Общият брой на населението, което ще се възползва пряко от новото трасе на Автомагистрала „Хемус" е приблизително 3 млн. души, съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг след представяне на трасето на магистралата в Плевен. Трафик прогнозата за 2020 година е за близо 18 000 единици средно дневно. Участъкът от София до Велико Търново е част от Транс-европейската транспортна мрежа.
Направено е проучване на 4 алтернативи за трасета. След извършен анализ са изследвани задълбочено два реалистични варианта, които са представени детайлно през март на Консултативния съвет към МРР и днес в Плевен. Това са синия вариант, (приет през 1993 година), който преминава на равно разстояние между Плевен и Ловеч, и зеления вариант, (разработен през 2001 година), който върви по трасето на съществуващия път І-4.
В резултат на технически, финансов, социално-икономически и екологичен анализ е предложен така наречения „син подобрен вариант".
В червено е определеното трасе между Ябланица и Шумен от АМ Хемус
Трасето е симетрично отдалечено от двете големи населени места по направлението - Плевен и Велико Търново, както и между Плевен и Ловеч", подчерта Терзиева. То преминава на 15 км от центъра на Плевен и след реализацията на първия етап разстоянието за пътуване между София и Плевен ще се запази същото, а ще бъдат спестени около 15 минути. Основно преимущество пред другия вариант е едновременното обслужване на максимален брой населени места и съкратеното време за пътуване. Отчетени са нормите за опазване на околната среда и е избегнато засягането на защитени зони и територии. Според Терзиева, това е от изключителна важност, за да се избегне казуса, в който влезе проектът за обходен път на Габрово, където дълго време се обжалваше докладът за оценка на въздействието върху околната среда.
„Синият подобрен вариант" е с дължина 252 км. Индикативният бюджет е 1.47 млрд. лв. без ДДС.
Вече се работи по изготвянето на доклад за Оценка на въздействието върху околната среда за изграждането на АМ „Хемус" в участъка Ябланица-Белокопитово. Избран е проектант на 60-километровия участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч и вече се работи по идейния проект. В ход е тръжната процедура за избор на проектант и за участъка от разклона Плевен-Ловеч до Велико Търново (85 км). Предстои обявяване на процедура за проектиране на третия етап до Белокопитово (110 км).