В епохата на безпилотни самолети и на коли без шофьори, Rolls-Royce Holdings Plc проектира товарни кораби, които да не се управляват от капитани, а дистанционно, съобщава Bloomberg. Базираният в Лондон производител на турбини и двигатели, твърди, че капитаните на кораби ще са на сушата в близко бъдеще и ще се използват контролни центрове за управление на стотици кораби без капитани.
Дистанционно управляваните кораби ще бъдат по-безопасни, по-евтини и ще замърсяват по-малко. Това ще е голямо предимство за $375 милиардната корабна индустрия, която обслужва 90% от световната търговия, коментират от Rolls-Royce. Те могат да оперират в райони като Балтийско море в рамките на едно десетилетие, но регулаторните препятствия, индустрията и скептицизма на синдикатите относно разходите и безопасността ще забавят глобалното им въвеждане, коментира Оскар Левандер, вицепрезидент на компанията за иновации в морското инженерство и технологии.
Европейският съюз спонсорира проучване за 3.5 милиона евро, наречено „Морска безпилотна навигация." Учените подготвят прототип за симулирани морски проучвания, с които ще се направи оценка на разходите и ползите, каза Ханс-Кристоф Бурмайстер от Центъра за морска логистика и услуги Fraunhofer в Хамбург. Очаква се проучването да приключи догодина.
Дори и в този случай, морските компании, застрахователи, инженери, синдикални организации и регулатори се съмняват, че дистанционно управляваните кораби ще бъдат безопасни и рентабилни в близко бъдеще.
Идеята за този тип кораби без капитани се заражда преди десетилетия, но от Rolls-Royce започват проектиране на дизайна им едва миналата година. Морският транспорт представлява 16% от приходите на компанията, показват данни на Bloomberg. Компанията, която произвежда луксозни автомобили и в момента е управлявана от BMW, също така произвежда и двигатели и турбини за самолети.
Схемите на компанията показват кораби, които са изцяло запълнени с товари, но няма мостик, където работи екипажа. С премахването на мостика, заедно с други системи, които са нужни за бита на екипажа като електричество, климатици, вода и канализация, корабите могат да съкратят разходите и да увеличат приходите, коментира Левандер. Товарните съдове ще бъдат 5% по-леки, преди зареждане с товара и ще изгарят 12-15% по-малко гориво, допълни той.
Екипажът на един кораб струва $3 299 на ден и представлява 44% от общите оперативни разходи за голям кораб, според Moore Stephens LLP, консултантска индустриална компания.
Потенциалното свиване на разходи не оправдава инвестицията, която ще е нужна за направата на безопасни кораби без капитани, коментира Тор Свенсен, главен изпълнителен директор на DNV GL, най-голямата компания за сертифициране на безопасността на кораби.
Към момента дистанционно управляваните кораби са незаконни според международните спогодби, които установяват минимален брой екипаж, обяснява Саймън Бенет, говорител на базираната в Лондон Международна корабоплавателна камара - индустриална асоциация, която представлява повече от 80% от световния флот.
Международната федерация на транспортните работници, обединение представляващо около 600 000 от повече от 1 милион моряци, се противопоставя категорично на идеята.
„Компютър не може и никога няма да замести очите, ушите и мисловния процес на професионалните моряци," коментира Дейв Хендел, председател на организацията в Лондон. По думите му човешкият фактор е една от първите линии на защита, в случай на повреда по машините и при неочаквани и внезапни промени на морските условия.
Според Левандер преходът към дистанционно управлявани кораби ще стане постепенно, с увеличението на ролята на компютрите в навигацията и различните корабни операции. Корабите контейнеровози вероятно ще бъдат първите, които ще се откажат от екипажите си, каза той. Танкерите, превозващи опасни материали, като петрол и втечнен природен газ вероятно ще останат управлявани от капитани, най-вече заради представата, че присъствието на хора на борда е по-безопасно, допълни Левандер.
Компютрите ще анализират постоянно данни, за да подобрят ефективността и да спестят пари. Камери и сензори и на този етап засичат препятствия във водата по-добре от човешко око.
Човешка грешка е най-честата причина за морски злополуки, като в много от случаите е свързана с умора, според Allianz Global Corporate & Specialty AG. Общите злополуки са намалели със 106 през 2012 г. или с 24% под средното равнище за 10-години, според най-новите данни от базирания в Мюнхен застраховател.
Дистанционно управляваните кораби ще намалят рискове като пиратските нападения, защото просто няма да има екипаж, който да бъде заложник на пиратите, каза Левандер. Ще намалеят и задълженията за репатриране на моряци, когато собствениците на кораби останат без пари или изоставят екипажите.
Нов риск, който ще се появи за корабите без капитани е свързан с по-различен начин на отвличане, а именно отвличане от компютърни хакери. Докато технологията не е напълно сигурна, има нужда да бъде изработвана така, че да бъде достатъчно трудна за разбиване, за да не си струват усилията на който и да било хакер.
Корабите без капитани ще имат нужда все пак от капитани, които да ги управляват дистанционно, от специалисти, които да ги поправят и да ги разтоварват на пристанищата. Тези работници ще имат по-добро качество на живот, от тези, които работят в морето, обобщава Левандер.