Снимка: iStock
Листването на борсата може да бъде само трамплинът, който да отведе хърватския изобретател Мате Римак към това да се присъедини към наистина големите играчи.
Европа е брандирана като „Земята, която амбицията е забравила“, континент, който се бори да изгради световни технологични компании поради това, което се смята за „предприемачески дефицит“.
Кажете това на 33-годишния хърватски изобретател Мате Римак, който е на път да стане съсобственик и шеф на една от най-елитните автомобилни марки в света, Bugatti Automobiles. Такива са инженерните му таланти, че Volkswagen AG тази седмица му предаде юздите на производителя на луксозни спортни автомобили с ултрависока производителност.
Римак е на път да докаже, че Европа наистина има отговор на Илон Мъск. Широко очакваното листване на борсата може да осигури финансовия трамплин, който основателят му трябва да постави на по-сериозно предизвикателство.
Bugatti беше оценен от бившия патриарх на VW Фердинанд Пиех, който подтикна френския производител да разработи епични превозни средства като 16-цилиндровия Veyron. Компанията вече ще бъде обединена в съвместно предприятие с електрическия стартиращ хиперкар на Rimac, Rimac Automobili.
Историята на Мате е вдъхновяваща. Семейството му бяга от Балканската гражданска война, а по-късно той е бил тормозен в училище заради акцента си. Римак започва в гаража си, като се занимава със старо BMW от 3-та серия, а след това построи новата си компания за електрически превозни средства и компоненти.
Скоро седалището на съвместното предприятие ще бъде искрящ кампус за 200 милиона евро (238 милиона долара) в покрайнините на Загреб, съставен от детска градина, селскостопански животни и писта за тестове. Преди това Хърватия не беше свързана с автомобилни постижения, но Мате Римак промени всичко това.
След като кара последното му творение - електрическия хиперкар Nevera с над 1900 конски сили, който може да измине четвърт миля за по-малко от 9 секунди - един рецензент сравнява опита с „изстрел от цевта на пистолета“.
Римак не може да избегне да бъде оприличаван с Мъск от Tesla Inc. И двете компании са силно вертикално интегрирани - елегантен начин да се каже, че произвеждат много собствени технологии.
Римак скромно твърди, че не се радва на сравнението. Фокусът му е доста по-различен. Освен производството на много скъпи суперавтомобили, неговата основна компетентност е да доставя батерийни системи и електроника на утвърдени автомобилни производители като Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc и Koenigsegg Automotive AB, както и на Porsche.
Не е тайна, че компаниите за придобиване със специална цел се редят на опашка, за да изведат Римак публично и оценката от няколко милиарда евро изглежда изключително постижима. В края на краищата има много компании за електрически превозни средства, които са достигнали толкова зашеметяващи нива, въпреки че все още нямат никакви приходи. Компанията на Римак е спечелила 1.4 милиона евро при приходи от 23 милиона евро през 2019 г., съобщи Bloomberg News наскоро.
Германците поемат голям риск, но изглежда, че са си изиграли картите си добре тук. Рано забелязали талантите на Римак - дъщерното дружество на VW Porsche за първи път инвестира през 2018 г. в компанията му и сега държи 24% дял. Германският гигант може да види голям ръст на инвестициите си, когато хърватската група стане публична.
Намерен е динамичен лидер, който помага на растящите двигатели на Bugatti да преминат към електрическата ера, като същевременно запазва защитата на автомобилното си наследство. Porsche ще има две седалки, а автомобилите Bugatti ще продължат да се произвеждат в кампуса на компанията в Molsheim в Източна Франция, който по-скоро прилича на окръжно имение и ателие на художник, отколкото на традиционна фабрика.
Надяваме се, че това решение ще вдъхнови по-нататъшно раздвижване на портфолиото на VW, която има стабилна гама от марки, които не са оценени правилно в съществуващата конгломератна структура.
Още по темата:
Eлeĸтpoмoбилът нa 21 вeĸ e oт Бaлĸaнитe и c бългapcĸи интepиop
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.39% |
USDJPY | 151.37 | ▼1.04% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.39% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.34% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 971.00 | ▼0.03% |
S&P 500 | 6 031.88 | ▼0.15% |
Nasdaq 100 | 20 938.40 | ▼0.24% |
DAX 30 | 19 265.90 | ▼0.52% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 040.30 | ▲1.21% |
Ethereum | 3 455.06 | ▲3.92% |
Ripple | 1.42 | ▲1.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.14 | ▲0.41% |
Петрол - брент | 72.68 | ▲0.36% |
Злато | 2 652.78 | ▲0.79% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 551.88 | ▲2.49% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.64 | ▲0.32% |
Germany Bund 10 Year | 135.66 | ▲0.17% |
UK Long Gilt Future | 95.43 | ▲0.35% |