Договорът за безвъзмездна финансова помощ (БФП) за изграждане на Северната скоростна тангента на околовръстния път на София беше подисан от министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева и изпълнителния директор на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). Проектът се финансира от ОП „Регионално развитие", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. Общата дължина на предвидения за строителство участък е 16,54 км, а договорът за
БФП е за 235 млн.лв. Пътният проект е важен за София и страната, тъй като в нея се пресичат АМ „Тракия", „Хемус", „Люлин" и пътят София - Калотина, подчерта министър Терзиева. Обектът не е част от Трансевропейската транспортна мрежа, но осигурява свързаност между няколко коридора - №IV, VIII и X. През тях се осъществява трафикът от и за Гърция, Румъния, Република Македония и Сърбия.
След това инж. Чайков и инж. Николай Пашов, управител на консорциум „ХПВС-ССТ", подписаха договора за проектиране и строителство на обекта. Стойността му е 149 999 999 лв. без ДДС. В консорциума участват „Хидрострой" АД, „Пътни строежи Велико Търново" АД, „Пътинженерингстрой" АД, „Пътстрой Бургас" ЕООД и „Водстрой 98" АД.
Проектирането на обекта започва веднага след подписването на договора, а строителните дейности е предвидено да стартират през лятото. Срокът за завършването на обекта е до края на 2015 г. Северната скоростна тангента е един от от най-сложните обекти в техническто отношение, посочи инж. Стефан Чайков. В момента средно на денонощие по Северната дъга на Софийския околовръстен път преминават около 15 хиляди превозни средства. Прогнозата е, че през 2030 г. трафикът ще нарасне до 25 хиляди средно за 24 часа. По проекта е предвидено изграждането на 6 пътни ленти, по 3 в едно направление. Ще бъдат построени 19 големи съоръжения, 5 пътни възела. Трасето преминава над 3 реки - Какач, Владайска и Перловска, пресича 20 електропроводи и газопроводи и 20 ВиК мрежи.
Инж. Чайков и Димитър Марикин, представител на Обединение „СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ", подписаха договора за строителен надзор на тангентата. Стойността му е 735 000 лв. без ДДС. В обединението участват „СЖС България" ЕООД, гр. София и „СЖС Технос С.А.", Испания.
Строителството трябва да започне наесен а отсечката да е готова в края на 2015 г.
Северната скоростна тангента преминава през землищата на кварталите на София - Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. За изпълнението на проекта е необходимо да се извършат редица действия от АПИ и Столична община, които са разписани в рамкото споразумение от 30 март 2010 г., така че всички съвместно трябва да положат максимални усилия, за да се спазват сроковете, подчерта министър Терзиева. В него е посочено, че Столична община трябва да проведе отчуждителните процедури за изместване на обекти на техническата инфраструктура, попадащи извън обхвата на пътя, трябва да осигури необходимите устройствени планове за съоръженията на техническата инфраструктура, да довърши изграждането на продължението на бул. „Илиянци" до надлеза на съществуващата околовръсна жп линия до връзката му с бул. „Лазар Михайлов" и изграждането на продължението на бул. „Източна тангента" от бул. „Ботевградско шосе" до бул. „Чепинско шосе".
Ангажимент на АПИ е да предприеме дейности за отчуждаване на засегнатите частни имоти до края на август 2014 г., да уведоми собствениците на имотите и да преведе сумите за обезщетения. Експертните оценки на имотите са изготвени от лицензиран оценител след процедура по ЗОП и методика, определена през 2010 г., обясни министър Терзиева.
И докато се подписваха договорите пред сградата на АПИ собствениците на земите за отчуждаване протестираха, че им се предлагат много ниски изкупни цени. Те твърдят, че в момента имотите им били оценени между 65 и 90 стотинки за квадратен метър.
По повод на протестите Десислава Терзиева заяви, че експертните оценки на засегнатите имоти са изготвени от външни изпълнители в съответствие с разпоредбите на Глава трета от Закона за държавната собственост. „Методиката по Закона за държавната собственост в този й вид е приета в края на 2010 г. и съгласно нея лицензираният оценител по закон няма правно основание да издирва по своя инициатива вписани сделки и да ги използва като пазарни аналози, заяви министър Терзиева. Тя добави, че експертните оценки са подготвени от експерти, определени с обществена поръчка и по методика, приета от предишното правителството „Експертните оценки подлежат на съдебно обжалване, така че всеки собственик може да обжалва оценката. Крайно ще е решението на съда", подчерта Терзиева. Тя каза, че като министър еднолично не може да реши и да отмени оценките. „Аз нямам такива правомощия, затова решението на съда е решаващо", подчерта министърът.
Според инж. Стефан Чайков направената оценка на имотите е изцяло съобразена с разпоредбите на Закона за държавната собственост, отнасящи се до принудителното отчуждаване на имоти за държавни нужди. В изпълнение на нормативната уредба лицензираният оценител е работил, както следва:
Отчуждителните процедури на този етап не са пречка за изпълнението на подписаните договори, тъй като той е на инженеринг. Първо ще се извърши проектиране на обекта, а след това ще се предприемат строителните дейности, обясни инж. Чайков.