Снимка: iStock
Денис Свердлов, бивш руски заместник-министър, вече беше заможен човек от телекомуникационна компания, когато насочи вниманието си към електрическите превозни средства и основа Arrival през 2015 г.
Четири години по-късно той е инжектирал около 450 милиона долара в производителя на камиони и автобуси чрез инвестиционна фирма. След това през ноември той го обединява с CIIG Merger Corp., Special Purpose Acquisition Corp. - или SPAC - начело с Питър Кунео, бивш главен изпълнителен директор на Marvel Entertainment.
Стартъпът, което все още не е започнал пълно производство, сега е на стойност 15.3 милиарда долара, повече от двойно по-голяма от оценката му в началото на миналата година. 42-годишният Свердлов, който ще контролира по-голямата част от акциите на базираната в Лондон компания след приключване на сделката, скоро ще има нетна стойност на богатството от 11.7 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Говорител на Arrival отказа да коментира богатството на Свердлов. Акционерите на CIIG трябва да гласуват за сливането в петък.
SPACs - компании с празни чекове, предназначени да се сливат с частни бизнеси и да ги правят публични - набраха около 85 милиарда долара тази година.
Спортисти и артисти като Алекс Родригес, Шакил О’Нийл и Сами Хагар са създали фирми с празни чекове, заедно с много свръхбогати личности, включително мениджъра на хедж фондовете Уилям Акман и бившия президент на Goldman Sachs Group Inc. Гари Кон.
Стартъпът не е единствената фирма, която вижда огромни печалби от SPAC. Въздушното такси - стартъпът Archer Aviation видя оценката си да нараства от 16 млн. долара през април 2020 г. до 3.8 млрд. долара при сливането си, обявено миналия месец с фирма за празни чекове.
Подразбиращата се оценка на производителя на електрически превозни средства Lucid Motors Inc., който наскоро се съгласи да се комбинира със SPAC, воден от бившия банкер на Citigroup Inc. Майкъл Клайн, надхвърли 55 милиарда долара след обявяването на сделката, повече от пазарната стойност на Ford Motor Co.
„SPAC са добри за тези, които ги организират“, каза Кийт Джонстън, главен изпълнителен директор на SFO Alliance, лондонски инвестиционен клуб за еднофамилни офиси.
Листванията в САЩ доминираха в бума на SPAC, но европейските фондови борси сега играят догонваща роля. Явлението обаче започва да показва пукнатини. Индексът IPOX SPAC - който проследява представянето на широка група компании с празни чекове - е спаднал с почти 20% от максимума си от февруари. Мнозина виждат разпространението на такива фирми като израстък на централните банки, заливащи икономиките с нови пари по време на пандемията.
Някои скорошни сливания на SPAC срещнаха бурен отговор от страна на инвеститорите. Cerberus Telecom Acquisition Corp. и Motion Acquisition Corp. се търгуваха под традиционната цена на SPAC за IPO от 10 долара, след като обявиха сливания миналата седмица.
Оценката на стартъпите отчасти произтича от главоломните оценки на производителите на електрически превозни средства през изминалата година, въпреки че нарастващата доходност на облигациите през последните седмици тежи върху индустрията.
Акциите на CIIG са паднали с повече от една пета, откакто достигнаха рекордно високо ниво през декември. До обявеното сливане на фирмите Свердлов най-вече сам е финансирал начинанието.
Arrival, която планира да започне да тества някои от своите превозни средства на обществени пътища тази година, заяви, че може да избегне финансовите клопки, с които се сблъскват повечето производители на автомобили, като построи малки фабрики, които струват малка част от тези, построени от големи търговски автомобилни производители. Стартиращото предприятие възнамерява да има 31 завода до 2024 г. и се надява да започне да генерира печалба още по-рано.
„Има повече от 560 града в света, които имат население от над 1 милион души, и всеки от тези градове може да има микрофабрика, произвеждаща 10 000 автомобила, специално пригодени за нуждите на този пазар“, каза наскоро Свердлов. „Този модел може да бъде мащабируем като McDonald’s или Starbucks.“
Още по темата:
Брутална разпродажба в EV сектора дава възможност за "закопчаване на предпазните колани"
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 339.30 | ▲0.58% |
Ethereum | 3 421.93 | ▲0.72% |
Ripple | 1.46 | ▼0.18% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |