Строителството на магистрала Тракия е изпълнено на 40%. Това казва в интервю за в. Класа Цветан Цонев, изпълнителен директор на Трейс груп холд АД. По думите му осмият етап е трябвало да бъде завършен на 9 юни, а той е приключил около 20 април. Договорът за стоеж се изпълнява с около 45 дни предсрочно.
Работи се по всичко с изключение на вертикалната маркировка и еластичните огради. Извършват се строително-монтажни работи, които включват различни изкопни и насипни работи по цялото трасе. Полагат се асфалт, циментова стабилизация, необходимият натрошен камък. Осен това в много участъци се излива бетонова настилка, бетонови канавки и се поставят нужните съпътстващи съоръжения.
Печалбата при работата по пътните обекти зависи от ценовата оферта, защото тя е функция от стойността, която се дава за извършване на дадени дейности, обяснява Цонев. Все пак цената на един тон асфалт не се променя от това дали се влага в ремонт или ново строителство. По думите му няма как да се слезе под определени стойности, защото това ще донесе загуби. А колко ще бъде печалбата, зависи от конюнктурата и от пазара в момента. Той казва, че през последните две години дружеството работи с печалба между 3 и 6%. В този диапазон са заложените плюсове и при реализацията на лот 2 на Тракия, допълва той. Това се предвижда и при подготовката на офертите и за другите търгове. Ако в една процедура има два участника, офертите ще се различават от този, в който има 20 кандидата, уверява Цонев.
Според него едно е да се изгражда нов обект и е съвсем различно да се прави рехабилитация на съществуваща вече настилка. Основната разлика е в обемите на работа. Понякога рехабилитацията е по-лесна, бърза и икономична, смята той.
Цонев уверява, че до този момент компанията няма проблеми с разплащанията от страна на възложителя. Общата разплатена сума за доказани разходи по изграждането на обекта е около 35 млн. лв. Получаваме средствата по всички сертификати по график. Получили сме 100% от всички пари, които според договора трябва да ни се дължат. Последната транзакция беше преди няколко дни, допълва той.
На въпрос как ще коментира честите проверки на аутобана, Цонев казва, че строителният обект се проверява всеки ден както от надзора, така и от възложителя, и това е стандартна процедура. Дори в договора е описано по какъв начин трябва да се извършва този ежедневен контрол, обяснява още той. Инспекциите на работата по магистралата не се правят веднъж в месеца или в годината. Освен това всеки материал, който се влага в изграждането на трасето, се проверява. Предполага се инспекциите на инертни материали да се извършват всеки ден или поне през ден.
Според Цонев фирмата като изпълнител трябва да направи всичко, което възложителят-държавата иска от нея и което е предвидено в проектите. Агенция Пътна инфраструктура (АПИ) трябва да каже дали трябва или не да се поставят дадени съоръжения. По думите му всичко, което се прави с цел повишаване на пътната безопасност, трябва да се адмирира. Трябва да отбележим, че тези мерки са приети в почти всички страни от ЕС и е добре да се прилагат в България.
Компанията-изпълнител е дала ценова оферта за това, което е поискал възложителят при провеждане на тръжната процедура, казва още Цонев. При допълнение или промяна на предварителните технически изисквания този, който ги налага, трябва да плати допълнителните разходи, ако има такива.
Шефът на Трейс Груп Холд уверява, че дружеството ще участва и в двата търга за лот 1 и лот 4 на магистрала Струма. Не бихме си позволили да пропуснем такива възможности, казва той. Относно изграждането на лотове 2 и 3 на инженеринг мога само да кажа, че възложителят има право да избере начина на провеждане на обществена поръчка. Има много плюсове и минуси в работата по този начин. Затова не мога да дам еднозначен и категоричен отговор, допълва той. Всяко решение е добро, стига да води до строителство на магистрала Струма.