Снимка: iStock
Китай и САЩ си изпращат стоки един към друг с най-бързите темпове от години, което прави най-големите двустранни търговски отношения в света да изглеждат така, сякаш между тях никога не е имало продължителна тарифна война и пандемия.
Осемнадесет месеца след като администрацията на Тръмп подписа търговската сделка, споразумението се оказа в най-добрия случай примирие. Търговският дефицит в САЩ не се е свил, повечето налози все още са налице и не е довело до преговори по други икономически въпроси.
И все пак двустранната търговия със стоки е зона на стабилност в отношенията, които иначе продължават да се влошават, с нарастващо напрежение за Хонконг, Тайван, правата на човека, произхода на пандемията Covid-19, обвиненията в хакерство на компютри и много други точки на възпламеняване.
Месечната двупосочна търговия, която спадна до 19 млрд. долара през февруари миналата година на фона на спирането на китайските фабрики, се възстанови през последната година до нови рекорди, според официалните китайски данни.
И този бум изглежда ще продължи, тъй като Китай закупува милиони тонове американски селскостопански стоки за тази и следващата година, а останалите вкъщи американски потребители все още пазаруват и внасят в рекордни количества.
Докато данните на правителството на САЩ се различават донякъде, оживената търговия оспори всички очаквания, че тарифите на стоки за стотици милиарди долари ще наложат разделяне на веригите за доставка. Вместо това и двете страни са се научили да живеят с данъците, като китайските фирми купуват повече, за да изпълнят условията на търговската сделка за 2020 г., а американските компании, купуват стоки, които не могат да получат другаде, за да отговорят на повишеното домакинско търсене, подхранвано отчасти с трилиони долари в правителствени стимули.
„Видяхме силно потребителско търсене, което се наблюдава през цялата пандемия, и видяхме, че нивата на внос просто преминават през покрива“, каза Джонатан Голд, вицепрезидент на веригите за доставки и митническата политика в Националната федерация на дребно. „Това е силен знак, че икономиката продължава да се възстановява.“
Износът от Южна Корея и Тайван за САЩ също се е увеличил през същия период, подчертавайки силата на американското търсене, въпреки едно от най-тежките огнища на Covid-19 от която и да е държава.
Почти половината от товарите от 259 милиарда долара, които се придвижват и излизат от пристанището в Лос Анджелис - най-голямото в САЩ, включват Китай и Хонконг. Търсенето на стоки в САЩ продължава неотслабващо, с рекордни входящи пратки до пристанището през май, когато компаниите започват да попълват запасите си преди коледния сезон на пазаруване.
"Всички знаци сочат към стабилна втора половина на годината", заяви изпълнителният директор на пристанището в Лос Анджелис Джийн Серока по време на неотдавнашен брифинг за пресата, отбелязвайки, че модата, връщането в училище, Хелоуин и празничните стоки вече пристигат на доковете.
С въведени тарифи за над 300 милиарда щатски долара внос от Китай, от обувки и облекло до електроника и велосипеди и дори храни за домашни любимци, много търговци на дребно в САЩ избират да поемат разходите и да свият маржовете си на печалба, съобщи Голд от NRF. Някои ги предават на потребителите.
Фирмите също се справят с изоставанията и затрудненията в пристанищата в САЩ и увеличените разходи за доставка.
„Между цената на тарифите и увеличените разходи за транспорт, които наблюдаваме, това оказва влияние върху крайния резултат на компаниите“, каза Голд. „Видяха значително увеличение на разходите в резултат както на търговската война, така и на транспортната криза, пред която сме изправени.“
Администрацията на Байдън не каза дали планира да продължи сделката и преразглежда политиката на САЩ спрямо Китай, но търговския представител на САЩ Катрин Тай нарече търговските отношения „небалансирани“, а министърът на финансите Джанет Йелен заяви, че сделката не е насочена към основни проблеми с Китай и това прави перспективите да са неблагоприятни.
В допълнение към това напрежение, целите на Китай за покупки изтичат в края на годината и нацията изостава там, където обеща, че ще бъде сега. Първоначално тези цели бяха възприети като нереално високи и проблеми като пандемията Covid-19 или заземяването на самолета Boeing 737 Max ги поставиха още по-далеч от обсега.
Дори ако сделката бъде прекратена, поуката от последните четири или повече години е, че дори да има политическа воля, е по-трудно да се спре или отклони международната търговия, отколкото би могло да се смята.
Още по темата:
Какво смята Джанет Йелън относно търговската сделка на Тръмп с Китай?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.29% |
USDJPY | 151.33 | ▼1.07% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.30% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.46% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 924.00 | ▼0.14% |
S&P 500 | 6 028.12 | ▼0.21% |
Nasdaq 100 | 20 919.00 | ▼0.33% |
DAX 30 | 19 228.00 | ▼0.71% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 878.50 | ▲2.13% |
Ethereum | 3 473.46 | ▲4.47% |
Ripple | 1.45 | ▲3.36% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.99 | ▲0.17% |
Петрол - брент | 72.52 | ▲0.17% |
Злато | 2 648.72 | ▲0.64% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.38 | ▲2.76% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.62 | ▲0.30% |
Germany Bund 10 Year | 135.71 | ▲0.21% |
UK Long Gilt Future | 95.46 | ▲0.39% |