Снимка: iStock
Китайският апетит за премиум автомобили се оказва благодат за източноевропейските икономики, които по-рано през годината се опасяваха от големия дял на заводите за автомобилни части в производството, коментира Bloomberg.
Словакия и Чехия, които произвеждат най-много автомобили в света на глава от населението, затвориха магазините и баровете, за да се справят с втората вълна от Covid-19 инфекции. Заводите обаче продължават да работят и да произвеждат луксозни автомобили, включително Porsche Cayenne за Азия и САЩ, както и редица бюджетни модели на Peugeot и Skoda за европейските потребители.
Jaguar Land Rover Automotive Plc., която отвори завод в западна Словакия преди две години, отчита "впечатляващо" възстановяване на търсенето от три четвърти, като "продажбите в Китай са особено окуражаващи", казва Ръсел Лесли, директор на завода, в който се произвеждат Discovery и Defender. "Китай, САЩ и Великобритания са много големи пазари за нас и продължаваме да виждаме добри тенденции там".
В същото време Volkswagen AG обеща над €1 млрд. допълнителни инвестиции в двете държави, които успяха да подновят производството по-бързо, отколкото западните им съседки. Автомобилните инвестиции помогнаха за трансформиране на бившия Източен блок. Привлечени от евтин, но квалифициран труд, както и от близостта до големите европейски пазари, големите производители, които включват и Hyundai и Kia, изградиха заводи в региона, който е дом и на множество производители на части.
Но именно Словакия и Чехия изпъкват. Автомобилният сектор отговаря за около половината от индустриалното производство в първата и около четвърт във втората. Подобна зависимост създаде притеснения. Политици и икономисти вече заявиха, че тя отваря уязвимост при промяна в търсенето на нови автомобили в света, както и при проблеми с веригите за доставки - каквито видяхме при първата вълна Covid-19. Друг риск е трансформацията към електромобили, която ще елиминира част от производството в двете страни, което е свързано с двигатели с вътрешно горене.
Но, изправени пред най-дълбоките рецесии след колапса на комунистическия режим преди три десетилетия, двете страни успяха бързо да възстановят производството и да го задържат сега. И двете икономики надхвърлиха очакванията на анализаторите за предходното тримесечие.
С общо население от 16 млн. души съдбата на двете икономики и пряко свързана с потребители, които са далеч от границите им. През миналата година 85% от износа на автомобилната индустрия на Чехия, който възлиза на $49 млрд., идваше от износ. Делът е още по-голям в Словакия, която произвежда два пъти повече автомобили от Италия, но населението ѝ е 10 пъти по-малко.
Данните, публикувани миналата седмица, показват, че продажбите на нови автомобили в Китай се покачват за четвърти пореден месец през октомври. Продажбите на леки автомобили, SUV и MPV се покачват с 8% до 2,02 млн.
Въпреки техническите промени в индустрията, двете страни продължават да бъдат важна част от производствената верига, казва Лесли. "Добре е, че Словакия може да привлича инвестиции и в бъдеще. Автомобилната индустрия се движи с най-бързия темп от 27 години насам - в свързаност, автоматизация, споделена мобилност и това носи добри възможности".
Източник: Money.bg
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▼0.10% |
USDJPY | 151.52 | ▲0.11% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.08% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.09% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.13% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 953.20 | ▲0.18% |
S&P 500 | 6 031.12 | ▲0.19% |
Nasdaq 100 | 20 896.00 | ▲0.35% |
DAX 30 | 19 468.90 | ▲0.77% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 183.20 | ▼0.82% |
Ethereum | 3 563.40 | ▼2.56% |
Ripple | 1.47 | ▲0.25% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.98 | ▲0.28% |
Петрол - брент | 72.62 | ▲0.35% |
Злато | 2 639.87 | ▲0.12% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.74 | ▲0.16% |
Germany Bund 10 Year | 136.02 | ▲0.31% |
UK Long Gilt Future | 95.66 | ▲0.12% |