Потребителски вход
Потребител
Парола
Автоматично влизане
Неделя, 22 Декември 2024

ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА ИНСТИТУТА ПО ОБРАЗОВАНИЕ

Информацията е предоставена от ciela.net
 

ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА ИНСТИТУТА ПО ОБРАЗОВАНИЕ

В сила от 20.12.2024 г.
Издаден от министъра на образованието и науката

Обн. ДВ. бр.107 от 20 Декември 2024г.

Раздел I.
Общи положения


Чл. 1. С този правилник се уреждат устройството, дейността, управлението, финансирането и организацията на работа на Института по образование, наричан за краткост "Института".

Чл. 2. Институтът е държавно специализирано обслужващо звено по смисъла на чл. 50, ал. 1, т. 1, 2, 3, 4 и 6 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) с предмет на дейност:
1. изследователска дейност;
2. дейности по информационно осигуряване;
3. организационно и методическо подпомагане;
4. дейности, свързани с квалификацията на педагогическите специалисти;
5. дейности по организиране, подготовка и провеждане на вътрешно и външно оценяване и по участие в международни изследвания, свързани с предучилищното и училищното образование;
6. дейности по управление на национални и международни програми и проекти;
7. дейности, свързани с информиране и популяризиране на резултати, анализи, тенденции в политиките за развитие на образованието и науката в страната.

Чл. 3. Институтът по образование е юридическо лице със седалище и адрес на управление: гр. София 1113, бул. "Цариградско шосе" № 125, бл. 5, ет. 3.

Чл. 4. (1) Директорът на Института е второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на образованието и науката.
(2) Финансирането на Института се осигурява със средства от:
1. държавния бюджет, включително чрез национални програми;
2. европейски фондове и международни програми и проекти;
3. други източници.

Чл. 5. Институтът е с обща численост на персонала 39 щатни бройки.

Чл. 6. (1) Институтът подпомага министъра на образованието и науката за създаване на концепции, стратегии, програми и планове, разработване на политики и вземане на решения за усъвършенстване на системата на предучилищното и училищното образование.
(2) Институтът провежда самостоятелно или в сътрудничество с други организации от страната и чужбина научна, изследователска и информационна дейност, включително и чрез провеждането на семинари, обучения, национални и международни конференции.

Раздел II.
Управление и структура


Чл. 7. (1) Институтът се управлява и представлява от директор, който се назначава от министъра на образованието и науката въз основа на конкурс, проведен по реда на Кодекса на труда и наредбата по чл. 217, ал. 5 от ЗПУО.
(2) При отсъствие на директора той се замества от определен от него с писмена заповед директор на дирекция от Института.

