ИНСТРУКЦИЯ № 2 ОТ 17 МАЙ 2024 Г. ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КОМИСИЯТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯТА, МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА И СЪОБЩЕНИЯТА, МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ, МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА, ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ", ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА МЕТРОЛОГИЧЕН И ТЕХНИЧЕСКИ НАДЗОР И МИНИСТЕРСТВОТО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО - ДИРЕКЦИЯ ЗА НАЦИОНАЛЕН СТРОИТЕЛЕН КОНТРОЛ
В сила от 19.11.2024 г.
Издадена от Комисията за регулиране на съобщенията, министъра на транспорта и съобщенията, министъра на вътрешните работи, министъра на отбраната, председателя на Държавната агенция "Национална сигурност", председателя на Държавната агенция за Метрологичен и технически надзор и Началника на Дирекция за национален строителен контрол към Министерството на регионалното развитие и благоустройството
Обн. ДВ. бр.98 от 19 Ноември 2024г.
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) Инструкцията за взаимодействие между Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), Министерството на вътрешните работи (МВР), Министерството на отбраната (МО), Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС), Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), Министерството на регионалното развитие и благоустройството - Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК), наричана по-долу "инструкцията", урежда условията и реда за взаимодействие между горецитираните държавни ведомства, наричани по-долу "ведомствата", при осъществяване на контрола по чл. 311, ал. 1 и 2 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС), наричан по-долу "контрола".
(2) Взаимодействието при извършване на контрола по ал. 1 се осъществява съобразно правомощията и функциите на органите и ведомствата.
Чл. 2. (1) Като независим специализиран държавен орган, който регулира и контролира електронните съобщителни дейности за граждански нужди, КРС координира дейностите по взаимодействието между органите и ведомствата във връзка с осъществяване на контрола.
(2) При необходимост ведомствата си взаимодействат без координация на КРС.
Чл. 3. (1) Ръководителите на ведомствата определят съответните органи, структурни административни звена и длъжностни лица, които да участват във взаимодействието по контрола.
(2) Ведомствата предоставят информация за съответните органи, структурни административни звена и длъжностни лица на национално и регионално ниво, като посочват данни за кореспонденция, телефон, факс и електронна поща за оперативна връзка в едномесечен срок от настъпване на промяната.
(3) Ведомствата се информират взаимно за съответните органи, структурни административни звена и длъжностни лица, данни за кореспонденция, телефон, факс и електронна поща за оперативна връзка.
Чл. 4. При необходимост от спешни действия нужната информацията може да бъде предоставена чрез определените за оперативна връзка телефон и електронна поща в съответното ведомство.
Чл. 5. Ведомствата обменят информация за нови технически средства и технологии за контрол.
Глава втора.
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КРС И МТС
Чл. 6. При изпълнение на контролните си функции КРС си взаимодейства с МТС в следните случаи:
1. контрол върху изпълнението на условията по издадените разрешения и върху задълженията, произтичащи от Общите изисквания при осъществяване на обществени електронни съобщения (Общите изисквания) от страна на предприятията, които осъществяват електронни съобщения, при сигнали за нарушения;
2. предотвратяване на незаконосъобразно осъществяване на електронни съобщения;
3. контрол върху електронните съобщения, които застрашават безопасността при осъществяване на транспортни дейности;
4. контрол на готовността за осигуряване на електронни съобщения при кризи, при въвеждане на режим "положение на война", "военно положение" или "извънредно положение", както и при необходимост от защита на националната сигурност на Република България;
5. при разработването на проекти на нормативни актове във връзка с контрола върху електронните съобщения.
Чл. 7. (1) Министерството на транспорта и съобщенията и КРС се информират взаимно за смущения или констатирани нарушения при осъществяване на електронни съобщения, влияещи върху транспортните дейности.
(2) Информацията по ал. 1 постъпва чрез писмо или по електронен път.
Чл. 8. (1) Станциите на КРС за контрол на радиочестотния спектър извършват приоритетно наблюдение на радиочестотите и радиочестотните ленти, осигуряващи безопасността на въздухоплаването, корабоплаването, търсенето и спасяването, и ръководството на въздушното движение.
(2) Комисията за регулиране на съобщенията предприема незабавни мерки за отстраняване на констатираните нарушения.
Чл. 9. Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" и Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" уведомяват КРС за наличието на радиосмущения на предоставените им честотни ленти на определените за оперативна връзка телефон и електронна поща.
Глава трета.
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КРС И МВР
Чл. 10. Взаимодействието между КРС и МВР се осъществява при изпълнение на техните функции в следните случаи:
1. контрол върху осъществяването на електронни съобщения, които застрашават националната сигурност;
2. контрол върху изпълнението на условията по издадените разрешения и върху задълженията, произтичащи от Общите изисквания, от страна на предприятия, които осъществяват електронни съобщения, при констатирани нарушения от КРС и сигнали за нарушения;
3. предотвратяване на незаконосъобразно осъществяване на електронни съобщения;
4. откриване и локализиране на радиосмущения в радиочестотния спектър за граждански нужди;
5. решаване на проблеми на електромагнитната съвместимост при съвместно използване на радиочестоти и радиочестотни ленти за граждански нужди и за нуждите на националната сигурност и обществения ред;
6. контрол на готовността за осигуряване на електронни съобщения при бедствия, обявено извънредно положение, за целите на противодействието на престъпността, опазване на обществения ред и защита на националната сигурност, както и за осъществяване на комуникациите на Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112;
7. при осъществяване на правомощията по чл. 313, ал. 2 от ЗЕС от оправомощените служители на КРС;
8. при изземване и задържане на веществени доказателства от оправомощените служители на КРС, свързани с установени от тях административни нарушения;
9. при разработването на проекти на нормативни актове във връзка с контрола върху електронните съобщения.
Чл. 11. (1) Комисията за регулиране на съобщенията и МВР могат да извършват съвместни проверки с цел осъществяване на контрол.
(2) Проверките по ал. 1 се осъществяват по инициатива на всяко едно от ведомствата.
(3) При необходимост от участие на други ведомства то се осигурява и координира от КРС.
Чл. 12. (1) Резултатите от съвместните проверки се отразяват в протокол.
(2) При установяване на административно нарушение се съставя и акт за установяване на административно нарушение от компетентния за това орган, при спазване на изискванията на чл. 1, ал. 2.
Чл. 13. (1) Министерството на вътрешните работи информира КРС писмено при наличие на данни за незаконосъобразно осъществяване на електронни съобщения, събрани от органите му при изпълнение на служебните им задължения.
(2) Комисията за регулиране на съобщенията информира писмено МВР за осъществяване на електронни съобщения, които биха могли да застрашават националната сигурност и/или да съставляват престъпление.
Чл. 14. (1) Комисията за регулиране на съобщенията може да поиска съдействие от МВР при възпрепятстване изпълнението на контролните ? функции, както и когато има опасност да се застрашат животът, здравето или имуществото на служителите на КРС или да се застраши имуществото на КРС при връчване на съставени актове за установяване на административни нарушения по ЗЕС и на наказателните постановления, издадени от председателя на КРС или от изрично оправомощено от него лице - член на КРС, както и при необходимост от техническо взаимодействие.
(2) Искането по ал. 1 се изготвя и изпраща в писмен вид.
Чл. 15. Министерството на вътрешните работи съдейства при изпълнение на контролните функции на КРС в съответствие с разпоредбите на Закона за Министерството на вътрешните работи.
Чл. 16. Комисията за регулиране на съобщенията и МВР си взаимодействат при контрола върху осъществяването на електронни съобщения и/или предоставянето на електронни съобщителни услуги чрез мрежи, ползващи радиочестотен спектър за граждански нужди.
