Снимка: iStock
Опитът на белгийският футболен клуб Брюж да стане публичен, се провали още преди осъществяването на първичното публично предлагане.
Председателят на клуба – Барт Верхаген залагаше, че подходът на отбора да купува евтини играчи и да ги продава скъпо, ще помогне да привлече инвеститорите към пазар, където неговите колеги се борят да вървят в крак с водещите критерии.
Но най-добрият професионален клуб в Белгия отложи своето IPO в Брюксел в четвъртък, позовавайки се на пазарните условия. Клубът беше определил ценови диапазон от 17.50 до 22.50 евро на акция, което му даваше предварителна оценка от 229 милиона евро в средата на ценовия диапазон. Търговията с акции трябваше да започне на или около 26 март.
Докато Club Brugge все още може да реши да продължи с листването си на по-късна дата, неуспехът добавя още една страница към карираната история на най-популярния спорт в света на публичните пазари. Индексът на изброените европейски футболни клубове, съставен от Bloomberg, е спаднал с 0.58% през последните три години, в сравнение с 15% ръст в Stoxx Europe 600.
Причината за бавното представяне на сектора се крие отчасти в стратосферните суми, които клубовете сега плащат, за да изграждат и управляват отбори, които могат да ги поддържат конкурентоспособни в съвременната игра - разходи, които често надвишават приходите от медии, продажбата на билети за мачове и стоки.
„Инвеститорите неизменно губят пари в спортни отбори, защото често има лош контрол върху разходите, тъй като клубовете преследват таланти“, каза Кийрън Магуайър, преподавател по футболни финанси в Университета в Ливърпул.
Точно това преследване може да разграничи Club Brugge. Възприемайки основан на данни подход за откриване и възпитаване на таланти, когато е млад и евтин, белгийският отбор е щастлив да продаде най-добрите си играчи на елитни клубове за сериозни суми. Редовното му участие в топ европейски футболни състезания осигури витрина за ценни активи, а неотдавнашните сделки с участието на бразилския нападател Уесли Мораес и полузащитника на Зимбабве Марвелус Накамба доведоха до печалба за милиони евро.
Последните продажби на играчи на Club Brugge генерираха силна възвращаемост.
Засега изглежда, че инвеститорите ще се нуждаят от по-убедителни доводи, за да си купят акции във футболния клуб.
Пандемията на Covid-19 засегна желанието на клубовете да пишат големи чекове за играчи. Дори екстравагантните в разходите си Манчестър Сити и Пари Сен Жермен, подкрепени от богати на петрол арабски държави, заеха пестелива позиция в последния трансферен прозорец.
„Със сигурност сме виждали по-широко възприемане на подход „опитайте преди покупка“ от по-големите клубове, които се стремят да вземат играчи под наем, преди да направят значителни покупки на играчи“, каза Сам Бур, старши мениджър в Sports Business Group на Deloitte. „Бизнес моделът, прекалено зависим от таксите за трансфер, за да стимулира рентабилността, идва с предизвикателства, като се има предвид доколко има потенциал да варира сезон по сезон.“
В проспекта си за IPO миналата седмица Club Brugge заяви, че оперативният му доход значително зависи от способността да се развиват талантливи играчи и след това да се продават на печалба. Club Brugge генерира оперативен доход от 119.6 милиона евро през годината, приключила на 30 юни 2020 г., 41% от които идват от разпореждане с играчи.
„Клубът има силен опит в трансферите, като изпълнява средно осем изходящи трансфера годишно през последните пет сезона“, заяви Боб Маду, главен бизнес директор на Club Brugge, в изявление в отговор на запитванията на Bloomberg тази седмица. „Covid е повлиял на общите обеми за сектора, но там, където са извършени трансфери, цената не изглежда да е повлияна.“
Още преди Covid историята предлагаше предупреждение за инвеститорите във футболни акции, особено през първата година на клуба на публичните пазари. От 10-те най-големи клуба, които са влезли в списъка, повече от половината видяха, цените на акциите им да падат с двуцифрени проценти през първата година, показват данни, събрани от Bloomberg.
Първата година на публичните пазари носи смесени резултати за футболните акции.
През 90-те и началото на 2000-те редица утвърдени европейски имена стартираха първични публични предлагания по време, когато глобализацията на играта на клубно ниво се затвърди. Докато някои, по-специално британският Манчестър Юнайтед и италианският Ювентус, продължават да се търгуват и днес, други като Нюкасъл Юнайтед са се преместили обратно в частна собственост.
„Излизането на публичен пазар беше нещо като тенденция през 90-те години, но много от клубовете, които го направиха, станаха частни, след като се представиха зле на фондовия пазар“, каза Магуайър. „Те не правеха достатъчна възвръщаемост от гледна точка на инвеститора, за да оправдаят разходите за това да останат публични.“
Още по темата:
Кои са най-скъпите футболни отбори в Европа
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▼0.01% |
USDJPY | 151.47 | ▲0.08% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.01% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.05% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 888.00 | ▲0.03% |
S&P 500 | 6 022.62 | ▲0.05% |
Nasdaq 100 | 20 851.80 | ▲0.14% |
DAX 30 | 19 322.10 | ▼0.23% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 050.80 | ▲0.09% |
Ethereum | 3 649.99 | ▼0.19% |
Ripple | 1.46 | ▼0.75% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.82 | ▲0.06% |
Петрол - брент | 72.38 | ▼0.03% |
Злато | 2 636.68 | ▼0.01% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.59 | ▲0.01% |
Germany Bund 10 Year | 135.60 | ▲0.14% |
UK Long Gilt Future | 95.57 | ▲0.50% |