Снимка: iStock
Световните цени на храните се покачват и времето не може да бъде по-лошо за това, в момент, когато е налице глобален натиск върху потребителските цени, заради поскъпването на петрола и горивата.
В Индонезия тофуто е с 30% по-скъпо от декември на миналата година. В Русия потребителите плащат с 61% повече за захар, отколкото преди година.
Развиващите се пазари изпитват болката от балонизираното нарастване на разходите за суровини, тъй като суровините от петрол до мед и зърнени култури са по-високи от очакванията за икономическо възстановяване след „пандемията“ от 20-те години, както и от свръхоблекчената парична политика.
Потребителите в САЩ, Канада и Европа също няма да бъдат имунизирани, тъй като компаниите - вече под натиск от смущения, свързани с пандемията и нарастващи разходи за транспорт и опаковки - остават без начини да поемат вълната от ръст в цените.
„Хората ще трябва да свикнат да плащат повече за храна“, каза Силвен Шарлебоа, директор на лабораторията за анализ на агроехрани в Университета Далхоузи в Канада. „Ситуацията само ще се влошава.“
Въпреки че никога не е добре дошъл, предстоящият кръг на инфлацията на храните ще бъде особено тежък. Тъй като пандемията опустоши световната икономика, тя породи нови опасения относно глада и недохранването, дори в най-богатите страни в света.
В Обединеното кралство Тръсел Тръст раздаваше рекордни 2600 пакета храна на ден на децата през първите шест месеца от пандемията. В САЩ кризата с Covid-19 тласна допълнително 13.2 милиона души към продоволствена несигурност, което е 35% скок спрямо 2018 г., според изчисленията на Feeding America, най-голямата организация за облекчаване на глада в страната.
В САЩ цените са нараснали близо до 3% през годината, приключваща на 2 януари, според Nielsen, приблизително два пъти по-голяма от общата инфлация. Този малък скок добавя, особено за семейства, които вече са близо до ръба. Най-бедните американци вече харчат 36% от доходите си за храна, според Министерството на земеделието на САЩ, а масовите съкращения при работа с по-ниски заплати, като търговия на дребно и транспорт, са увеличили натоварването на домакинските бюджети.
Междувременно цените на основни продукти като зърнени култури, слънчогледови семки, соя и захар скочиха, като тласнаха световните цени на храните до свеж шестгодишен връх през януари. Вероятно скоро няма да паднат, благодарение на комбинацията от лошо време, повишено търсене и изкривени от вируси глобални вериги за доставки.
Развитите пазари са склонни да бъдат изолирани от краткосрочни ценови скокове, защото храната е по-преработена и хранителната верига е по-сложна. В процеса на превръщането на царевица в торба с Tostitos, хранителните компании имат много място да поемат допълнителни разходи, каза Дейвид Убилава, старши преподавател в Университета в Сидни, който е специалист по селскостопанска икономика. Но когато разходите останат високи за продължителен период от време, компаниите започват да мислят как да ги предадат.
"В момента изпитваме инфлация, както и всички останали", заяви в интервю главният изпълнителен директор на Conagra Brands Inc. Шон Конъли. Разходите са за масла, свинско месо и яйца, плюс опаковъчни материали като картон и стомана. Компанията, майка на повече от 70 марки, включително Birds Eye, Chef Boyardee и Udi's Gluten-Free, казват, че повишаването на цените е един от лостовете, които може да издържи тази година, за да се противопостави на нарастващите разходи.
General Mills, производителят на храни за домашни любимци Cheerios, Yoplait и и Blue Buffalo, също разглежда повишаването на цените, каза Джон Нуди, който ръководи северноамериканското подразделение за търговия на дребно, поне „в областите, в които наблюдаваме значителна инфлация“. Дейв Сисински, главен изпълнителен директор на Lancaster Colony Corp., която прави марката Marzetti и други, заяви, че очакват продължителен период на нарастващи разходи. Компанията ще трябва да измисли как „обосновано или по подходящ начин да прехвърли тези разходи“, каза той пред анализатори в покана за печалба.