Чл. 17. Компетентните структури на двете ведомства си взаимодействат при:
1. откриване, локализиране и идентифициране на незаконни радиоизлъчвания в радиочестотния спектър за граждански нужди;
2. откриване, локализиране и идентифициране на източници на радиосмущения;
3. идентифициране на съоръженията, с помощта на които се осъществяват незаконни радиоизлъчвания или с които се причиняват радиосмущения на електронни съобщителни мрежи, както и тези, попадащи в приложното поле на чл. 267 от ЗЕС;
4. откриване и идентифициране на незаконните ползватели на радиочестотен спектър по т. 1 и на лицата, причиняващи радиосмущения по т. 2;
5. извършване на технически експертизи на радиосъоръжения при спазване на процесуалните и материалноправните норми.
Чл. 18. Компетентните структури на двете ведомства предвиждат възможност за:
1. техническа връзка;
2. обмен на данни от наблюдението и контрола на радиочестотния спектър за граждански нужди;
3. уеднаквяване на методите и техническите средства за радиоконтрол.
Чл. 19. При осъществяване на съвместни действия и при необходимост двете ведомства използват радиовръзка.
Чл. 20. При поискване КРС и МВР взаимно си предоставят информация във връзка с контрола.
Глава четвърта.
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КРС И ДАНС
Чл. 21. Взаимодействието между КРС и ДАНС се осъществява при изпълнение на техните функции в следните случаи:
1. контрол върху осъществяването на електронни съобщения, които застрашават националната сигурност;
2. контрол върху изпълнението на условията по издадените разрешения и върху задълженията, произтичащи от Общите изисквания, от страна на предприятия, които осъществяват електронни съобщения, при констатирани нарушения от КРС и сигнали за нарушения;
3. предотвратяване на незаконосъобразно осъществяване на електронни съобщения;
4. контрол върху пускането в действие на радиосъоръжения по глава шестнадесета от ЗЕС;
5. откриване и локализиране на радиосмущения в радиочестотния спектър за граждански нужди;
6. решаване на проблеми на електромагнитната съвместимост при съвместно използване на радиочестоти и радиочестотни ленти за граждански нужди и за нуждите на националната сигурност и обществения ред;
7. контрол на готовността за осигуряване на електронни съобщения при кризи, при въвеждане на режим "положение на война", "военно положение" или "извънредно положение", както и при необходимост от защита на националната сигурност на Република България;
8. осъществяване правомощията по чл. 321 от ЗЕС от оправомощени служители на ДАНС;
9. при разработването на проекти на нормативни актове във връзка с контрола върху електронните съобщения.
Чл. 22. (1) Комисията за регулиране на съобщенията и ДАНС могат да извършват съвместни проверки с цел осъществяване на контрол.
(2) Проверките по ал. 1 се осъществяват по инициатива на всяко едно от ведомствата и съгласно нормативно определените разпоредби.
(3) При необходимост от участие на други ведомства то се осигурява и координира от КРС.
Чл. 23. (1) Резултатите от съвместните проверки се отразяват в протокол.
(2) При установяване на административно нарушение се съставя и акт за установяване на административно нарушение при спазване на изискванията на чл. 1, ал. 2.
Чл. 24. (1) Държавна агенция "Национална сигурност" информира писмено КРС при наличие на данни за незаконосъобразно осъществяване на електронни съобщения, събрани от органите му в изпълнение на служебните им задължения.
(2) Комисията за регулиране на съобщенията информира писмено ДАНС за осъществяване на електронни съобщения, които биха могли да застрашават националната сигурност и/или да съставляват престъпление.
Чл. 25. Държавна агенция "Национална сигурност" съдейства при изпълнение на контролните функции на КРС в съответствие с разпоредбите на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност".
Чл. 26. (1) Комисията за регулиране на съобщенията може да поиска съдействие от ДАНС при необходимост от техническо взаимодействие.
(2) Искането по ал. 1 се изготвя и изпраща в писмен вид.
(3) При необходимост от спешни действия техническото взаимодействие може да бъде поискано чрез определените за оперативна връзка телефон и/или електронна поща в съответното ведомство.
Чл. 27. Двете ведомства си взаимодействат при извършване на технически контрол с наличната им техника и измервателна апаратура.
Чл. 28. Комисията за регулиране на съобщенията и ДАНС си взаимодействат при контрола върху осъществяването на електронни съобщения и/или предоставянето на електронни съобщителни услуги чрез мрежи, ползващи радиочестотен спектър за граждански нужди.
