Снимка: Pixabay
Миналата година всеки по свой начин се опита да възпроизведе усещането за пътуване от дома. С трансконтинентални обаждания, нови кулинарни експерименти и онлайн „на живо“дейности, с тях хората се опитаха да заменят усещането от пътуването. Но по своята дефиниция пътуването не може да бъде наистина преживяно по този начин. Сега, когато се приближаваме към средата на 2021 г., все повече страни внимателно отварят границите си. Европа започна да се размърдва. Със съживяването на туристическия сектор, към какво се стремим и какво казва това за нас, си задава въпросът Шинейд Бари от Euro News Travel.
„Връзката ни със собствената смъртност се промени“
Съоснователят на Much Better Adventures Сам Брус казва, че почиващите жадуват за еднократни, но наситени пътувания. Компанията му е станала свидетел на голям скок в пътуванията, като походи до базовия лагер на Еверест и 100-километрови експедиции в Гренландия.
„Хората гравитират към по-приключенски преживявания, отколкото биха могли да направят преди 18 месеца, може би защото връзката ни със собствената ни смъртност сега малко се е променила. Животът е толкова кратък и ние всички го оценяваме повече от всякога и виждаме как този факт ни се отразява поради нещата, които хората резервират.“
Това желание за приключения бе потвърдено от управляващия директор на Intrepid Travel Зина Беншейх. Техните експедиции до Еверест също са популярни заедно с разходки по пътеката на инките и експедиции до Антарктида. Все повече и повече хора искат да имат физически предизвикателства, когато пътуват. Агенциите казват, че хората, които никога не биха се смятали за любители на дейностите на открито, резервират приключенски пътувания.
„Нашите гости търсят великолепна, дива и спираща дъха природа – тази година всички сме оценили много повече природата като цяло“, казва Дона Дживънс, директор Продажби и маркетинг на Trafalgar във Великобритания.
У дома или надалеч?
В Обединеното кралство повечето туристи все още резервират билети за вътрешно пътуване или наблизо в Европа. Шотландия е популярна с няколко туристически агенции, особено в планините.
Португалия и Исландия са най-търсените дестинации в Европа, вероятно поради зеления им списък в Обединеното Кралство, казва Intrepid Travel. В Италия и Франция също се наблюдава скок в съответствие с предварителните тенденции.
Наблизо през 2021 г. и надалеч през 2022 г.
Във всички агенции, с които се свърза Бари, имаше единодушен консенсус за едно нещо: колкото по-далеч в бъдещето, толкова по-далеч като дестинация.
Анджела Слоун, ръководител на продажбите на Uniworld в Обединеното кралство, казва, че зад това стои доверието, което ваксините са донесли, а Зина Беншейх от Intrepid Travel казва, че в края на 2021 г. и през 2022 г. хората са готови да резервират по-далечни дестинации. Дона Дживън от Trafalgar потвърди това, като заяви, че клиентите ѝ резервират „пътешествия по-близо до дома в краткосрочен план, но със сигурност търсят такива за по-дълги разстояния за 2022 г. и нататък.“
Работа... от където и да е?
Тъй като работният свят се оттегли в домовете си, границите между работата и развлеченията се изместиха и се размиха. Преосмислянето на културата на труда по време на пандемия доведе до неволно последствие – преосмисляне на свободното време.
В резултат на това в туристическата индустрия се появи тенденцията „работа отвсякъде“. Вместо да избяга, пътуването беше интегрирано в нормален работен ден, смесвайки два свята в един.
Луксозната туристическа компания Black Tomato казва, че е нова тенденция, „показваща промяна в парадигмата за професионална култура, но също така предоставяща възможност на дестинациите да станат вдъхновяващ фон за по-дълъг, изключително частен престой“.
В същото време обаче туристическите сайтове отбелязват, че хората все пак искат да избягат от работния свят. Тъй като работата, семейството, отдихът и много други се конкурират за време в едно и също домашно пространство в продължение на месеци, много нови пътници се стремят да изяснят пропуските между тези светове. Това доведе до увеличаване на броя на резервациите за пътуване тип „веднъж в живота“.
Носталгия по „старото нормално“
Въпреки усилията е невъзможно да се спори с факта, че пандемията е разделила хората. Независимо дали сте били на хиляди километри от дома, когато летищата по целия свят бяха затворени, или в съседство с по-възрастни роднини, които не можеха да бъдат изложени на риск, коронавирусът ви раздели с близките ви. Black Tomato прогнозира, че желанието за събиране с приятели и семейство расте с всеки изминал ден.
Популярни са големи групови резервации с представители от няколко поколения. „Виждаме, че нашите пътници със сигурност все още търсят възможност да пътуват заедно, след като са прекарали толкова много време миналата година разделени“, казва Анна Вайн, ръководител на маркетинга на Contiki holidays.
С нов поглед към това, което е наистина важно, пътниците се връщат на сантиментални места. Някои двойки се връщат на места, където са прекарали медения си месец, докато други се връщат към места, където са имали най-запомнящите се празници. Преоткриването на най-специалните за всеки моменти показва, че това не е акт на самотно пътуване, което го прави толкова полезно. Това са хората, които взимате с вас, и спомените, които създавате заедно.
Съзнателното пътуване е във възход
Идеята, че пандемията е поставила света на пауза, се превърна в нещо като клише. И все пак има известна истина в това. Когато светът спря да пътува, имаше време да се помисли какво означава това за всички и как влияе на света.
Агенциите казват, че новият свят на пътуването вероятно ще бъде по-бавен от преди. Независимо дали става дума за екология или здраве, хората повече от всякога осъзнават крехкостта на околната среда и човешката отговорност да запази. Анна Вайн от Contiki казва, че клиентите ѝ пътуват „по-смислено и по-съзнателно от всякога“.
Какво е „пътуване в низините“?
Пътуването със самолет едва ли ще изчезне, но определено е в упадък. Вместо да пътуват с няколко спирки, пътниците предпочитат да летят до една дестинация и след това да продължат с „пътуване в низините“. Това е всяко пътуване, което се случва на земята – влак, кола, мотор или велосипед.
Това също се дължи отчасти на факта, че резервациите за почивка тази година обикновено са по-дълги от преди. Работниците натрупаха отпуски, които не искаха да вземат през 2020 г., а сега са готови да се отпуснат напълно.
„Умората от локдаун“ също играе роля в това. Новооткритата благодарност за това, което хората получават, когато пътуват, също допринася за по-дълга почивка. Black Tomato отбелязва, че хората се интересуват от „преоткриване на културата на мястото, прекарали месец или повече в отдалечена работа в селските райони, изучаване на ново умение или умствено или физическо рестартиране“.
Вместо да се разхождат из градовете, опитвайки се да се насладят на всички забележителности, „пътуването през 2021 г. ще бъде по-свързано с начина, по който правите нещата и по-малко с това, което виждате“.
Бавна и устойчива тенденция за пътуване през 2021 г.
Хората прекарват повече време от всякога в проучване на пътувания, преди да резервират. Туристическите компании получават много запитвания от клиенти, които никога преди не са използвали услугите на агенцията. Може би те се нуждаят от финансова сигурност, която идва с резервация чрез компания след година на анулиране на тези резервации.
След пандемията изглежда, че пътуванията ще бъдат по-бавни и внимателни. В много отношения те отразяват изминалата година. Начинът, по който хората пътуват, казва нещо за това какво означава да бъдеш човек. Актът на пътуване е от основно значение за това условие. Когато отново хората започнат да излизат в света, този път ще спрат да мислят какво точно означава това.
Още по темата:
Пътуване до по-далечната Италия: Как да се измъкнем от шумния град към провинцията
Летните пътувания се завръщат: ето кой резервира и къде отива
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.07% |
USDJPY | 157.89 | ▲0.10% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.45% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.43% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 343.80 | ▼0.84% |
S&P 500 | 6 026.20 | ▼1.13% |
Nasdaq 100 | 21 698.10 | ▼1.39% |
DAX 30 | 20 109.50 | ▲0.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 520.60 | ▲0.38% |
Ethereum | 3 348.21 | ▲0.60% |
Ripple | 2.17 | ▲1.04% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.24 | ▲0.80% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.75% |
Злато | 2 622.01 | ▼0.39% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 546.08 | ▲1.14% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.38 | ▼0.24% |
Germany Bund 10 Year | 132.81 | ▼0.66% |
UK Long Gilt Future | 91.70 | ▼0.46% |