 пъти повече от 2010 г., когато те достигат едва 1.297 млн. лв. Общо приходите от дейността в края на изтеклата финансова година са с 47% по ниски от година по-рано.
В същото време, Слънчев бряг отчита 30% спад на общите разходи си до 8.073 млн. лв., което е и основната причина за спада на загубата в сравнение с 2009 г. Понижение се наблюдава както при разходите за дейността на дружеството, така и при финансовите разходи.
Държавата, в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, държи 75% от капитала на туристическата компания. В началото на май 2010 г., след деветгодишно управление на миноритарните собственици в Слънчев бряг АД, държавата успя да смени сегашния борд на директорите и по предложение на министър Трайчо Трайков управата на дружеството, стопанисваща черноморския курорт, беше напълно подменена.
Промените бяха приветствани от община Несебър, според които дълги години в комплекса се се разпореждали хора, които едновременно са били собственици на хотели и терени, а в същото време са ръководили и разпродавали държавната собственост. Тезата на представителите на местната власт беше потвърдена и новия мениджмънт на комплекса, който разкри договори, сключвани от предишното ръководство, ощетили дружеството с милиони левове.