Чл. 29. Компетентните структури на двете ведомства си взаимодействат при:
1. откриване, локализиране и идентифициране на незаконни радиоизлъчвания в радиочестотния спектър за граждански нужди и за национална сигурност при заявка от страна на ДАНС;
2. откриване, локализиране и идентифициране на източници на радиосмущения;
3. идентифициране на съоръженията, с помощта на които се осъществяват незаконни радиоизлъчвания или с които се причиняват радиосмущения на електронни съобщителни мрежи и попадащи в приложното поле на чл. 267 от ЗЕС;
4. откриване и идентифициране на незаконни ползватели на радиочестотен спектър по т. 1 и на лицата, причиняващи радиосмущения по т. 2.
Чл. 30. Компетентните структури на двете ведомства предвиждат възможност за:
1. техническа връзка;
2. обмен на данни от наблюдението и контрола на радиочестотния спектър за граждански нужди.
Чл. 31. При осъществяване на съвместни действия и при необходимост двете ведомства използват радиовръзка.
Чл. 32. При поискване КРС и ДАНС взаимно си предоставят информация във връзка с контрола.
Глава пета.
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КРС И МО
Чл. 33. Взаимодействието между КРС и МО се осъществява при изпълнение на техните функции в следните случаи:
1. контрол върху електронни съобщения, които застрашават отбраната на Република България;
2. контрол върху изпълнението на условията по издадените разрешения и върху задълженията, произтичащи от Общите изисквания, от страна на предприятия, които осъществяват електронни съобщения, при констатирани нарушения от КРС и сигнали за нарушения;
3. предотвратяване на незаконосъобразно осъществяване на електронни съобщения;
4. откриване и локализиране на радиосмущения в радиочестотния спектър за граждански нужди;
5. решаване на проблеми на електромагнитната съвместимост при съвместно използване на радиочестоти и радиочестотни ленти за граждански нужди и за нуждите на националната сигурност и отбраната;
6. осигуряване на електронни съобщения при кризи, при въвеждане на режим "положение на война", "военно положение" или "извънредно положение";
7. при разработването на проекти на нормативни актове във връзка с контрола върху електронните съобщения.
Чл. 34. (1) Комисията за регулиране на съобщенията и МО могат да извършват съвместни проверки с цел осъществяване на контрол.
(2) Проверките по ал. 1 се осъществяват по инициатива на всяко едно от ведомствата.
(3) При необходимост от участие на други ведомства то се осигурява и координира от КРС.
Чл. 35. (1) Резултатите от съвместните проверки се отразяват в протокол.
(2) При установяване на административно нарушение се съставя и акт за установяване на административно нарушение при спазване на изискванията на чл. 1, ал. 2.
Чл. 36. (1) Министерството на отбраната информира КРС писмено при наличие на данни за незаконосъобразно осъществяване на електронни съобщения, събрани от органите му при изпълнение на служебните им задължения.
(2) Комисията за регулиране на съобщенията информира писмено МО за осъществяване на електронни съобщения, които биха могли да застрашават отбраната на Република България.
Чл. 37. Комисията за регулиране на съобщенията и МО си взаимодействат при контрола върху осъществяването на електронни съобщения и/или предоставянето на електронни съобщителни услуги чрез мрежи, ползващи радиочестотен спектър за граждански нужди.
Чл. 38. Контролните структури на двете ведомства си взаимодействат при:
1. откриване, локализиране и идентифициране на незаконни радиоизлъчвания в радиочестотния спектър за граждански нужди;
2. откриване, локализиране и идентифициране на източници на радиосмущения;
3. идентифициране на съоръженията, с помощта на които се осъществяват незаконни радиоизлъчвания или с които се причиняват радиосмущения на електронни съобщителни мрежи и попадащи в приложното поле на чл. 267 от ЗЕС;
4. откриване и идентифициране на незаконните ползватели на радиочестотен спектър по т. 1 и на лицата, причиняващи радиосмущения по т. 2;
5. извършване на технически експертизи на радиосъоръжения при спазване на процесуалните и материалноправните норми.
