Скандалът с извозването на чуждестранните туристи се оказа зрелищното последно действие, в което собствениците на авиокомпанията България Ер придобиват другия участник в спора - туроператора Алма Тур, пише вестник Пари.
Според вестника скандалът между Алма Тур и компании от групата на Химимпорт е към епилога си, след като вчера туроператорът обяви, че спира дейност поради финансови затруднения, а София прес разпространи информация, че компаниите от туристическата група вече са в процедура на фалит. Ако тази процедура наистина е задвижена, кредиторите на дружеството ще се превърнат в негови собственици. По този начин групата на Алма Тур ще стане част от Химимпорт.
Драмата вчера
Алма Тур обяви, че временно спира дейността си, чрез съобщение до медиите от съвета на директорите на Алма Тур БГ. Дейността на туристическата агенция е прекратена поради временни финансови затруднения.
На извънредна пресконференция ресорният зам.-министър Иво Маринов съобщи, че всички 183 български туристи, които са заминали с Алма Тур в Гърция и Турция, в събота ще бъдат превозени безплатно до България. Разходите по връщането на туристите пък ще бъдат покрити от застрахователната компания Армеец, с която Алма тур има сключен договор. Маринов апелира към останалите клиенти на туристическата агенция, на които им предстоят полети на 22 и на 24 септември, да не заминават. По неговите думи парите на тези клиенти ще бъдат възстановени.
Кой ще плати сметката
От Алма Тур пък посъветваха клиентите, които вече са направили резервации за пътувания с компанията, да подадат искане за възстановяване на сумите Комисията за защита на потребителите (КЗП), пише още в съобщението. От своя страна обаче председателят на комисията Александър Масларски заяви, че това изказване от туроператора е изключително некоректно и разочароващо. Клиентите трябва да търсят парите си първо от Алма Тур, а чак след това да се обърнат към застрахователя и към нас, коментира той.
Независимо дали Алма Тур има временни или постоянни финансови проблеми, още днес (вчера) в 17 ч свиквам заседание на КЗП. Ако на заседанието се реши, че има съмнение за нелоялна търговска практика, ще приложа административна мярка за забрана на туроператора да предлага продукт, докато не изплати всичките си задължения, заключи Масларски.
Конфликтът
Скандалът започна на 9 септември, когато авиопревозвачът България Ер анулира всички полети, поръчани от туроператора Алма Тур. Това стана причина 500 руски и финландски туристи да останат принудително на летището в бургаския квартал Сарафово в продължение на няколко дни. Причината беше, че туроператорът, който работи с руската Омега, не е платил на България Ер 7 млн. лв., а поради това авиопревозвачът отказа да превози туристите обратно в държавите им.
Връзката
Водещото дружество от групата - Алма Тур БГ - е заложено в полза на ЦКБ и УниКредит Булбанк срещу заем за 13.905 млн. EUR, показват данните от досието на компанията в Търговския регистър. По-голямата тежест от синдикирания заем поема УниКредит Булбанк, която е отпуснала 10.9 млн. EUR. ЦКБ, която е част от същата икономическа група, както и България Ер, е осигурила 3 млн. EUR, показва справката. Залогът е направен на 10 август 2010 г. Друга компания от групата - Алма Тур Флай, има дългове за над 43 млн. лв. към България Ер. Така групата на Химимпорт се превръща в най-големия кредитор на туристическите компании на Алма Тур.
Условия по кредити
Основната част от осигурения ресурс е за рефинансиране в пълен размер на оборотни и инвестиционни кредити, сключени от дружествата от групата Алма Тур с ОББ. Два от тях са задължения на Алма Тур Хотел Тамплиер, а един е на компанията майка Алма Тур БГ. Други 4 млн. EUR са отишли за предсрочно погасяване на емисията корпоративни облигации, издадени от дружеството. Още 2 млн. EUR е получила Алма Тур БГ за финансирането на до 57% от стойността на строително-монтажни работи по инвестиционната програма за изграждането на хотелския комплекс Тамплиер в Банско. Банковият кредит е отпуснат при 8.5% годишна лихва, но е доста любопитно разпределението на наказателната лихва между банките. Докато при просрочие към УниКредит Булбанк Алма Тур БГ дължи 6% годишно, наказанието от ЦКБ е три пъти повече - 20.5% годишно. Според условията на договора Алма Тур БГ се задължава да държи активите през целия срок на договора на ниво минимум 29 млн. лв., което условие не е изпълнено още към момента на договора, показва приложеният баланс. Алма Тур Флай пък е заложено в полза на България Ер за 5.88 млн. EUR и 21.3 млн. USD. Данните в Търговския регистър показват, че предмет на залога са задължения по изпълнение на чартърни полети от летния сезон. Договорът за залога е от май 2010 г.