Снимка: Istock
Контейнери, натрупани високо върху гигантски кораби, превозващи всичко - от автомобилни гуми до смартфони, се преобръщат с тревожна скорост, изпращайки милиони долари товари, потъващи на дъното на океана, тъй като натискът за ускоряване на доставките повишава риска от грешки в безопасността.
Корабоплаването отбелязва най-големия скок в изгубените контейнери от седем години. Повече от 3000 контейнера са паднали в морето през миналата година, а над 1000 са паднали зад борда досега през 2021 г. Инцидентите нарушават веригите за доставки на стотици американски търговци и производители като Amazon и Tesla.
Изгубен в морето
Контейнерите, падащи зад борда, се повишиха до 7-годишен връх през 2020 г. Има редица причини за внезапното нарастване на инцидентите. Времето става все по-непредсказуемо, докато корабите стават все по-големи, което позволява контейнерите да се подреждат по-високо от всякога. Ситуацията се влошава значително от нарастването на електронната търговия, след като потребителското търсене експлодира по време на пандемията, увеличавайки спешността на корабните линии да доставят продуктите възможно най-бързо.
„Увеличеното движение на контейнери означава, че тези много големи контейнерни кораби са много по-близо до пълния капацитет, отколкото в миналото“, каза Клайв Рийд, основател на Reed Marine Maritime Casualty Management Consultancy. „Има търговски натиск върху корабите да пристигнат навреме и следователно да правят повече пътувания.“
След като бурни ветрове и големи вълни удариха 364-метровия One Apus през ноември, причинявайки загуба на над 1800 контейнера, кадри показаха хиляди стоманени кутии, разхвърляни като лего парчета на борда, някои разкъсани на метални парченца. Инцидентът е най-тежкият от 2013 г. насам, когато MOL Comfort се счупи на две и потъна с целия си товар от 4293 контейнера в Индийския океан.
През януари Maersk Essen загуби около 750 контейнера, докато плаваше от Ксиамен, Китай, до Лос Анджелис. Месец по-късно 260 контейнера паднаха от Maersk Eindhoven, когато той загуби мощност в тежко море.
Необходимостта от бързина създава несигурни условия, които могат бързо да доведат до бедствие, според спедиторските експерти. Опасностите варират от - неправилно подреждане на контейнерите един върху друг, до капитани, които не се отклоняват от бурята, за да спести гориво и време, тъй като се сблъскват с натиск от страна на наемателите. Един грешен ход може да изложи товарите и екипажите на риск.
Шансовете за злополуки се увеличават, тъй като изтощените моряци са изправени пред влошени условия по време на пандемията. Allianz Global Corporate & Specialty изчислява, че човешките грешки допринасят за поне три четвърти от произшествията и смъртните случаи в корабоплаването.
Почти всички скорошни инциденти са се случили в Тихия океан, регион, където се сблъскват най-натовареният трафик и най-лошото време. Морският път, свързващ икономиките на Азия с потребителите в Северна Америка, беше най-доходоносният за корабните компании през миналата година. Китайският износ расте, тъй като пандемията изискват всичко онлайн, от което хората се нуждаят, за да работят, да учат и да се забавляват от вкъщи.
Пътуването винаги е било грубо, но става по-опасно поради променящите се метеорологични модели. Увеличението на трафика от Китай към САЩ през изминалата зима съвпадна с най-силните ветрове над Северния Тих океан от 1948 г., увеличавайки вероятността от по-бурно море и по-големи вълни, каза Тод Крофорд, главен метеоролог в The Weather Company.
С 226 милиона контейнерни кутии, изпратени всяка година, загубата на 1000 или повече може да изглежда като - ами - капка в океана. „Това е много малък процент загуби“, каза Джейкъб Дамгаард, асоцииран директор по предотвратяване на загуби в Britannia P&I на конференция в Сингапур на 23 април. „Но това е почти 60% от паричната стойност на всички инциденти в контейнери.“
При средно 50 000 долара за контейнер, One Apus е изчислил, че е загубил 90 милиона долара само товари, което е най-високо в новата история на компанията, според Джай Шарма, партньор в морската адвокатска кантора Clyde & Co. в Лондон. Загубите до момента тази година възлизат на около 54.5 милиона долара, показват данните на Bloomberg.
