Източник: Капитал Дейли
България отново може да започне производство на 1-тонен електрокар, съобщиха от Съюза по каростроене. Няколко компании от бранша са обсъдили възстановяването на подемната машина, която е била сред основната продукция на софийския "Балканкар-6 септември" и масово е била използвана в бившия социалистически блок. Засега се планира разработката на нов проект, в който могат да се включат различни машиностроителни дружества, обясни пред Капитал Daily инж. Димитър Димитров, председател на съюза.
Проект до есента
Димитров, който е изпълнителен директор на Димекс Лифт - Пловдив, каза, че се надява тяхната фирма да може да започне по-масово производство на кари, след като проектът бъде готов. От Димекс се надяват да могат да представят прототип на Есенния технически панаир в Пловдив, след което да започне и производството за клиенти.
На срещата за обсъждането на проекта са участвали още заводите за кари Балканкар Рекорд - Пловдив, Балкан - Ловеч, Ди Вен - Лом, както и фирми, които правят части, използвани в индустрията - Искра Силатроник - София, Капрони - Казанлък и ХЕС - Ямбол. Освен тях, в проекта могат да се включат и други компании, желаещи да участват, каза още Димитров.
Почти без конкуренция
От българските компании са проучили предлаганите електрокари по света и досега не са намерили производител на машина с товароподемност 1 тон и 4-опорна система. Димитров обясни, че сега предлаганите кари с такава подемност са с 3 опори, които са по-нестабилни. Първите клиенти на българските електрокари ще се търсят сред бившите страни от Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ), т.е. предишния социалистически лагер, където машината е била много разпространена. От съюза по каростроене смятат, че интерес към подемната техника може да има от компании по целия свят. Карите се използват в различни фабрики, складове, на пристанища, гари, логистични центрове и др.
Българското производство на 1-тонен електрокар е спряно през 90-те години, когато затваря Балканкар-6 септември. Дотогава годишното производство на електрокари от завода е около 30 хил. броя. Машиностроителният завод беше приватизиран от Регионо инвестиция УАБ, производството му не беше възстановено, а няколко години по-късно той беше препродаден на литовската ВР Груп. Преди време тя обяви, че ще строи на негово място огромен жилищен комплекс, но плановете така и не се осъществиха.