Чл. 8. Директорът на Института:
1. ръководи, планира, организира, контролира и координира цялостната дейност в Института;
2. представлява Института пред органи, организации и лица и сключва договори с физически и юридически лица в съответствие с предоставените му правомощия;
3. съставя бюджет и го представя на финансиращия орган за утвърждаване;
4. разпорежда се с финансовите средства на Института и отговаря за законосъобразното, ефективното, ефикасното и икономичното разходване на бюджетните средства;
5. ежегодно представя на министъра на образованието и науката годишен план и до края на месец февруари внася в Министерството на образованието и науката отчет за дейността на Института през предходната година;
6. утвърждава длъжностното разписание и щатното разписание, както и длъжностни характеристики на персонала;
7. изпълнява функциите на работодател по отношение на работниците и служителите в Института;
8. управлява предоставеното на Института движимо и недвижимо имущество в съответствие с предназначението и нуждите, за които са предоставени, с грижата на добър стопанин;
9. подписва изходящите документи и издава заповеди в кръга на своите правомощия;
10. осигурява безопасни условия за обучение и труд;
11. контролира правилното водене и съхранение на документацията на Института;
12. организира и контролира създаването, обработката и поддържането на бази данни и регистри, управлението на информационния поток, обмена на информация и информационното осигуряване на системата на предучилищното и училищното образование;
13. координира информационно-аналитична дейност, необходима за формирането и осъществяването на националната политика в областта на предучилищното и училищното образование и за идентифицирането на приоритетни области за изследвания и нови възможности за развитие;
14. координира, контролира и популяризира дейностите по:
а) създаване и прилагане на модели за вътрешно и външно оценяване;
б) разработването и предоставянето на изпитни материали и конкретни правила за оценяването им за текущи изпитвания и изпити, чиято подготовка се осъществява от Института;
в) разработването и поддържането на стандартизирани инструменти и банка с изпитни материали и конкретни правила за оценяването им, чрез които се измерват придобити компетентности в предучилищното и в училищното образование;
г) разработването и предоставянето на изпитни материали и конкретни правила за оценяването им по организиране и провеждане на изпити за установяване степента на владеене на български език при придобиване на българско гражданство по натурализация и владеенето на български език и професионалната терминология на български език от чужденците за упражняване на медицинска професия в Република България;
д) организирането, подготовката и провеждането на международни изследвания, свързани с предучилищното и училищното образование, както и на дейностите по анализиране и популяризиране на резултатите от тях;
15. подпомага организирането и провеждането на национални и регионални външни оценявания и държавни зрелостни изпити;
16. осигурява участието на експерти в работни групи и комисии за разработването на проекти на нормативни актове в областите на дейност на Института и организира разработването и предоставянето пред МОН на становища по проекти на нормативни актове;
17. предоставя информация и аргументирани предложения за оптимизиране на използвания софтуер и структурата на базите данни за усъвършенстване на Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование и за усъвършенстване на формата, оценяваните компетентности и/или на организацията на оценяването в предучилищното и училищното образование;
18. предоставя на МОН периодични доклади за качеството на училищното образование;
19. определя със заповед комисии и/или специалисти за изготвянето и утвърждаването на изпитни материали и на критерии за оценяване, чиято подготовка се осъществява от Института, и ги предоставя съответно на МОН, РУО или на директора на училището;
20. организира и контролира провеждането на обучения и семинари и извършването на консултации с представители на училищата, регионалните управления на образованието, общините, служители от МОН и други по теми, свързани с функциите на Института;
21. организира и контролира дейностите, свързани с прилагане на учебно-тренировъчната фирма в училищата;
22. утвърждава ежегоден тематичен и финансов план за осъществяване на изследвания, анализи, проучвания и аналитични дейности за ефектите от прилагани политики в областта на предучилищното и училищното образование;
23. възлага осъществяването на научни изследвания и организира извършването на анализи и статистически проучвания по ключови теми в предучилищното и училищното образование, насочени към въвеждане на иновации и прилагане на нови подходи за преодоляване на идентифицирани предизвикателства;
24. координира провеждането на научни изследвания и анализи, подпомагащи разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на предучилищното и училищното образование;
25. осъществява мониторинг на прилаганите от иновативните училища иновации в областта на съдържанието, организацията и управлението;
26. организира и/или координира извършването на тематични научноизследователски анализи за ефектите от иновациите в учебното съдържание, учебните програми и учебните планове, както и влиянието им върху личностното развитие и образователните резултати на децата и учениците;
27. организира анализ на резултатите от международните изследвания, свързани с обучението на българските деца и ученици, и предлага на министъра на образованието и науката мерки, действия и подходи за подобряването на качеството на обучението;
28. организира и контролира участието на Института в национални и международни програми, проекти и изследвания;
29. извършва обучителни и квалификационни дейности на педагогически специалисти с преподаватели от висшите училища и други организации.

Чл. 9. (1) Дейността на Института и изпълнението на неговите функции се подпомагат от Научен съвет.
(2) Научният съвет се състои от председател и десет членове - представители на академичната общност.
(3) За членове на Научния съвет се определят утвърдени учени - хабилитирани лица от различни области на висшето образование, свързани с предучилищното и училищното образование, както и лица, назначени на трудово правоотношение в Института, които са придобили образователна и научна степен "доктор".
(4) Министърът на образованието и науката със заповед определя председателя и членовете на Научния съвет.
(5) За участието си в Научния съвет председателят и членовете, които не са в трудови правоотношения с Института, получават възнаграждение за всяко проведено заседание, определено от директора на Института.

Чл. 10. (1) Председателят и членовете на Научния съвет се освобождават от министъра на образованието и науката:
1. по тяхно писмено искане;
2. при обективна невъзможност да изпълняват задълженията си, продължила повече от 6 месеца;
3. по решение на министъра на образованието и науката.
(2) При освобождаване на председателя или на член на Научния съвет министърът на образованието и науката определя в едномесечен срок на негово място нов председател или член.

