Снимка: iStock
Китайската компания за домакински уреди Hisense има големи планове да продава повече стоки в чужбина, но заяви, че глобалното задръстване на корабоплаването е умножило разходите и е причинило закъснения.
Като цяло ситуацията не е лесна за китайските мултинационални компании. От около 3400 китайски компании, които работят в международен план, само около 200 реализират повече от 1 милиард долара продажби в чужбина, каза Джеймс Рут, партньор в Bain.
Международната платформа за електронна търговия на Alibaba - AliExpress твърди, че не е забелязала забавяне или нарастване на разходите за трансгранични продажби, благодарение на чартърите за въздушни товари.
Достъпът до евтино производство у дома даде предимство на китайския бизнес в чужбина. Но това се превръща в недостатък сега, тъй като пандемията и търговското напрежение нарушават международните канали за доставки.
„Много стоки не могат да бъдат изпратени", каза Фанг Сюею, вицепрезидент по международния маркетинг и генерален мениджър за Азиатско-тихоокеанския регион в китайската компания за домакински уреди Hisense.
Разходите за транспортиране на контейнери са се увеличили пет пъти от около 3 000 до 15 000 долара всеки, докато отнема около седмица повече, за да стигнат до Европа, каза тя в интервю на мандарински език миналия месец.
От претоварването на Суецкия канал през март до повторното появяване на случаи на Covid около голям китайски износен център в Гуанджоу през юни, логистичните смущения удариха световната търговия едно след друго.
„Това, което имате в Европа, това, което имате по света, не бих нарекъл хаос, но много смущения в логистичната система“, каза Александър Клоуз, изпълнителен вицепрезидент на отвъдморските операции при китайски стартъп за електрически автомобили.
„Така че трябваше да презаписваме смени, трябваше да отлагаме смените, защото нямаше налични кораби, нямаше контейнери. Това определено ни повлия “, каза той пред CNBC в интервю през юни.
За компанията, която произвежда колите си в Китай и ги продава в Европа, Клоуз каза, че прекъсванията „забавят някои пратки с два, три месеца, само защото колите седят в пристанище и не се транспортират“.
Чуждестранното търсене на китайски продукти остана силно - както от сметките на компаниите, така и от официалните данни. Митническата агенция съобщи, че през първата половина на годината износът за Европейския съюз е нараснал с 35.9% спрямо миналата година до 233 млрд. долара, докато този за САЩ се е повишил с 42.6% до 252.86 млрд. долара.
Hisense продължава да се стреми към разширяване в чужбина и е спечелил 7.93 милиарда долара на международните пазари по време на пандемията миналата година. До 2025 г. компанията заяви, че има за цел да утрои приноса на задграничните пазари към общите приходи до 23.5 млрд. долара.
Вероятно китайските мултинационални компании преоткриват това, което знаят отдавна. Най-добрите им възможности за растеж са точно пред тях. Но забавянето на доставките бележи най -новото предизвикателство, с което се сблъскват китайските компании, опитвайки се да достигнат международните пазари.
От около 3400 китайски компании, които работят в международен план, само около 200 реализират повече от 1 милиард долара продажби в чужбина, каза Джеймс Рут, партньор в консултантската фирма Bain.
„Когато се задълбаете, първите пионери - Lenovo, Haier и Huawei - за мен приличат повече на истински изключения, а не на такива, които по някакъв начин проправят пътека за много и много китайски мултинационални компании да ги последват в чужбина “, каза Рут, имайки предвид три китайски марки, добре известни в международен план.
Какво наистина означава да си „Произведен в Китай“
Тези компании са склонни да „управляват повече като модел за износ за своя международен бизнес“, каза той. „Китайските мултинационални компании вероятно преоткриват това, което знаят отдавна. Най -добрите им възможности за растеж са точно пред тях."
Китай е втората по големина икономика в света и много икономисти прогнозират, че тя ще надмине САЩ, за да стане най-голямата през следващите няколко години.
