Агенция за кредитни рейтинги и анализи (АКРА) потвърди, че дългосрочният кредитен рейтинг на Еврохолд България е bgA3, краткосрочният кредитен рейтинг bgP-2, а перспективата е стабилна. За последно агенцията определи същите рейтинги в началото на юни.
Според АКРА сред положителните характеристики за Еврохолд България е това, че компанията е регионален играч в застраховането и има стабилен, и добре финансиран лизингов бизнес.
Сред отрицателните характеристики агенцията изтъква това, че експозицията към пазара на автомобили се отличава с висока волатилност, застрахователните подразделения имат предизвикателства и секторът е силно зависим от банково финансиране и капиталовите пазари.
Местният кредитен рейтинг на Еврохолд България е от инвестиционен клас и съответства на качество над средното и сравнително нисък кредитен риск в рамките на България, съобщават още от АКРА.
Агенцията казва още, че Еврохолд България АД е публично холдингово дружество, което контролира дъщерни компании в четири основни сегмента: застраховане, лизинг, продажба на автомобили и инвестиционно посредничество. Първите три от тях формират обща стойностна верига продажби на автомобили – лизинг – застраховане, която осигурява възможност за значителни синергии и кръстосани продажби от средни по мащаб дейности, всяка с пазарен дял около 5-10%. Групата развива дейност в България, Румъния и Македония, и има инвестиции в Турция и Румъния, които за момента са замразени.
Бизнес рискът на холдинга се повишава заради неговото автомобилно подразделение. Чрез придобиване на няколко съществуващи дистрибуторски и дилърски компании Еврохолд България създава най-голямата дилърска компания в България. Продажбите на нови автомобили в страната, обаче, спадат с около 65% за две години, което силно влошава оперативните финансови резултати на преструктурирания подхолдинг Авто Юнион. Автомобилният пазар слабо нараства през 2011 г., но възстановяването на обемите на продажби на Авто Юнион става за сметка на по-нисък брутен марж. Групата разширява бизнеса си с допълнителните услуги, имащи по-висока норма на печалба, като ремонт и поддръжка на автомобили и оперативен лизинг, за да ограничи загубите при продажбите на автомобили.
Върху финансовия профил на холдинга негативно влияние оказва и зависимостта от местните и международни финансови пазари, чрез които се набавят ресурси за растежа на холдинга в годините преди кризата. Групата на Еврохолд България ползва заемни средства от десет различни търговски банки, ЕБВР и голям брой институционални и частни инвеститори, което подчертава сравнително доброто ниво на доверие в кредитоспособността на холдинга от страна на участниците на капиталовия пазар.
През май 2011 г. холдингът успешно осъществява публично предлагане на нови акции, с което увеличава капитала си с 46 млн. лв. В момента се осъществява и второ увеличение на капитала с очаквани минимално набрани средства в размер на 27.4 млн. лв., които да бъдат записани от основните акционери. Въпреки това, резултатите на основните дъщерни дружества показват, че способността им да насочват парични средства към холдинговата компания изглежда ограничена за по-дълго от първоначално очакваното поради сравнително слабата икономическа активност в региона.
Рейтингът може да бъде повишен чрез подобряване на показателите за покритие на дълга и устойчиво възстановяване на рентабилността и паричните потоци на оперативните дъщерни дружества.
Оценката може да бъде понижена чрез продължително отслабване на ликвидността на групата и влошаване на кредитоспособността на основните дъщерни дружества.