Чл. 11. (1) Институтът е структуриран в три дирекции:
1. дирекция "Административно-правно и финансово-счетоводно обслужване" (АПФСО);
2. дирекция "Оценяване в предучилищното и училищното образование" (ОПУО);
3. дирекция "Информационно осигуряване на образованието и учебно-тренировъчни фирми" (ИООУТФ).
(2) Дирекциите по ал. 1 се ръководят от директори.
(3) Дирекция "Оценяване в предучилищното и училищното образование" (ОПУО) е структурирана в два отдела:
1. отдел "Оценяване в предучилищното и училищното образование";
2. отдел "Изследвания в образованието и анализи".

Раздел III.
Дейност


Чл. 12. Дирекция "Административно-правно и финансово-счетоводно обслужване" (АПФСО):
1. осъществява процесуалното представителство на Института;
2. разработва и дава становища по проекти на нормативни актове в областите на дейност на Института;
3. дава становища по законосъобразността на проекти на договори, заповеди и други актове и документи, свързани с дейността на Института;
4. осигурява управлението на предоставените на Института имоти и вещи - държавна собственост, в съответствие с предназначението им за нуждите, за които са предоставени;
5. изготвя документите по възникване, изменение и прекратяване на трудовите правоотношения на служителите в Института;
6. води и съхранява трудовите досиета на служителите;
7. организира и контролира деловодната дейност и движението на кореспонденцията;
8. организира правилното ползване и съхраняване на документацията;
9. извършва финансово-счетоводното обслужване в съответствие с нормативните документи, отнасящи се за второстепенните разпоредители с бюджет;
10. организира законосъобразното и целесъобразното разходване на средствата съгласно утвърдения бюджет;
11. организира и извършва цялостното материално-техническо снабдяване и обслужване на Института;
12. участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.

Чл. 13. Дирекция "Оценяване в предучилищното и училищното образование" (ОПУО) чрез отдел "Оценяване в предучилищното и училищното образование" осъществява следните дейности:
1. организира разработването на изпитни материали за външни оценявания и други изпити в училищното образование и подпомага разработването на изпитни материали за текущи изпитвания, като:
а) разработва спецификации;
б) организира и координира подготовката на набор от изпитни задачи;
в) организира и координира експертната оценка на изпитните задачи;
г) организира и осъществява апробирането на изпитни задачи;
д) организира разработването на конкретни правила за оценяването на изпитни материали;
2. участва в организирането и провеждането на националните външни оценявания и на държавните зрелостни изпити, като:
а) изготвя предложения за състава на комисиите за подготовка и за експертна оценка на изпитни материали и за лицата, които утвърждават изпитните материали и конкретните правила за оценяването им за изпити, чиято подготовка се осъществява от Института;
б) участва с експерти в подготовката на изпитните материали на брайлов шрифт за учениците с нарушено зрение;
в) осигурява дейностите по отпечатване и разпространение на изпитните комплекти за външни оценявания и държавни зрелостни изпити;
г) предлага и прилага процедури за засекретяване и разсекретяване на изпитни материали;
д) осигурява използването и поддържането на софтуерни продукти за организиране, провеждане и оценяване на национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити;
е) съхранява и предоставя информация за резултатите от проведените национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити;
3. разработва и апробира модели за вътрешно и външно оценяване в училищното образование, като:
а) подпомага съответните дирекции в МОН при изготвянето на учебно-изпитни програми;
б) разработва и апробира формати, оценявани компетентности и/или нови елементи при организацията на оценяването;
в) създава, поддържа и актуализира база данни с изпитни задачи и изпитни материали за различни изпити и текущи изпитвания в училищното образование;
4. подпомага регионалните управления на образованието, училищните ръководства и учителите, като:
а) предоставя изпитни материали за различни текущи изпитвания и изпити на училищно и регионално равнище;
б) разработва и предоставя насоки за осъществяване и оценяване на текущи изпитвания и изпити на училищно и регионално равнище;
в) организира и провежда семинари и обучения за оценяване на придобитите компетентности в предучилищното и училищното образование;
5. организира и провежда изпити за установяване степента на владеене на български език при придобиване на българско гражданство по натурализация и владеенето на български език и професионалната терминология на български език от чужденците за упражняване на медицинска професия в Република България, като:
а) разработва изпитни материали за провеждането на изпитите за установяване степента на владеене на български език;
б) организира проверката на изпитните материали от изпитите за установяване степента на владеене на български език;
6. участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.

