Снимка: iStock
Ако някога сте използвали приложение, за да поръчате доставка на храна късно вечер или да извикате водопроводчик, тогава най-вероятно сте използвали икономиката, основана на платформа. Това е една от най-важните нови трансформации в света на труда. И точно сега в Европа има голям дебат за условията на труд, съобщава Euronews по данни на Европейската комисия.
Работата на цифрови платформи, известна още като гиг икономика, се е увеличила пет пъти през последното десетилетие.
Това е място, където хората предоставят конкретни услуги, организирани чрез цифрова платформа, която ги свързва с клиентите.
Това може да бъде приложение, базирано на местоположението – разпределение на задачи като доставка на храна, такси или водопроводни услуги, или уеб платформи – аутсорсинг на работа като превод или графичен дизайн.
Платформите създават нови възможности за заетост. Съществуват обаче предизвикателства, свързани с осигуряването на добри условия на труд и справедливо отношение на алгоритмите към работниците.
Платформата работи: за да регулира или за да не регулира?
Този нов модел на работа на платформата остави правителствата несигурни как да го регулират. Испания е първата страна от ЕС, която прие закон, класифициращ шофьорите, доставящи храна, като служители със социална защита.
Фани Гаурет се срещна с няколко куриери за доставка на храна в Барселона, за да разбере мнението им.
Фани се срещна с двама млади куриери, които знаят улиците на Барселона наизуст. Единият на скутер, а другият на велосипед разнасят храна или пратки. И двамата са самонаети работници и положението им ще се промени през следващите месеци.
След като новият закон бъде представен на Министерския съвет, всички ездачи, работещи на платформи за доставка, ще бъдат класифицирани като служители. Те ще получат достъп до права като обезщетение за безработица, отпуск или болничен. За този млад южноамерикански доставчик, който иска да остане неизвестен, това е голямо облекчение.
„Правителството предлага на тези компании да ни дадат минимална заплата, отпуск по болест, застраховка живот, превозно средство, за да можем да работим нормално“, обяснява анонимен доставчик. „Защото прекарваме до 12 часа на ден на работа, за да получаваме понякога по-малко от минималната работна заплата.“
Този млад човек получава заплащане за доставка според цените, определени от платформата. Тъй като не може да си позволи мотоциклет, той работи с велосипед, което според него е голям недостатък.
„Никога не съм печелил 1000 евро на месец. С велосипед е много трудно да се направи това. Защото се налага да се работи много часове наред, а това е изтощително. Ако не се свързвате с платформата, ако правите нещо нередно, ако анулирате много поръчки, те просто анулират профила ви.“
Минималната заплата, застраховката за трудова злополука или контролът за анулиране на профила са това, което много доставчици се надяват да се регулира с този закон.
„Свобода и гъвкавост“
В Испания вече има няколко платформи за доставка, които използват модела на заплатите. Но Джорди Матео, който работи от 40 до 50 часа седмично, предпочита да остане независим:
„Като гледам какво правят конкурентните компании със служителите, мисля, че ще имам договор от 15 или 20 часа, което ще бъде много неблагоприятно за, от една страна, свободата и гъвкавостта, които имам днес, и моите доходи, които ще спаднат драстично“, казва Матео.
Работейки на скутер за множество платформи, той е доволен, че печели повече от минималната заплата в Испания, около 1100 евро бруто на месец. Въпреки че би приветствал подобрения, като например възможността да определя свои собствени цени.
„Това, в което повечето от фрийлансърите вярват, е, че се нуждаем от засилване на защитата си, но не е нужно да преминаваме през договор, който според нашия опит ще ни направи несигурни и няма да ни защити – както правителството би искало да вярваме“, настоява Матео.
Тази сложна ситуация отразява голямото разнообразие от профили на хора, които използват цифрови платформи за намиране на клиенти в сектори като транспорт, битови услуги и онлайн услуги.
Откритост за пазара на труда
Лора е графичен дизайнер. След като загуби работата си поради здравна криза, тя се обърна към платформа, която я свързва директно с широк кръг от клиенти.
„Регистрирате се в платформата, създавате си профил, поставяте тарифата, колко часа и кога сте свободни“, обяснява Лора Карденас Коралес. „За мен промяната е положителна, защото ми дава свободата да отделям часовете, които искам да посветя, и да се занимавам с проекти, които наистина ми харесват. Вярвам, че подобни платформи ще ви помогнат да откриете пазара на труда по нов начин.“
Докато за някои от тези работници е необходима повече социална защита, моделът на гъвкав работен график и часове се застъпва от други, включително цифровите платформи, които защитават техния модел. Според Международната организация на труда те носят малко под 4 милиарда евро годишни доходи в Европа.
Но как може да се гарантира спазването на трудовото законодателство и качеството на работата? С пандемията и бума на доставките по домовете дискусиите се засилиха.
Още по темата:
Пазарите насочват поглед към протоколите от заседанието на Фед
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 017.80 | ▼0.99% |
Ethereum | 3 430.59 | ▲2.99% |
Ripple | 1.49 | ▲1.31% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |