Избрано е ново трасе на магистрала "Хемус" между Ябланица и пътния възел към Плевен и Ловеч, съобщи пред журналисти министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Тя уточни, че проектът подлежи на процедура за ОВОС и отново ще има обществено обсъждане, защото „държим да имаме диалог с всички заинтересовани страни".
По думите на Терзиева доизграждането на магистрала "Хемус" е приоритет на правителството и се очаква да започне през 2016 година, а от нея ще се възползват около три милиона души. Прогнозните разчети на Министерството на регионалното развитие (МРР) за остатъка от магистрала между Ябланица и Шумен ще са нужни около 1,7 млрд. лева.
„Пари за строеж на магистралата от европейски програми няма да има. Тя ще се финансира от Държавния бюджет или от частни инвеститори, ако се намерят такива", подчерта министър Терзиева.
Извършените предпроектни проучвания за доизграждане на магистралата бяха обсъдени с членовете на Консултативния съвет към министъра на регионалното развитие.
По думите на министър Терзиева извършената през 2013 г. актуализация и допълване на предпроектните проучвания позволява оставащата част от проекта да бъде поставена на солидна база и да бъде осигурена надеждната му реализация. Направено е проучване на 4 алтернативи за трасета, а след анализ са изследвани задълбочено два реалистични варианта, които са били представени на Консултативния съвет.
При избора на трасето, което минава на равно разстояние между Плевен и Ловеч са отчетени нормите за опазване на околната среда и е избегнато засягането на защитени зони и територии. Основно преимущество е, че се обслужват максимален брой населени места и се съкращава времето за пътуване.
Оставащата за доизграждане част е разделена условно на 8 участъка, които да се възлагат за проектиране и строителство. Самите участъци са групирани в 3 приоритетни етапа:
- Първият е от Ябланица до връзката Плевен-Ловеч и е около 60 км,
- Вторият до Велико Търново е около 85 км,
- Третият до Белокопитово е най-дълъг - около 110 км.
В края на 2013 г. стартираха търговете за проектиране на първия етап от проекта, както и за изготвяне на ОВОС за трасето. През второто тримесечие на 2014 г. ще се проведе процедурата и за възлагане проектирането на втория етап.
Според министър Терзиева подготовката на проекта върви по план и нито за ден не е спирала работата по подготовката на магистралата. „Целта е през 2016 г. да имаме готовност да започнат строителни работи, при осигуряване на финансиране", посочи регионалният министър.
Изпълнителният директор на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов каза, че вече е избран изпълнителят за ОВОС на проекта. „Ако се наложат промени в рамката на процедурата по ОВОС ние ще имаме достатъчно време и възможности да ги отразим в процеса на проектиране", допълни Антов.
По думите му до края на месец март може да бъде избран изпълнител за проектиране на първия етап, а до края на 2014 г. да бъдат направени публични представяния на точното трасе, както и на вариантите за пътни възли за участъка Плевен-Ловеч.
На въпрос на журналисти свързан с възможността за финансиране чрез публично-частно партньорство, Терзиева отговори: „На този етап няма подадено заявление за интерес от страна на частен партньор, защото няма достатъчен трафик. Ако има интерес от инвеститор може да бъде подадено официално заявление за интерес за концесиониране в МРР."