Чл. 14. Дирекция "Оценяване в предучилищното и училищното образование" (ОПУО) чрез отдел "Изследвания в образованието и анализи" осъществява следните дейности:
1. разработва и предлага за утвърждаване тематичен и финансов план за осъществяване на изследвания, анализи, проучвания и аналитични дейности за ефектите от прилагани политики;
2. осъществява научни изследвания и извършва анализи и статистически проучвания по ключови теми в предучилищното и училищното образование, насочени към въвеждане на иновации и прилагане на нови подходи за преодоляване на идентифицирани предизвикателства;
3. провежда научни изследвания и анализи, подпомагащи разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на предучилищното и училищното образование;
4. осъществява наблюдение, анализ и оценка на прилаганите от иновативните училища иновации в областта на съдържанието, организацията и управлението;
5. извършва тематични научноизследователски анализи за ефектите от иновациите в учебното съдържание, учебните програми и учебните планове, както и влиянието им върху личностното развитие и образователните резултати на децата и учениците;
6. прави анализ на резултатите от международните изследвания, свързани с обучението на българските деца и ученици, и предлага на министъра на образованието и науката мерки, действия и подходи за подобряването на качеството на обучението;
7. подготвя и предоставя тематични изследвания за качеството на предучилищното и училищното образование, като:
а) анализира съдържателните и организационните проблеми, свързани с провеждането на различни видове изпити на национално ниво, и предлага мерки за преодоляването им;
б) подготвя статистическа информация, анализира резултати и посочва изводи от направените анализи;
в) организира извършването на анализи и статистически проучвания в областта на предучилищното и училищното образование, свързани с повишаване на качеството и подкрепа на ефективните иновации;
8. извършва дейности по участието на страната ни в международни изследвания на качеството на училищното образование в Република България, като:
а) организира и поддържа мрежа от тестови администратори за осъществяването на международни изследвания;
б) обработва и анализира данните от международни изследвания;
в) разработва и публикува доклади с резултатите от изследванията;
9. организира и провежда самостоятелно или в сътрудничество с други организации от страната и чужбина научна и информационна дейност, включително и чрез провеждането на семинари, обучения, национални и международни конференции;
10. анализира съдържателните и организационните проблеми, свързани с провеждането на различни видове изпити на национално ниво, подготвя статистическа информация, предоставя на МОН информацията, както и резултатите и изводите от направените анализи, и предлага мерки за преодоляване на констатираните проблеми;
11. подпомага организирането и провеждането на изпити за установяване степента на владеене на български език при придобиване на българско гражданство по натурализация и владеенето на български език и професионалната терминология на български език от чужденците за упражняване на медицинска професия в Република България;
12. участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.

Чл. 15. Дирекция "Информационно осигуряване на образованието и учебно-тренировъчни фирми" (ИООУТФ):
1. организира и извършва дейности, свързани с информационното осигуряване на образованието, като:
а) извършва информационно-аналитична дейност, необходима за формирането и осъществяването на националната политика в областта на образованието;
б) участва в обмена на информация с информационните системи на други държавни институции след възлагане от МОН;
в) прави предложения за оптимизиране на използвания софтуер и структурата на базите данни;
г) прави предложения за усъвършенстване на Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО) в съответствие с настъпили изменения в нормативната база;
д) участва в управлението на номенклатури и процеси в НЕИСПУО чрез административния ? интерфейс след възлагане от МОН;
2. методически подпомага, наблюдава и координира организацията и управлението на информационния поток, като:
а) организира обучения и семинари и извършва консултации с представители на институциите, регионалните управления на образованието, общините, служители от МОН и други потребители на НЕИСПУО във връзка с използване на Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование;
б) организира обучения по заявка на юридически лица за работа с функционалностите в НЕИСПУО;
3. организира и извършва дейности, свързани с учебно-тренировъчните фирми, като:
а) разработва методика, правила и показатели за измерване на ефективността за прилагане на учебно-тренировъчната фирма в училищата;
б) осъществява симулиране на дейности на държавни институции;
в) разработва приложен софтуер, работни и информационни материали за целите на обучението в учебно-тренировъчната фирма;
г) организира и провежда обучения за ръководители на учебно-тренировъчната фирма и на педагогически специалисти и ученици за работа в учебно-тренировъчната фирма;
д) методически подпомага и консултира ръководителите и обучаваните в учебно-тренировъчната фирма;
е) координира комуникацията на учебно-тренировъчните фирми със Световната мрежа на учебните предприятия;
4. разработва механизми за вътрешно и външно оценяване на работата на учебно-тренировъчната фирма и обучаваните в нея;
5. организира и провежда на национално ниво различни инициативи и състезания за обучаваните в учебно-тренировъчни фирми;
6. определя и анализира показатели, характеризиращи ефикасността на прилагане на учебно-тренировъчната фирма;
7. участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.

