Източник: Капитал Дейли
Фармацевтичната компания Медика разширява дейността - само преди две седмици пусна нов цех за течни медикаменти. Ръководството планира нови инвестиции за около 1.8 млн. лв. и през тази година, като те ще отидат основно за регистрации на лекарства и в по-малка степен за реконструкция и модернизация на производството и складовата база.
Достатъчно мощности
"Засега ще наблегнем на инвестициите в нови лекарства, а не в нови мощности", коментира пред "Капитал Daily" изпълнителният директор на компанията Пенка Тишкова. Тя обясни, че компанията вече разполага с достатъчен производствен капацитет и ще се съсредоточи в разработването, маркетирането и налагането на нови продукти на основните си пазари и на нови.
Новият цех, който се намира на досегашната площадка на дружеството в гр. Сандански, след малко забавяне при пускането му вече работи и изпълнява поръчки. Тишкова каза, че инвестицията в новоизградения участък за течни лекарствени форми е излязла на компанията й между 1.5 и 1.7 млн. лв. Тя очаква инвестицията да се изплати за не повече от две години и половина. Финансирането на новия цех, чието изграждане започна на 12 юли 2012 г., беше направено изцяло със собствени средства на "Медика" с печалби от предишни години.
Според Тишкова новата придобивка на "Медика" ще даде възможност на компанията да предостави на вътрешния пазар продукти, които нямат български аналог, и по този начин да запълни съществуващата пазарна ниша. Продуктовата гама на компанията ще бъде допълнена с лечебни шампоани и лекарства, тясно специализирани в лечението на рани и специфични проблеми на кожата. Новият цех ще позволява дори производството на лекарствени сиропи, макар засега такава продукция да не се предвижда.
Стари и нови пазари
Основният пазар на медицинската козметика ще е за аптечния и болничния пазар в България, Украйна и Русия, където "Медика" и към момента реализира по-голяма част от продажбите си и ще използва досегашната си дистрибуторска мрежа. Тишкова обясни, че като цяло положението на аптечния пазар в България през първите три месеца на тази година е по-тежко от очакваното, но компанията компенсира с по-високия износ, като посочи добрите резултати в Сърбия. През 2012 г. съотношението износ/вътрешен пазар е било 34% срещу 66%.
Новия цех е сертифициран да продава в ЕС, а очакванията са да бъдат продадени над 1 млн. флакона шампоани с лечебно действие годишно в над 10 страни. "Медика" е част от групата на "Доверие обединен холдинг", чиито основни акционери са "Софарма" и близки до нея компании. За миналата година компанията увеличава приходите си до 19.8 млн., което е с 16% повече спрямо 2011 г. Нетната печалба е 1.8 млн. лв. и е по-малка спрямо предходната, когато продаде част от производствената си площадка на Kaufland за 750 хил. лв. Без този еднократен ефект печалбата от основна дейност е нараснала с 39% през 2012 г.
"Медика" е публична компания и акциите й се търгуват на Българската фондова борса. За последните 12 месеца те се покачват с 10% до 2.2 лв. за брой.