Натрупани загуби
Въпросът също така привлича вниманието, тъй като миналогодишното заземяване на 400-метровия кораб Ever Given в Суецкия канал хвърли светлина върху уязвимостта на корабоплаването. Мега корабът блокира трафика през жизненоважния воден път за близо седмица и въздействието върху световната търговия все още се усеща.
Досега нито една от последните инциденти в контейнери не е пряко свързана с пропуски в безопасността. Международната морска организация заяви, че все още очаква резултати от разследването на последните инциденти и предупреди да не се правят каквито и да било заключения преди това.
Но много експерти казват, че ситуацията е станала по-опасна поради натиска върху веригите за доставка след пандемията. Когато корабите се приближат до тежко време, капитаните имат възможност да се отклонят от опасността. Но нагласата е „не обикаляйте бурята, минете през нея“, каза Джонатан Рейнджър, ръководител на морската Азия и Тихия океан в American International Group Inc.
„Когато комбинирате това с потенциално лоша поддръжка на контейнерите и окабеляване, необходими за обезопасяването им, това е инцидент, който чака да се случи“, каза той на индустриалната конференция в Сингапур.
С контейнери, подредени все по-високо, корабът може да стане по-нестабилен при буря - вълна след вълна може да накара кораба да се движи под стръмни ъгли, като натоварва закрепването на контейнерите. Ситуацията става още по-лоша, ако контейнерите са тежки. . Това може да се случи, когато има неверни тежести на товарителниците за контейнери, което според мнозина в бранша се случва твърде често.
„Не можете да видите вътре в контейнерите“, каза Арналдо Б. Ромеро, капитан, който отплава от Япония до Южна Америка в края на миналата година. „Така че, когато товарът е тежък и офицерът, отговарящ за планирането на товари, го постави високо, по време на движението на кораба, може вече да нямаме контрол.“
Претоварените екипажи също увеличават рисковете. Намалената работна сила на борда с увеличен брой контейнери на палубата затрудняват екипажите да проверяват всяка една лента и да завиват ефективно, каза Нийл Уигинс, управляващ директор на Independent Vessel Operations Services Ltd.
Заложено е и здравето и безопасността на моряците. Свалянето на множество нива от 40-футови контейнери по време на бурна буря е едно от най-ужасяващите преживявания за капитан и екипаж. Посттравматичното стресово разстройство сред членовете на екипажа е често срещано, според Филип Истел, основател на морските лица в подкрепа на корабните превози. Нараства загрижеността индустрията да се справи със ситуацията.
„Трафикът по моретата е различен от преди 10 години“, каза Раджеш Уни, основател на Synergy Marine Group, която предоставя услуги на собствениците на кораби. „Как да се адаптираме като индустрия? Удобно е да обвиняваме капитана, но трябва да разгледаме как трябва да се промени пристанищната инфраструктура, как преминават корабите. "
IMO, която е агенцията на Организацията на обединените нации, отговаряща за правилата за корабоплаване, казва, че страните, под чиито знамена плават корабите, са отговорни за издаването на сертификати за безопасност на корабите, докато пристанищата, в които корабите пристигат, са отговорни за осигуряване спазването на правилата за товарене на контейнери .
Агенцията заяви, че нейният подкомитет за превоз на товари редовно разглежда проблемите с контейнерите и е насрочил следващото си заседание за септември.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.20% |
USDJPY | 151.59 | ▼0.90% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.23% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.38% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 903.80 | ▼0.18% |
S&P 500 | 6 025.12 | ▼0.26% |
Nasdaq 100 | 20 909.70 | ▼0.37% |
DAX 30 | 19 200.50 | ▼0.86% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 579.80 | ▲1.80% |
Ethereum | 3 450.53 | ▲3.78% |
Ripple | 1.44 | ▲2.59% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.06 | ▲0.28% |
Петрол - брент | 72.60 | ▲0.25% |
Злато | 2 646.64 | ▲0.56% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 552.75 | ▲2.67% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.56 | ▲0.25% |
Germany Bund 10 Year | 135.58 | ▲0.12% |
UK Long Gilt Future | 95.46 | ▲0.39% |