Снимка: iStock
Главният изпълнителен директор на Volkswagen AG Хърбърт Дийс започва да изглежда и звучи страшно много като Илон Мъск. Той стартира пресконференция на 15-ти март, създадена по модела на "Деня на батерията" на Tesla Inc. - като Дийс нарече своя "Ден на захранването", като заяви, че има само един начин за бързо намаляване на емисиите от транспорта: Да станете електрически.
На скептиците може да се прости, че "повдигат вежди" при това съобщение, идващо от същия автомобилен производител, който прекара години в усилия, промотирайки пред света „чистия дизел“. Но най-накрая VW вижда печалба от петгодишните си усилия да създаде стандартизирана платформа, която да подкрепя десетки електрически модели.
„Много от бранша поставиха под въпрос нашия подход“, каза Дийс по време на двучасовия рекламен филм, който той води от централата на VW в германския град Волфсбург. „Днес те следват примера ни, докато ние жънем плодовете.“
Миналата година VW стана първият производител на електрически превозни средства в Европа, в който продажбите на автомобили с батерии нараснаха благодарение на по-строгите ограничения на въглеродния диоксид.
След представянето на хечбека ID.3 през 2020 г., кросоувърът ID.4 - първият глобален модел, базиран на електрическата платформа на VW - започва да достига до шоурумите от Шанхай до Чикаго. Тази година VW планира да достави 1 милион "plug-in" хибриди, или напълно електрически превозни средства, а Дийс се стреми да надмине Tesla по продажби на EV не по-късно от 2025 г. Някои анализатори прогнозират, че това ще се случи много по-рано.
Вселената на EV се претъпква
В допълнение към организирането на събития, по подобие на Tesla, напоследък Дийс има и нещо общо с Мъск: цена на акциите на компанията му, са се насочили към стратосферата.
Разбира се, необикновената оценка на Tesla означава, че Мъск може да си позволи да купи VW утре, ако пожелал (но не го прави), но общите акции на VW са скочили с над 80% тази година. Мъск отдавна каза, че приветства състезанието при електромобилите и че мисията на Tesla е да ускори появата на устойчива енергия. Той получи това, което искаше.
Електромобилите преминават от това, което изглеждаше като моноспектакъл, към феерия с все по-претъпкана сцена. Въпреки че VW има толкова добър шанс, колкото всеки да сподели най-добрите резултати с Tesla, това, което е по-малко ясно, е останалата част от актьорския състав.
Генералният директор на General Motors Co. Мери Бара изпрати акциите на управляваната от нея компания през януари, когато заяви, че иска да премахне бензиновите и дизеловите автомобили от парка си до 2035 г.
Много китайски производители въвеждат бюджетни електромобили, а Hyundai Motor Co. планира почти две дузини модели. Renault SA постигна изненадващ хит в Европа миналата година със своя Zoe, хечбек, захранван от батерии.
В САЩ Mustang Mach-E на Ford Motor покори изложбените зали, а подкрепяните от Amazon.com Rivian Automotive and Lucid Motors - клонинг на Tesla, който е на път да събере 4.4 милиарда долара финансиране, се опитват да повторят успеха на Мъск.
Tesla направи с автомобилната индустрия това, което Netflix Inc. направи с кабелната телевизия, като ускори преминаването от вътрешното горене по същия начин, както лесният достъп до Breaking Bad и стотици други шоута, подтикна потребителите да вземат ножиците за своите договори с Comcast.
Но точно както Netflix сега вижда нарастващо предизвикателство от части от старата гвардия - като Walt Disney Co. и HBO - сегашните производители на автомобили започват да подражават на избухването. Въпреки че Disney + изоставаше с години от Netflix, услугата на Disney беше успешен с нова тарифа като The Mandalorian, предлагана заедно с големия си каталог с класики като Pinocchio, Toy Story и Mulan.
