Снимка: Pixabay
Преди около пет години, недоволни от живота, прекаран в „гонене на парата“, Кели и Чарли Комптън напуснаха работата си като собственик на салон и мениджър, съответно, в Северна Каролина в компания за продажба на оборудване. Те продадоха повечето си вещи и „излязоха на пътя“ с каравана на Airstream, пише Алиша Адамчик от CNBC Make It.
Работейки като сезонни домакини на къмпинги в обекти в Калифорния, Колорадо, Юта, Уайоминг и други щати, Кели (35 г.) и Чарли (36 г.) ясно са осъзнали как изменението на климата нарушава различни видове екосистеми и местообитания в САЩ. Според Кели, Калифорния през последните няколко години и районът на националния парк „Роки Маунтин“ през 2020 г. са особено опустошителни и извеждат изменението на климата „на преден план в съзнанието ни“.
В резултат на това те правят всичко възможно, за да сведат до минимум въглеродния си отпечатък, казва Кели пред CNBC Make it. Това включва приготвянето на по-голямата част от храната им, носенето на дрехи до изтъркване и и използването на компостна тоалетна, която не изисква вода за промиване, в ремаркето от 30 фута (9 метра). Двойката взе решението на няма деца поради климатичните проблеми. „Земята стене“, казва тя.
Сега те печелят значително по-малко пари – през миналата година те са спечелили около 40 000 долара, в сравнение със 150 000 долара в предишния си живот, казва Кели, – но те са по-щастливи и по-здрави, и им е удобно да живеят със своя нов доход, защото сегашния им начин на живот изисква по-малко от всичко. Първоначално двойката планира да излезе на път за една година, но сега те нямат намерение да се връщат.
„Не се впуснахме непременно в този начин на живот, защото искахме да бъдем отговорни граждани на Земята“, казва тя. „Но сега, гледайки нашия въглероден отпечатък, наистина можем да се гордеем с това.“
Семейство Комптън са екстремен пример – малко хора са готови да пренаредят целия си живот, за да намалят въглеродния си отпечатък, но експертите казват, че изменението на климата засяга все повече финансовите решения на милениалите, когато наближават средната възраст.
Около 76% от милениалите на възраст от 33 до 40 години смятат, че изменението на климата представлява сериозна заплаха за обществото, според проучване, проведено от Harris Poll от името на CNBC Make It през март, по време на което бяха интервюирани 1000 възрастни американци по различни теми.
Много представители на това поколение са израснали, разглеждайки изменението на климата като екзистенциална заплаха, загрижени за глобалното покачване на морското равнище и свидетели на една екологична катастрофа след друга. Сега, когато кариерата и семейният им живот се нареждат, климатичните проблеми засягат начина, по който харчат парите си: от инвестиции до закупуване на жилища, продуктите, които използват, и компаниите, които поддържат.
Носенето на „преходно бреме“
Климатичните промени са най-важният проблем, който милениалите обмислят, когато избират инвестиции или желаят да направят покупка на недвижими имоти, казва Дан Райън, сертифициран финансов плановик в Sincerus Advisory в Ню Йорк, чиито клиенти са милениали. Това може да повлияе на дребните навици, като по-малко потребление или предпочитание към устойчиви марки, и на големия избор на живот, като например да имаш или да нямаш деца, казва той.
На 35-годишна възраст самият Райън е по-възрастен милениал и казва, че той и други представители на неговото поколение удвояват устойчивостта, „защото трябва да го направим“.
Райън описва милениали като носещи „преходно бреме“ между неустойчивите навици на бейби бумърите и Gen X, като повишена консумация, и по-социално и екологично осъзнатите Gen Z. По-възрастните милениали смятат, че трябва да изкупят грешките от предишните поколения, казва той, докато водят пътя към следващото поколение и създават устойчиво бъдеще за себе си и децата си.
„Клиентите ми идват от скромни семейства и чувстват тази тежест с новооткритото си богатство↨, казва Райън. „Те се чувстват отговорни да направят нещо по въпроса за обществото“, като например да инвестират в компании, които предприемат стъпки за намаляване на въздействието им върху околната среда.
Джован Джонсън, сертифициран финансов плановик в отдела за планиране на благосъстоянието в Атланта, се съгласява с това твърдение. Неговите клиенти милениали са особено заинтересовани от устойчиви инвестиции, слънчева енергия за домовете си и дори данъчни облекчения за електрическите автомобили, казва той. Тези теми са по-рядко срещани при по-възрастните клиенти, които са по-близо до пенсиониране.
„Младите клиенти искат да имат влияние“, казва Джонсън. Те изглеждат по-остри от по-възрастните поколения, чувствайки, че това, което правят, ще засегне техните деца и внуци, добавя той.
И сега, когато повече милениали стават родители, Джонсън казва, че мислят повече за бъдещето. Това прави всичките им финансови решения по-претеглени: изглежда, че начинът, по който харчат парите си, е показател за това как искат да видят бъдещето на планетата. „Хората разбират, че техните пари имат значение“, казва Джонсън.
Грижата за тези проблеми се превърна в „по-скоро наследство за милениалите, отколкото за други поколения“, добавя Харлин Сингх, ръководител на устойчиви инвестиции в Citi Private Bank, както на морално, така и на практическо ниво. Според Сингх, от разходите за застраховка до цените на храните и енергията изменението на климата вече засяга някои аспекти от живота на милениалите.
„Реалността е, че милениалите са на 40 години и те ще бъдат на тази планета още 40 – 60 години. Винаги се притеснявате за това, което ще се случи в живота ви“, казва Сингх. Милениалите очакват да изпитат финансовите последици от събитията, свързани с изменението на климата, като повишаването на морското равнище, през целия си живот.
Кели Комптън не осъжда на никого, който взема по-традиционни решения за кариера и жилища, все пак начинът на живот с Airstream не е за всеки. Но в същото време тя казва, че има прости неща, които всеки може да направи, за да намали въглеродния си отпечатък, като закупуване на по-малко нови неща като цяло. И поне от нейния опит, тези промени направиха нея и съпруга ѝ по-щастливи в общ план.
„Дали едната ми компостна тоалетна променя света? Не, определено не. Чувствам ли, че трябва да направя промяна там, където мога? Да“, казва тя. „Печеленето на по-малко пари и живеенето с по-малък въглероден отпечатък е решение за нашето семейство.“
Още по темата:
Доволни ли са повечето възрастни милениали от начина, по който животът им се е развил?
Доклад: Г-7 трябва да инвестира 10 трлн. долара за преодоляване последствията от пандемията
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.83% |
USDJPY | 150.73 | ▼1.46% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.92% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.65% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.31% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 989.50 | ▲0.02% |
S&P 500 | 6 018.16 | ▼0.37% |
Nasdaq 100 | 20 752.80 | ▼1.12% |
DAX 30 | 19 326.60 | ▼0.21% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 110.60 | ▲4.55% |
Ethereum | 3 567.82 | ▲7.31% |
Ripple | 1.49 | ▲6.05% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.82 | ▼0.09% |
Петрол - брент | 72.30 | ▼0.17% |
Злато | 2 642.86 | ▲0.42% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.12 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.76 | ▲0.42% |
Germany Bund 10 Year | 135.69 | ▲0.20% |
UK Long Gilt Future | 95.50 | ▲0.44% |