Източник: Капитал Дейли
В най-ниския ценови сегмент при цигарите (4 – 4.50 лв. за кутия) вероятно ще продължи да се разиграва истинска война между осемте компании, представени там. Сегментът заема 51.1% от потреблението в страната и в него се конкурират 109 вида цигари. Там е пазарният лидер – брандът Karelia, а дялове имат както "Булгартабак" и "Кингс табако", така и мултинационалните концерни Philip Morris, BAT, Japan Tobacco (JTI) и Imperial Tobacco. Вероятно резкият ръст на две от марките на чуждестранни концерни е причината една от българските фабрики, "Благоевград БТ" (от групата "Булгартабак"), да се почувства засегната и да подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията за продажба (КЗК) на продукт под себестойността му.
Winston срещу "Средец"
От холдинга не дадоха никаква информация по темата. Според източници от пазара обаче жалбата е срещу българския клон на Japan Tobacco International, който присъства в ниския ценови сегмент с два свои бранда – Winston и LD. От Japan Tobacco - България, обясниха, че все още не са получили писмо от КЗК и не са сигурни дали става въпрос за Winston и какво е обвинението. "Ще съдействаме напълно на проверката на КЗК. JTI спазва законите във всички страни и играе по правилата", каза Николай Михайлов, директор "Корпоративни комуникации" на компанията за България. Той не коментира подробности около пазарни дялове и цени, но отбеляза, че са една от последните компании, които в рамките на един и същи акциз от 2010 г. са препозиционирали цигарите си, намалявайки цена.
Според данните от търговците, с които "Капитал" разполага обаче, Winston е една от топ 3 най-бързорастящи брандове за февруари спрямо същия период на миналата година – с 1.1%. Два други бранда - LM и Dunhill, я изпреварват съответно с 1.5% и 1.3% ръст. Засега Winston не е най-голямата заплаха за продуктите на българските фабрики в този сегмент въпреки увеличението на пазарния си дял. Наистина, от 0.7% от продажбите през октомври компанията вече държи 1.9% от пазара през февруари, но дори и този резултат я оставя зад българските цигари и дела на други чуждестранни концерни.
Camel срещу Victory
Стратегията на българския офис на JTI от миналата година е да присъства във всички точки за продажба и да намали някои от цените си. По-забележимо за пазара беше позиционирането на един от топпродуктите й – Camel, в пряка конкуренция с Victory. Това, а и популярността на Winston, който е втората най-продавана марка в света, явно са подтик за благоевградската фабрика да атакува конкурента си в КЗК. Това обаче досега не се е случвало на нито една от останалите компании. JTI намали цените на Winston през септември 2012 г. с 30 стотинки и сега те са 4.20-4.30 лв. (за кутия 100 мм).
Ако "ябълката на раздора" е Winston – king size, чиято цена е 4.20 лв. за кутия, става въпрос за сегмент, в който се конкурират още 22 бранда, като лидери са "Средец" и "Кинг". "Средец" обаче традиционно се произвежда в софийската фабрика на "Булгартабак". Част от производствената линия на "Благоевград БТ" е GD, която струва 4.30 лв.
Досега цигарените компании не са водили войни, в които да доказват себестойността на цигарите си. Но явно намаляването на продажбите (през януари са продадени 711 млн. къса срещу 751 млн. за същия месец на 2012 г.) ще направи конкуренцията по-ожесточена. По принцип продажбата на стоки под себестойност за дълъг период от време (ако не става въпрос за промоция например) е забранена в Закона за защита на конкуренцията. Отделен въпрос е обаче как българската фабрика би доказала каква е себестойността на кутия цигари на неин конкурент.