По същия начин Дийс спечели инвеститорите, като доказа, че VW може да използва нещо, от което Tesla все още няма много: мащаб. С дузина марки, които запълват всяко кътче на автомобилния пазар - и продажби през миналата година от 9.3 милиона автомобила, в сравнение с половин милион за Tesla - VW е уникално позиционирана да обединява ресурси и да поеме разходите за разработване на нови технологии. До следващата година VW ще има 27 модела, базирани на своята стандартизирана платформа.
„Нашата трансформация ще бъде бърза“, каза Дийс по време на събитието си, „по-голяма от всичко, което индустрията е виждала през миналия век.“
Подобно на Мъск, Дийс залага много на батериите и зарядните станции. До 2025 г. VW и нейните партньори ще имат над 35 000 обществени зарядни станции по целия свят. И един от елементите на юридическото споразумение със САЩ и Калифорния относно измама при тестове за емисии беше обещание да похарчи 2 милиарда долара за стимулиране на инфраструктура за зареждане.
През 2017 г. VW създаде филиал, наречен Electrify America, който сега може да се похвали с най-голямата мрежа за бързо зареждане в САЩ. Дийс планира и половин дузина фабрики за батерии в Европа, които според BloombergNEF ще изискват инвестиция от почти 18 милиарда долара. Енергийният изследовател казва, че подобренията в дизайна на клетките, химията на батериите и производството поставят VW на път да намали наполовина разходите си за батериите още през 2025 г. Това може да направи неговите електромобили по-евтини от подобно оборудваните горивни автомобили.
Някои конкуренти настояват, че стремителното зареждане на VW в електрически автомобили е неразумно, тъй като те остават все още малка част от глобалните продажби - около 3% от автомобилите, доставени по целия свят миналата година. Toyota Motor Corp., която с малко надмина VW като най-големия производител на автомобили в света през 2020 г., отдавна твърди, че хибридите са по-разумно междинно решение. И BMW AG възприе гъвкавостта, изграждайки много от своите модели в различни версии: бензинови, хибридни, plug in хибриди и електрически.
„Смятаме, че стратегията с едно задвижване може да бъде много опасна“, заяви изпълнителният директор Оливер Зипсе пред Bloomberg Television на 17 март. Едно десетилетие е много кратък период от време. А да се слее изцяло в едно задвижване е много малко вероятно.“
Дийс обаче, не планира да натиска спирачките. Дори първите модели от настоящата платформа да започват да се предлагат, VW яростно разработва отделен набор от стандартни компоненти за електрически превозни средства от Audi, Porsche и другите му престижни марки. Тази първокласна платформа обещава по-бързо време за зареждане, по-голям обхват и по-бързо ускорение от моделите от първо поколение.
До средата на десетилетието VW заявява, че ще има една мащабируема система, която да подкрепя всичките му автомобили, захранвани с батерии - независимо от марката или сегмента, тъй като има за цел да продаде 26 милиона от тях през следващите 10 години. „Те имат увереност, че могат да настигнат Tesla“, казва Майкъл Дийн, анализатор в Bloomberg Intelligence, който очаква VW да вземе глобалната EV корона до 2023 г. „Нахлуването им в електрификацията е сериозно.“
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.31% |
USDJPY | 151.90 | ▼0.24% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.45% |
USDCHF | 0.86 | ▼0.13% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.28% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 985.00 | ▲0.07% |
S&P 500 | 5 752.10 | ▲0.16% |
Nasdaq 100 | 20 147.00 | ▲0.29% |
DAX 30 | 19 247.00 | ▲0.19% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 69 256.90 | ▲2.12% |
Ethereum | 2 458.37 | ▲2.57% |
Ripple | 0.51 | ▲1.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 72.24 | ▲1.11% |
Петрол - брент | 75.77 | ▲0.76% |
Злато | 2 745.52 | ▲0.35% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 573.62 | ▲0.91% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.26 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 131.50 | ▼0.16% |
UK Long Gilt Future | 93.62 | ▼0.32% |