Източник: Капитал Дейли
Около известните марки има легенди, опити да се намери химическата формула на продуктите и истински търговски войни, понякога на няколко континента. В подобен, макар и умален вариант на съдебни битки за собствеността, от няколко години са затънали легендарните от социализма козметични марки "Па-па", "Крем Каро", "Ален мак", "Поморин".
През Ангуила и Лихтенщайн ...
До началото на годината запазените марки бяха собственост на "Ален мак" (в несъстоятелност), след това синдикът ги продаде на "Рубелла бюти" за 1.05 млн. лв. Сега "Ален мак България", която беше собственик на козметичната фирма преди фалита й, е подала сигнал в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу "Рубелла бюти" за нелоялна конкуренция.
През февруари 2010 г. кредиторите на "Ален мак" започнаха процедура за обявяване в несъстоятелност на фирмата. По това време собственик на "Ален мак" беше компанията "Ален мак България". Знаковата фигура в нея - предишният председател на надзора и изпълнителен директор на козметичната фирма Петър Терзиев (зет на премиера от преди 1989 г. Георги Атанасов) вече не участваше в управата й. Той обаче беше пълномощник на едноличния собственик на компанията - регистрираното в Ангуила, Британски Западни Индии, N&U Laboratoires.
Докато съдът се произнесе по несъстоятелността в началото на 2011 г., се оказа, че "Ален мак България" е прехвърлило всички марки и дизайни на дружество, регистрирано в Лихтенщайн. То пък регистрира марките и дизайните на "Ален мак" за използване в целия ЕС. Така се оказа, че макар и на пръв поглед кредиторите да имат правата на марките в България, всъщност за всички страни членки техен държател е лихтенщайнското дружество. То пък от своя страна предостави правата за производство на ишлеме на продукти с тези марки на "Рубелла бюти", която заля и българския пазар с тях.
...до КЗК и Патентното ведомство
Междувременно кредиторите заведоха дела, за да си върнат собствеността, и успяха да обезсилят дизайните, регистрирани от лихтенщайнското дружество. В същото време обаче българското Патентно ведомство беше задръстено от 120 дела за заличаване на марки на "Ален мак", тъй като не са ползвани през последните години. Искът е от името на "Билдинг и метал груп", която пък не е свързана с "Ален мак". Процедурата по заличаването на марките за ЕС е спряна, докато не се произнесе Патентното ведомство в България, и то по всички марки.
До съвсем скоро кредиторите привеждаха доказателства, че марките не са ползвани, защото дружеството е било с прекратена дейност или пък предоставяха доказателства, че марките са били ползвани.
След продажбата на марките на "Рубелла бюти" доказателствата стават нейна грижа, тъй като тя е новият собственик на брандовете на фалиралата "Ален мак".
"За пръв път чувам от вас за иск за нелоялна конкуренция. Никой не ни е търсил и не знам дали става дума за собствеността върху марките", коментира Красимир Митев, собственик на "Рубелла бюти", пред "Капитал". От "Ален мак България" не бяха открити за коментар. Според юристи вероятно става въпрос за разчистване на стари взаимоотношения от времето, когато двете дружества имаха договор помежду си. Делото в КЗК обаче няма да повлияе върху делата за марките.