Факторът цена на потребителската опаковка оказва най-силно влияние на вътрешния пазар на цигари в България. Основната причина за това е намалената покупателна възможност, резултат от отшумяващата световна финансова криза, която засегна и нашата страна, каза в интервю за Агенция Фокус Красимир Петров, изпълнителен директор на цигарена фабрика София-БТ АД.
Проявлението на този фактор е рязко увеличаване дела на нерегламентирания внос и то най-вече на неизвестни марки цигари, съответно с много ниско качество, допълни той.
Реално пушачът на такива цигари дори не знае какво пуши – дали е тютюн или нещо друго, но е запленен от по-ниската 1.5 или дори 2 пъти цена, спрямо цената на легално продаваните цигари. За съжаление най-малко влияние на нашия пазар оказва факторът качество на тютюневото изделие, независимо дали е вкусово-пушателно качество или качество на опаковката. Силно се надявам тази година коренно да се променят съотношенията на тези показатели, каза Красимир Петров.
За външните пазари е точно обратното: най-силно влияе факторът качество на тютюневото изделие. След това е факторът повторяемост на качеството – тоест еднаквост, еднородност на качеството при различните доставки и чак тогава идва факторът цена и то не дъмпингова, а конкурентна за съответното изделие на съответния пазар, уточни Петров.
В тази връзка искам да обърна внимание, че ръстът на износа, който осъществихме през последните две години въобще не е случаен, не е просто паднал от небето, а е плод на упорит труд на всички служители и работници от групата, уточни изпълнителният директор на София-БТ АД.
Според Петров действащият през 2010 г. размер на акциза на тютюна за пушене е срещнал интересите както на пушачите, така и на производителите и вносителите на тютюневи изделия. Тютюнът за пушене през 2010 г. е станал икономически ефективен заместител на цигарите.
Групата Булгартабак е очаквала това и е започнало производство на няколко асортимента тютюн за пушене. Същото са направили и конкурентите на холдинга на пазара. По думите на изпълнителния директор по последни данни продажбите на тютюн за пушене заемат 10% от легалния пазар на тютюневи изделия. А като се вземе предвид нерегламентирания внос и продажбите на домашен тютюн, особено в районите, където се отглежда такъв, процентът се увеличава на около 25% от всички пушачи. Това вече е доста голям дял, каза Красимир Петров.
Красимир Петров смята, че увеличеният с близо 40% размер на акцизната ставка от 01.01.2010 г. е направила пазара на тютюневи изделия изключително динамичен по отношение предпочитанията и лоялността на пушачите към дадена марка. Наблюденията показват спад в продажбите на асортиментите с нови по-високи цени, като заместването им е най-често с други марки на холдинга или конкурентни марки. Очаквано се е получил и ръст на нерегламентирания внос, обяснява той.
Петров пояснява, че от 01.01.2011 г. се е увеличи размерът на акциза на тютюна за пушене и за пушачите вече не е икономически изгодно да купуват легален тютюн за пушене. Поради тази причина той смята, че легалното производство и внос на тютюн за пушене ще възстановят нивото си отпреди 2010 г. – тоест в рамките на статистическата грешка.
Той допълва, че що се отнася до пушачите на така наречения качак, според него не е нормално през 21-ви век да се използват методи на пушене отпреди 100 години и той мисли, че броят на тези пушачи също ще намалее.