Чл. 39. Компетентните структури на двете ведомства предвиждат възможност за:
1. техническа връзка;
2. обмен на данни от наблюдението и контрола на радиочестотния спектър;
3. уеднаквяване на методите и техническите средства за радиоконтрол.
Чл. 40. При осъществяване на съвместни действия и при необходимост двете ведомства използват радиовръзка.
Чл. 41. При поискване КРС и МО взаимно си предоставят информация във връзка с контрола върху електронните съобщения.
Глава шеста.
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КРС И ДАМТН
Чл. 42. Взаимодействието между КРС и ДАМТН се осъществява при изпълнение на техните функции в следните случаи:
1. при надзора на пазара на радиосъоръжения и крайни електронни съобщителни устройства;
2. при поискване КРС и ДАМТН взаимно си предоставят информация във връзка с надзора на пуснатите на пазара радиосъоръжения и крайни електронни съобщителни устройства;
3. при необходимост КРС и ДАМТН си съдействат по въпроси от технически характер;
4. при получаване на жалби от предприятия, граждани, организации и фирми, изискващи съвместни или съгласувани действия.
Чл. 43. (1) Комисията за регулиране на съобщенията и ДАМТН могат да извършват съвместни проверки с цел осъществяване на надзор на пазара и контрол на пуснати в действие радиосъоръжения по отношение на тяхното съответствие с изискванията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на радиосъоръженията, приета с ПМС № 90 от 2016 г.
(2) Проверките по ал. 1 се осъществяват по инициатива на всяко едно от ведомствата.
(3) При необходимост от участие на други ведомства то се осигурява и координира от КРС.
(4) Резултатите от съвместните проверки се отразяват в протокол.
Чл. 44. Комисията за регулиране на съобщенията информира писмено ДАМТН за пуснати в действие радиосъоръжения, които не отговарят на изискванията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на радиосъоръженията.
Чл. 45. Комисията за регулиране на съобщенията и ДАМТН обменят информация при осъществяването на надзор на пазара и контрол на пуснати в действие радиосъоръжения.
Глава седма.
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КРС И ДНСК
Чл. 46. Взаимодействието между КРС и ДНСК се осъществява при изпълнение на техните функции във връзка с дейности по разполагане, поддържане или подобряване на елементи от електронни съобщителни мрежи или изграждане на физическа инфраструктура.
Чл. 47. (1) Комисията за регулиране на съобщенията и ДНСК могат да извършват проверки с цел осъществяване на контрол.
(2) Проверките по ал. 1 се осъществяват по инициатива на всяко едно от ведомствата.
(3) При необходимост от участие на други ведомства то се осигурява и координира от КРС.
Чл. 48. Комисията за регулиране на съобщенията препраща сигнали по компетентност по повод постъпили жалби, когато е нарушен Законът за устройство на територията.
Чл. 49. При поискване КРС и ДНСК взаимно си предоставят информация във връзка с контрола.
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 1. Ръководителите на ведомствата в срок от един месец от датата на влизането в сила на инструкцията запознават и възлагат на свои служители изпълнението на задълженията, произтичащи от инструкцията.
§ 2. В едномесечен срок от датата на влизането в сила на инструкцията ръководителите на ведомствата предоставят чрез КРС информация за съответните органи, структурни административни звена и длъжностни лица на национално и регионално ниво, като посочват данни за кореспонденция, телефон и електронна поща за оперативна връзка.
§ 3. Инструкцията се издава на основание чл. 311, ал. 4 от Закона за електронните съобщения и отменя Инструкцията за взаимодействие между Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), Министерството на транспорта (МТ), Министерството на вътрешните работи (МВР), Министерството на отбраната (МО), Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС), Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) и Министерството на регионалното развитие и благоустройството - Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) от 2009 г.
§ 4. Инструкцията е приета с Решение № 141 от 17 май 2024 г. на Комисията за регулиране на съобщенията и влиза в сила от деня на обнародването ? в "Държавен вестник".