Плановете на Tesla Motors Inc. да построи, както казва съоснователят Елон Муск, най-големият завод за батерии за електромобили, не само ще разклати енергийната индустрия но и ще предизвика войни между различните щати. Те ще наддават за 6 500 работни места, които ще бъдат разкрити с инвестицията за $5 милиарда, съобщава Bloomberg.
Производителят на луксозни електромобили съобщи в сряда, че ще продаде конвертируеми облигации на стойност $1.6 милиарда, за да финансира проекта си и да изследва терени в Тексас, Невада, Аризона и Ню Мексико, където да построи завод на площ близо 930 000 кв. м. От компанията отказват да коментират все още дали са започнали преговори.
„Това ще бъде най-атрактивния индустриален проект," коментира Денис Кунео, президент на DC Strategic Advisors LLC и бивш изпълнителен директор на Toyota Motor Corp.
Tesla нарече проекта си "gigafactory". Заводът, който Муск планира да построи, ще има по-голям капацитет, от който и да е друг завод, да произвежда литиево-йонни батерии.
„Този проект ще има огромно въздействие далеч отвъд Tesla," коментира Харли Шайкен, икономист в Университета Бъркли, Калифорния. „Дава се легитимност на производството на батерии и бъдещето на електромобилите. Бъдещето им е в батериите."
Tesla планира да направи инвестиция от $4 до $5 милиарда до 2020 година, като ще финансира със собствени средства около $2 милиарда, се казва в съобщение на компанията. Предложените конвертируеми облигации може да достигнат стойност от $1.84 милиарда.
Муск коментира в съобщение, че заводът е ключът на Tesla към превръщането и в масов производител на коли, с възможност да произвежда 500 000 или повече коли на година. най-евтиният модел на компанията Model S започва от цена $71 000.
42-годишният милиардер също може да се доближи до постигането на целта си да бъде основен играч в индустрията за съхранение на енергия в САЩ, тъй като комуналните клиенти продължават да се обръщат към батерии и слънчеви панели, за да намалят сметките си за ток.
Размерът на производството на завода ще е толкова голям, че от Tesla очакват цените на литиево-йонните батерии да се понижат с поне 30%.
Муск коментира миналата седмица, че Panasonic Corp., които са най-големият доставчик на литиево-йонни клетки, които се използват в батериите на Tesla също може да бъде включен в проекта. Участието на Panasonic „не е 100% потвърдено," коментира той в интервю за Bloomberg Television.
Слайд-шоу на уебсайта на Tesla показва завода, разположен в пустинен пейзаж, с прилежащи към него соларни и вятърни паркове за доставка на електричество. Строителството може да започне най-рано през тази година, в зависимост от представянето на компанията.
Компанията ще емитира облигации на стойност $800 милиона с падеж през 2019 година и облигации на стойност $800 милиона с падеж през 2021 година. Компанията планира да предостави на купувачите опция да закупят в срок от 30 дни допълнително облигации на стойност 120 милиона долара с падеж през 2019 година и облигации за 120 милиона долара с падеж 2021 година, докато се достигне целта от $1.84 милиарда. Купонът и курсът на обръщане на облигациите в акции още не са известни.
Goldman Sachs Group Inc., Morgan Stanley, JPMorgan Chase & Co. и Deutsche Bank AG заедно ще управляват емитирането, съобщават от компанията.
Част от парите, събрани от облигациите, ще се използват за производството на по-евтиния модел на Tesla "Gen III." Емитирането на облигации също ще бъде използвано за да се увеличи растежа на бизнеса в и извън САЩ тъй като компанията се подготвя да навлезе на китайския пазар другия месец.