Снимка: Pixabay
След неотдавнашното съобщение на British Airways, че ще пенсионира целия си флот от 32 Boeing 747 с незабавен ефект, последните няколко самолета, които все още са в базата на авиокомпанията Хийтроу, започнаха да излитат от летището за последен път, носталгичен е Джон Стрикланд. Вероятно повечето просто ще бъдат „разнищени“, тоест разглобени и продадени за скрап или подлежащи на възстановяване компоненти. За „небесната кралица“ е писано много. Той се включи много в моята собствена кариера, така че бих искал да предложа някои лични перспективи за важното наследство, което този емблематичен самолет ще остави след себе си.
Въвеждането в експлоатация на 747 през 1970 г. е истинска стъпка в размера, удвоявайки капацитета му в сравнение с предишните самолети. Самолетът въвежда ново изживяване по време на пътуване, като първият широкофюзелажен пътнически самолет с две пътеки. Този фактор, съчетан с високите му тавани, определено дава усещане за повече пространство на клиентите, предлагайки възможност малко да се разходят, независимо от конфигурацията на кабината, която авиокомпаниите са избрали.
Самолетът е бил задвижван от ново поколение двигатели с „голям вентилатор“ с входящи отвори, достатъчно големи, за да могат да стоят. Днес това може да не изглежда като нещо впечатляващо, но това е била радикална стъпка напред във властта и стремежа да се вдигне този огромен самолет и да се даде възможност за икономическа трансформация на въздушния транспорт, която той осигурява в последствие. Най-общо казано, единичните разходи за място на авиокомпанията (производствената единица в индустрията) падат с увеличаване на размера на самолетите, така че 747 и мощните му двигатели позволиха на авиокомпаниите изгодно да предложат значителни количества капацитет на по-ниски цени от предишните икономически и на практика открити пътуват до много повече хора.
747-400 е голям скок напред
Първоначалната версия бе серия 100, последвана от 200 и 300, към която бе добавен допълнителен горен етаж, вместо оригиналния „балон“. Но именно 747-400 бележи значително подобрение на производителността. Първо, той премина към стъклен кокпит с катодно-лъчеви тръбни дисплеи вместо аналогови уреди и изисква само двама пилотни екипажа, които вече не се нуждаят от летателен инженер.
С по-ефективни и мощни двигатели от производителите Rolls Royce, Pratt and Whitney и General Electric и допълнителна икономия на гориво, получена от аеродинамични крила, добавени към върховете на крилата, самолетът може да лети много по-далеч със значително по-голям полезен товар от предшествениците си.
British Airways бе най-големият световен оператор на Boeing 747-400, в един момент флотът наброяваше 57 самолета, а останалите 32 сега ще бъдат безцеремонно пенсионирани. Джон Стрикланд е работил в авиокомпанията като мрежов планиращ агент, когато първият от тези самолети е бил доставен през 1989 г. и е бил част от екипа, който е дал оценка на оптималното разполагане на тези страховити машини. В случая на BA 747-400 разрешиха по-дълги азиатски маршрути от Лондон до Сингапур и Банкок, които да се експлоатират без спиране със санкции за полезен товар. Предишните версии на 747 е трябвало да спират в Персийския залив, за да попълнят запасите от гориво. Благодарение на това подобрение стана възможна услугата на „кенгуру“ полета Лондон – Австралия до Мелбърн и Сидни. Подобренията на продукта се превърнаха в намалени оперативни разходи и подобрени приходи.
Разнообразие и „злоупотреба“ с потенциала на 747
Налице е истинско разнообразие в начините, по които авиокомпаниите са използвали потенциала на 747. Японските авиолинии използваха 747-SR (малък обсег) в конфигурация с висока плътност от 563 места по къси, но с голямо търсене вътрешни линии като Токио – Осака. Други авиокомпании също са използвали 747 с висока плътност на седалките за извършване на поклоннически полети до Мека за годишния Хадж.
British Caledonian, друга авиокомпания, за която Стрикланд е работил, е имала най-голямата първокласна кабина в света с 52 места на борда на 747, използвани между Лондон и Лагос. British Airways с годините е „злоупотребила“ с експлоатацията на 747-400 за относително кратки маршрути с голямо търсене в бизнес класа като Heathrow-JFK. Тези самолети са конфигурирани с голям брой места в бизнес класа и по-малко в икономичната класа. По-малките самолети биха могли да свършат тази работа, но тъй като 747 отдавна са платени, това е било финансово ефективен начин да се отговори на силното търсене. Кризата с Covid сложи край на това изискване и на практика реши съдбата на 747 за British Airways.
747 в противоречие с новия свят
Окончателният модел на 747, 747-8, бе представен през 2011 г., но се продаде само в ограничен брой. Сега, 50 години след въвеждането му в експлоатация и дори без кризата c Covid, светът се е променил и големи самолети с два двигателя (като Boeing 777-300 и 787 и A330 и A350 на Airbus) могат да доставят подобен полезен товар икономично на два, а не четири двигателя. Горивната ефективност и обхватът продължават да се подобряват. Конкурентната среда е по-интензивна и има нови бизнес модели. Авиокомпаниите са по-склонни да рискуват и са предпазливи от необходимостта да запълват свръх големи самолети, както се вижда от неуспеха на много по-младия Airbus A380 да намери достатъчно голям пазар.
Двойните джетове ще доминират в небето в бъдеще
Двудвигателните самолети за дълги разстояния вече са норма, но намаляването им вероятно ще бъде следствие от кризата на Covid, съчетано с избягване от риска, което означава, че бъдещето на някои дълги разстояния ще се върне отново към по-малките самолети, като Airbus A321 LR и XLR. Дали клиентите с желание ще приемат тази новост при полети на много дълги разстояния, предстои да разберем. Други маршрути ще се експлоатират от по-скромни широки каросерии като 787 и A350. Но е сигурно, че 747 наистина е фактор за всички промени, които виждаме днес. Машината ще остане кралица на небето.
Още по темата:
САЩ вдигат митата за вноса на самолети от ЕС
10 акции, които ще се възстановят бързо към техните пост-пандемични нива
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.39% |
USDJPY | 151.37 | ▼1.04% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.39% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.34% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 971.00 | ▼0.03% |
S&P 500 | 6 031.88 | ▼0.15% |
Nasdaq 100 | 20 938.40 | ▼0.24% |
DAX 30 | 19 265.90 | ▼0.52% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 040.30 | ▲1.21% |
Ethereum | 3 455.06 | ▲3.92% |
Ripple | 1.42 | ▲1.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.14 | ▲0.41% |
Петрол - брент | 72.68 | ▲0.36% |
Злато | 2 652.78 | ▲0.79% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 551.88 | ▲2.49% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.64 | ▲0.32% |
Germany Bund 10 Year | 135.66 | ▲0.17% |
UK Long Gilt Future | 95.43 | ▲0.35% |