Други китайски фирми, които продават в чужбина, неотдавна се сблъскаха с предизвикателства от преследването на фалшиви отзиви от Amazon.
„Ние разбираме, че поведението на някои продавачи се счита за нарушение на „Кодекса за поведение на продавача “ на Amazon и други условия, (причиняващи) ограничения на операциите“, заяви Ли Синган, директор на отдела за външна търговия в Министерството на търговията в брифинг за пресата по-рано този месец.
Той добави: „Винаги сме изисквали от бизнеса да спазва законите и разпоредбите на всяка страна, да зачита местните обичаи и навици и да развива дейностите в съответствие със закона.“
Китайските търговци също могат да бъдат изправени пред по-високи разходи от прилагането на ЕС на нова данъчна политика за стоки, изнасяни в региона.
„Политическите, икономическите, изискванията за съответствие, логистиката и персонала, с които се сблъскват китайските фирми, когато излизат в чужбина, се увеличиха значително“, се казва в статия в края на юни за последното издание на бизнес асоциацията в „Официалният вестник“ на Китайската комунистическа партия.
„През последните години неадекватното идентифициране на рисковете и превенцията се превърнаха във важен проблем за способността на китайския бизнес да „излезе в чужбина“, се казва в статията, според превода на китайския текст от CNBC.
Предимството на Alibaba във въздушните товари
За Alibaba, основен играч на китайския вътрешен пазар за електронна търговия, стратегията й да отиде в чужбина включва инвестиции в нейното логистично звено Cainiao.
Чрез партньорствата на Cainiao с чартъри за въздушни товари на различни компании, „имаме стабилни доставки на въздушни превози до европейските страни“, каза Уилям Уанг, генерален мениджър за Испания, Франция и Италия за AliExpress, международния бизнес на Alibaba за електронна търговия.
Той твърди, че в резултат на това продавачите на AliExpress са успели да предоставят продуктите си на клиенти без допълнителни разходи или забавяния.
Въпреки това въздушните товари обикновено струват много повече от товарите, което ги прави непрактични за износ на автомобили или големи домакински уреди.
Още чуждестранни складове и придобивания
Логистичните предизвикателства означават, че китайските компании ще се локализират допълнително на международните пазари.
Компаниите за електронна търговия изграждат или отдават под наем складови помещения в близост до клиенти в Европа, така че продавачите могат да изпращат предварително продукти за съхранение там. След като клиент направи поръчка, продуктът трябва само да пътува от близкия склад, вместо през целия континент.
Данните от китайското министерство на търговията показват, че китайските компании са построили около 100 нови склада в чужбина през първата половина на тази година, след увеличение от 800 през миналата година.
Китайските компании търсят други начини да установят своето присъствие на задграничните пазари.
Следващата година AliExpress планира да удвои персонала си във Франция, Испания и Италия от малко над 200 души в момента, каза Уанг.
За Hisense, Фанг каза, че компанията планира повече придобивания и изграждане на повече фабрики в различни страни-тъй като митата правят продажбата на китайски продукти по-скъпа на някои пазари, като САЩ например.
Още по темата:
Защо инвеститорите трябва да внимават с китайските акции листнати в САЩ?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.39% |
USDJPY | 151.62 | ▼0.88% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.29% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.47% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 921.20 | ▼0.14% |
S&P 500 | 6 029.12 | ▼0.19% |
Nasdaq 100 | 20 931.60 | ▼0.27% |
DAX 30 | 19 252.50 | ▼0.59% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 339.20 | ▲1.54% |
Ethereum | 3 416.95 | ▲2.77% |
Ripple | 1.41 | ▲0.98% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.06 | ▲0.28% |
Петрол - брент | 72.58 | ▲0.23% |
Злато | 2 646.26 | ▲0.55% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 555.38 | ▲3.14% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.56 | ▲0.25% |
Germany Bund 10 Year | 135.54 | ▲0.09% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |