Снимка: iStock
Volkswagen AG и BMW AG се договориха да платят 875 милиона евро (1 милиард долара) глоби с Европейския съюз за тайно споразумение, което според регулаторите е ограничило въвеждането на технологията за почистване на емисии AdBlue.
VW трябва да плати около 502 милиона евро, а BMW ще плати близо 373 милиона евро, заяви Европейската комисия в съобщение по имейл в четвъртък. Санкцията за BMW е далеч под първоначалната сума от 1.4 милиарда евро. BMW направи обратен завой през май, като се съгласи да уреди въпроса, след като предварително посочи, че ще се бори с ЕС.
Споразумението означава, че компаниите се съгласяват с таксите на ЕС в замяна на по-ниска глоба и обикновено се съгласяват да не оспорват решението на ЕС по съдебен ред. Daimler AG избягва глоба, тъй като е първата, която е разказала на ЕС за картела. И трите компании вече биха могли да се изправят пред искове за обезщетение от клиенти.
Производителите на автомобили „притежават технология за намаляване на вредните емисии над необходимото от закона съгласно емисионните стандарти на ЕС“, се казва в изявлението на Маргрете Вестагер, ръководител на антитръстовия отдел на ЕС. „Но те избягваха да се конкурират за използването на пълния потенциал на тази технология“.
Регистрациите за нови автомобили в Европа скочат 256% от ниската точка на пандемията.
Привилегированите акции на Volkswagen паднаха с 1.4% в 11:36 ч. Във Франкфурт. Акциите на BMW паднаха с 1.3%.
Глобите идват, когато германските производители на автомобили започват да излизат от пандемия, която намали продажбите на автомобили. По-рано Вестагер проявява малко съчувствие към скандала с измамнически дизелови двигатели, който „автомобилната индустрия наложи върху себе си“.
ЕС заяви, че трите производители на автомобили са сключили сделка по технологията AdBlue, която добавя урея към отработените газове, за да намали вредните емисии на азотен оксид от дизеловите автомобили. Компаниите постигнаха споразумение относно размерите и диапазоните на резервоарите на AdBlue и „общо разбиране“ за консумацията на AdBlue.
Размяната на търговска чувствителна информация „премахна несигурността относно бъдещото им поведение на пазара“ и ограничи конкуренцията за характеристиките на продукта, полезни за клиентите. ЕС заяви, че поведението е продължило от 2009 г. и 2014 г.
Volkswagen "си сътрудничи изцяло" с регулаторите, се казва в изявление по имейл. Глобите на ЕС наказват дискусии, "които никога не са били приложени и поради това клиентите никога не са били ощетени", се казва в него.
„Големи глоби“
„Наложените големи глоби в този случай подчертават необходимостта от по-изчерпателни практически насоки“ за това как компаниите могат да си сътрудничат, без да рискуват да нарушат антитръстовото законодателство. Съществуващите правила „вече не отговарят на сложните предизвикателства пред автомобилната индустрия, особено в областта на необходимото техническо сътрудничество“.
Volkswagen ще разгледа обжалване преди крайния срок в средата на септември, заяви той, добавяйки, че регулаторните органи в Китай, Южна Корея и Турция също разглеждат потенциалното тайно споразумение.
BMW заяви, че ЕС е отхвърлил твърденията за съвместна разработка на софтуер за ограничаване на дозирането на AdBlue и усилията за ограничаване на филтъра за частици за бензинов двигател с директно впръскване. Това води до по-ниска глоба, според изявление на компанията. BMW заяви, че в известието на ЕС се посочва, че няма индикации за тайно споразумение за използването на устройства за повреда за манипулиране на тестовете за отработени газове.
Случаят с ЕС е последният регулаторен скандал за индустрия, която често проверява търпението на властите по отношение на емисиите. VW все още се справя с последиците от така наречената афера “дизелгейт“, която струва на компанията цели 32 милиарда евро.
Още по темата:
Volkswagen може да надмине Tesla по продажби през 2022 г.
Volkswagen световен лидер по продажби на автомобили за 2018 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.19% |
USDJPY | 151.51 | ▼0.95% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.24% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.35% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 902.80 | ▼0.18% |
S&P 500 | 6 026.38 | ▼0.24% |
Nasdaq 100 | 20 912.80 | ▼0.36% |
DAX 30 | 19 210.20 | ▼0.81% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 248.80 | ▲1.44% |
Ethereum | 3 407.62 | ▲2.49% |
Ripple | 1.45 | ▲3.79% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.16 | ▲0.44% |
Петрол - брент | 72.68 | ▲0.36% |
Злато | 2 649.12 | ▲0.66% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.75 | ▲2.86% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.58 | ▲0.27% |
Germany Bund 10 Year | 135.60 | ▲0.13% |
UK Long Gilt Future | 95.38 | ▲0.30% |