Раздел IV.
Научен съвет


Чл. 16. (1) Научният съвет участва в провеждане, самостоятелно или в сътрудничество с други организации от страната и чужбина, на научни изследвания и разпространява дейността на Института, включително и чрез провеждането на обучения, семинари, национални и международни конференции. Ръководи и участва в национални и международни програми и проекти.
(2) Научният съвет подпомага дейността на Института и изпълнението на неговите функции, като: изработва концепции, стратегии, програми и планове за провеждане на политики и вземане на решения за развитие на системата на предучилищното и училищното образование. Изразява становища, прави препоръки и предложения.

Чл. 17. (1) Заседанията на Научния съвет се свикват най-малко веднъж на 3 месеца от неговия председател, а в негово отсъствие - от определен от него член.
(2) Заседанията на Научния съвет може да се свикат и по инициатива на не по-малко от половината от членовете му, както и по инициатива на директора на Института.
(3) Членовете на Научния съвет се уведомяват писмено за насрочените заседания и за дневния ред не по-късно от 5 работни дни преди провеждането им, освен ако извънредни обстоятелства не изискват други срокове. Поканата за заседанието може да бъде изпратена и по електронен път.

Чл. 18. (1) Заседанията на Научния съвет се считат за редовни, ако на тях присъстват най-малко половината от неговите членове.
(2) Научният съвет взема решения с обикновено мнозинство от присъстващите членове.
(3) За проведените заседания се съставя протокол, който се подписва от председателя и присъствалите членове.
(4) Член на Научния съвет, несъгласен с решението му, се подписва с особено мнение, което, изразено писмено, се прилага към протокола.

Чл. 19. Техническото и административното обслужване на дейността на Научния съвет се осъществява от определени от директора служители на Института.

Раздел V.
Организация на работата


Чл. 20. Организацията на работата на Института се осъществява в съответствие с разпоредбите на този правилник и правилника за вътрешния трудов ред.

Чл. 21. Служителите в Института изпълняват възложените им задачи съобразно този правилник и длъжностните им характеристики и спазват конфиденциалност по отношение на служебната информация, до която имат достъп.

Чл. 22. (1) Работното време на служителите при 5-дневна работна седмица е 8 часа дневно и 40 часа седмично.
(2) Работното време на служителите в Института е с променливи граници от 7,30 до 18,30 ч. с период на задължително присъствие от 10,00 до 16,00 ч. и с обедна почивка 30 минути между 12,00 и 14,00 ч. В тези случаи извън времето на задължително присъствие служителите могат да отработват дневното работно време през определени дни в следващия или в друг ден от същата работна седмица.
(3) Работното време по ал. 2 се отчита чрез електронна система за контрол на достъпа в сградите на МОН или по друг подходящ начин.

Заключителни разпоредби


§ 1. Този правилник се издава на основание чл. 50, ал. 5 от Закона за предучилищното и училищното образование и отменя:
1. Правилника за устройството и дейността на Център за оценяване в предучилищното и училищното образование (ДВ, бр. 10 от 2017 г.).
2. Правилника за устройството и дейността на Центъра за информационно осигуряване на образованието (ДВ, бр. 57 от 2017 г.).
3. Правилника за устройството и дейността на Центъра за учебно-тренировъчни фирми (ДВ, бр. 54 от 2018 г.).

§ 2. Правилникът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".