Очаква се пазарният дял на тютюневия холдинг Булгартабак да се задържи на позициите си в момента от 37% и до края на годината. Това каза в интервю за в. Дневник изпълнителният директор на холдинга Иван Биларев.
За дружеството е огромно постижение, че за последните пет години е лидер на пазара, независимо от това, че от 2007 г. той беше либерализиран и на него започнаха да продават едни от най-големите компании в света, обясни изпълнителния директор. Нормално е при дял от 90% през 2006 г. сега той да е паднал, защото при пазарна конкуренция хората ще посегнат и към други марки, най-малкото от любопитство, смята Биларев. Няма нито една компания в света като Булгартабак, която след отваряне на пазара да е запазила лидерската си позиция, категоричен беше той.
Продължаващата вече 10 години приватизация на дружеството не му се отразява негативно, категоричен е Биларев. Финансовите резултати на компанията са добри и тя е стабилна.
По думите на Биларев за последния месец се наблюдава увеличение в продажбите на цигарите, произведени от компанията, което е оптимистичен знак за развитието на пазара. През март ръстът на част от марките достига до 40% в сравнение с февруари. При някои брандове има увеличение с около 14%, като при някои от асортиментите достига до 25%. Отчетено е и нарастване на търсенето на слимс цигарите, допълни Биларев. Според него се наблюдава ръст от около 40% при цигарите, които се продават в опаковка от по 10 броя. В същото време се наблюдава намаление при търсенето на тютюн за ръчно свиване, причината е повишаването на акциза от началото на годината, обясни още изпълнителният директор.
По думите на Биларев фабриките на Булгартабак работят в трисменен режим на работа при почти пълен капацитет. Той допълни, че всяка машина има определен капацитет, но това не е единственото ограничение - хората трябва да почиват, има и планови ремонти. От девет линии във фабриката в Благоевград например само три не са натоварени напълно, каза още той. Едната от тях е за производство на цигари в мека опаковка. Възможно е по-голямо натоварване и при линиите за цигари с дължина 94 милиметра, но и при тях поръчките се увеличават, особено за експорт.
Биларев обяснява увеличените продажби на цигари през март, спрямо февруари със засилените мерки за борба с контрабандата, както и сезонният фактор, който влияе върху потреблението на тютюневи изделия. През по-топлите месеци се наблюдава увеличаване на употребата на тютюневи изделия. По думите му за първото тримесечие не е възможно да се направи точно сравнение с предходната година за евентуален ръст, тъй като през 2011 г. нямаше промяна в акциза, а за този период това е значим фактор.
Шефът на тютюневия холдинг очаква тенденцията към увеличение на легалния пазар да се запази, дори да продължи да расте, независимо че тютюнопушенето в страната е намаляло. Отделно се отчита и намаление на броя изпушени цигари на ден, обясни още Биларев. Положителна роля за стабилизацията на пазара ще окаже и обещаното от финансовия министър Симеон Дянков моментно фиксиране на акцизните ставки до 2015 г.
Изпълнителния директор обясни, че дружеството се бори с контрабандата на цигари като регулярно подава информация за пазара до Агенция Митници и МВР. Друга възможност за противодействие е да се развива сегмента за продажба на цигари от по 10 броя. От една страна, говорим за качествени цигари, а от друга – цените им са конкурентни. Ръстът в продажбите при тях говори, че потребителите предпочитат да дадат пари за 10 цигари, отколкото за контрабандни, допълни Биларев.
Компанията се бори и с друг проблем – имитацията на марките, произвеждани от дружеството. За да се избегне това скоро е направена промяна във формата на основния бранд Виктори.
Според шефа на холдинга, действащият режим за тютюнопушене в страната е изключително либерален – създадени са условия и за пушачите, и за непушачите, за да не си пречат едни на други. Законът за реклама на тютюневи изделия в момента е доста рестриктривен и няма кой знае какви възможности. Тоталната забрана за реклама ще се отрази най-вече на марки, които не са добре познати на пазара, допълни Биларев.
Компанията постигна високи резултати в износа на български цигари за други пазари през последните две години. Биларев обясни, че факторите, които са допринесли за това са широката продуктова гама, непрекъснатите инвестиции в съвременно технологично оборудване, дългогодишният опит и традициите в производството на тютюневи изделия.
Най-много български цигари се изнасят за Близкият изток и Балканите, каза още изпълнителния директор. Той допълни, че марката Ева е дори лидер в Босна и Херцеговина, и Черна гора. Дружеството се опитва да навлезе и на македонския пазар. От 515 млн. къса през 2008 г., сега износът за Балканите е над 900 млн. къса, обясни Биларев. През последните три години увеличението в Близкия изток е над три пъти. Бележим ръст от 140% в реализираните цигари на компанията за експорт за 2010 г. спрямо 2008 г., каза още той.
На въпрос дали компанията планира ли да реинвестира печалбата си от 20 млн. лв., която отчете през 2010 г. Биларев обясни, че това е въпрос на решение на акционерите на дружеството. Разбира се, голяма част от печалбата на компанията винаги е била реинвестирана, в момента се изпълнява сериозна инвестиционна програма, каза още той. Производството на Булгартабак се развива и това е съвсем нормално, защото иначе дружеството няма да е конкурентоспособно на пазара, заключи той.