Снимка: iStock
Цин Джахао работи в логистичните операции на китайския гигант за електронна търговия JD.com от около шест години. Сега огромната част от работата му стана автоматизирана, пише Арджун Харпал от CNBC.
„В миналото почти цялата работа беше на ръка. След автоматизацията почти половината от работата на нашите работници се извършва от машината. Това намалява интензивността на нашата работа“, каза Цин пред CNBC.
„В миналото бях отговорен за събирането на стоките и поставянето им на рафтовете [...] Сега, след като стоките пристигнат тук, оборудването за автоматизация ще постави стоките на определеното място и след това ще ги постави на рафтовете. Целият този процес се извършва чрез автоматизация.“
Разхождайки се сред около 500 000 квадратни метра логистичен парк на JD.com в Дунгуан, Южен Китай, ще видите огромни машини, които помагат за автоматизиране на задачи като опаковане и подреждане по стелажите.
Ситуацията на Цин подчертава по-широката тенденция в Китай – желанието за автоматизация на работните места. Пазарът на труда във втората по големина икономика в света е изправен пред редица сериозни предизвикателства, включително застаряването на населението и растежа на заплатите.
„Все още се развива бързо, тъй като застаряването на населението е реалност [...] Китай сега е изправена пред предизвикателството на потенциалното стареене, преди да забогатее“, каза Джонатан Уетцел, старши партньор в McKinsey пред CNBC.
Китайското население в трудоспособна възраст е намаляло с повече от 5 милиона души през последното десетилетие поради намаляващата раждаемост, според Националното статистическо бюро на страната. Китай все още усеща последиците от политиката за „едно дете“, приета в края на 70-те години на миналия век, за да контролира бързо нарастващото население.
Между 40-те и 80-те години населението на страната се е удвоило – от над 500 милиона души до над 1 милиард, според официални данни. През следващите 40 години този растеж се забави до 40%. Днес населението на страната е 1.4 милиарда души – двеста пъти населението на България.
Делът на трудоспособното население на Китай обаче намалява.
Автоматизацията се разглежда като един от начините за решаване на някои от тези проблеми.
„Автоматизацията, разбира се, е една такава голяма възможност“, каза Уетцел. „И с това имаме предвид цифровизацията, както за клиента, така и по-важното [...] нагоре по веригата обратно към доставчиците. Това наистина ще бъде движещата сила за повишаване на цялата тази производителност.“
„Във финансовия сектор преди около 10 години, ако погледнете средната производителност на финансовия работник в Китай, в сравнение с Европа, да речем, тя е била може би 20%. Сега е по-близо до 40% или 50%. Така че все още изостава, но да има такава степен на промяна, в ход почти [...] пет години е почти нечувано.“
Разпространението на автомобил без шофьор
Но автоматизацията надхвърля очевидните места като фабрики или складове.
Китай напредва с такива технологии, като безпилотни автомобили, използващи изкуствен интелект – област, в която Пекин се надява да доминира в своята по-широка технологична битка със САЩ.
Южният китайски град Гуанджоу се превърна в основен център за тестване на автономни превозни средства. Един стартъп, наречен WeRide, разработва технология за безпилотни автомобили и автобуси.
Автономните превозни средства могат да заменят работни места като таксиметрови шофьори. Тони Хан, главен изпълнителен директор на WeRide, вижда автономните автомобили като начин за справяне с някои от проблемите, свързани със застаряването на населението.
„Един от проблемите е липсата на работна сила, особено в концепцията за застаряващото общество. В Китай, както и в САЩ, в повечето страни [...] в развитите страни човешкият труд става все по-скъп и по-скъп. Хората трябва да плащат повече, те се нуждаят от повече благосъстояние“, каза Хан.
„Помислете дали искате да наемете шофьор, искате някой да ви кара, но това е много скъпо и понякога се обаждате на такси, но в повечето метрополиси [...] това също е твърде скъпо. Можем ли да намерим рентабилен начин за предоставяне на този вид транспортни услуги за всички?“
Изместване на работниците от местата им
Нарастването на автоматизацията обаче може да доведе и до загуба на работни места.
McKinsey изчислява, че между 2018 и 2030 година до 220 милиона китайски работници, или 30% от работната сила, може да се нуждаят от промяна на работниците.
„Това, разбира се, е огромен проблем не само за работодателя, но и за служителя, както и за правителството и обществото като цяло“, каза Уетцел.
Още по темата:
3 акции на компании, зареждащи EV, които могат да бъдат закупени при всеки спад
7 индустриални акции, които могат да бъдат закупени за здрава основа
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.80% |
USDJPY | 150.77 | ▼1.44% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.86% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.60% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.21% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 855.80 | ▼0.29% |
S&P 500 | 6 016.08 | ▼0.41% |
Nasdaq 100 | 20 791.00 | ▼0.94% |
DAX 30 | 19 316.00 | ▼0.26% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 265.50 | ▲4.72% |
Ethereum | 3 590.53 | ▲7.99% |
Ripple | 1.49 | ▲6.01% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.32 | ▼0.81% |
Петрол - брент | 71.86 | ▼0.76% |
Злато | 2 638.98 | ▲0.27% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.62 | ▲2.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.80 | ▲0.47% |
Germany Bund 10 Year | 135.73 | ▲0.23% |
UK Long Gilt Future | 95.57 | ▲0.50% |