Дори цената на стоките с бели етикети - известни също като домашни марки - вероятно ще се повиши, особено през втората половина на годината, каза Стивън Оукланд, изпълнителен директор на Treehouse Foods, която произвежда продукти за хранителни магазини да се продават под собствена марка. "Работим много тясно, за да решим какво можем да смекчим", каза той. „Какво трябва да предадем? Какво е правилното движение при потребителя?“
Увеличенията може да не са веднага очевидни за купувачите. Вместо да повишават цената на стикера, търговците могат да намалят сделките за многократни покупки или специални промоции. Миналата година броят на хранителните артикули, продадени на промоция в САЩ, е спаднал с 20 процентни пункта, според данните на Nielsen, отчасти защото предизвиканите от пандемия логистични предизвикателства са притиснали доставките.
Може да има и друг кръг на така нареченото свиване, при което цената остава същата, но размерът на продукта се свива. Това отдавна е популярна тактика във Великобритания, където десетилетие наред ценовата война в супермаркетите поддържа цените на ниско ниво.
Проучване на Службата за национална статистика установи между януари 2012 г. и юни 2017 г. - период, в който хранителните компании са изправени пред нарастващи разходи, плюс отслабващ паунд - цели 2529 продукта са направени по-малки, повече от четири пъти повече от броя, който се е увеличил по размер.
„Очаквам това да бъде продължаваща характеристика на начина, по който храната се продава в Обединеното кралство напред“, каза Ричард Лим, главен изпълнителен директор на консултантската компания Retail Economics. „Не мисля, че ще видим спиране на това.“
В момента цените на храните в Обединеното кралство са равни или намаляват, но Лилиана Данила, икономист в Британския консорциум за търговия на дребно, казва, че очаква това да се промени и това може да бъде малко шокиращо. Десетгодишна ценова война в супермаркетите свикна британските потребители с най-евтините цени в Европа. „Може би е малко по-вероятно да бъдат по-малко подготвени от потребителите на други места“, каза Данила.
Към натиска в Обединеното кралство се добавя въздействието на Брекзит, което добавя усложнения и забавяния към предишната търговия.
Хранителната индустрия в Северна Америка има свои собствени скъпи предизвикателства. По-специално, недостигът както на транспортни контейнери, така и на шофьори на камиони е направил по-скъпо транспортирането на храна, а нарастващата цена на петрола е увеличила разходите за опаковане.
Селското стопанство на Флорида предприема предпазни мерки за работниците на фона на пандемията на COVID-19.
В развиващите се пазари, където хората обикновено ядат храна по-близо до естественото й състояние и цените се променят бързо, семействата трябва да се изправят пред проблема точно сега.
С нарастването на този натиск Русия и Аржентина поставиха ограничения на цените върху определени стоки и удариха мита върху износа в опит да ограничат цените на вътрешните храни.
В някои по-богати страни правителствата се фокусират повече върху самодостатъчността, отколкото върху контрола върху цените. Франция планира да увеличи производството на високопротеинови култури, за да намали зависимостта от вноса на соя, докато наскоро Сингапур стана първата страна, която одобри продажбите на създадено в лаборатории месо, тъй като настоява за увеличаване на вътрешния си капацитет за храна.
Още по темата:
Инфлационните активи превъзхождат дефлационните с най-много от 2006 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▼0.08% |
USDJPY | 151.54 | ▲0.13% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.07% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.12% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 907.20 | ▲0.08% |
S&P 500 | 6 022.90 | ▲0.05% |
Nasdaq 100 | 20 846.80 | ▲0.11% |
DAX 30 | 19 365.00 | ▲0.24% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 253.60 | ▲0.30% |
Ethereum | 3 640.77 | ▼0.44% |
Ripple | 1.48 | ▲0.49% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.70 | ▼0.15% |
Петрол - брент | 72.28 | ▼0.12% |
Злато | 2 629.00 | ▼0.30% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.64 | ▲0.07% |
Germany Bund 10 Year | 135.60 | ▲0.14% |
UK Long Gilt Future | 95.57 | ▲0.50% |