Снимка: iStock
Администрацията на президента на САЩ Джо Байдън обяви нова амбициозна цел за продажбите на електрически превозни средства до 2030г., като делът на тези продажби да достигне между 40% и 50%, предаде CNBC.
Целта на Байдън спечели подкрепата на големите американски и чуждестранни автомобилни производители, които обаче предупредиха, че ще изискват милиарди долари държавно финансиране.
Според изявление на Белия дом и големите автомобилни производители като Ford, General Motors и Stellantis, новият план е разработен, за да се реализират целите, заложени в Парижкото споразумение за изменение на климата.
Трите автомобилни гиганта потвърдиха в съвместно изявление, че се стремят "да постигнат продажби в размер на 40-50% от годишните обеми на електрически превозни средства в САЩ до 2030 г.".
Автомобилните производители отбелязват, че директивата представлява "драматична промяна" на настоящия автомобилен пазар в САЩ, което "може да бъде постигнато само с навременното внедряване на пълния набор от политики за електрификация, заложени като ангажимент в плана на администрацията на Белия дом за инфраструктурни проекти на стойност 7 трлн. долара".
В тази връзка Белият дом съобщи, че се очаква президентът Джо Байдън да подпише в четвъртък изпълнителна заповед, в която се поставя целта за 50% от продаваните до 2030г. автомобили да бъдат електрически превозни средства. Със същата изпълнителна заповед ще бъдат предложени и нови правила за емисиите на превозните средства, за да се намали замърсяването до 2026 г.
Целта на Байдън от 50% и стремежът на автомобилните производители за 40-50% включват електрически акумулатори, горивни клетки и зареждащи се с електричество хибридни автомобили, които също така разполагат с бензинов двигател.
Байдън планира събитие в Белия дом с автомобилните производители в четвъртък.
Автомобилните производители от Детройт заявиха, че агресивните цели за продажби на електромобили могат да бъдат постигнати само с милиарди долари държавни стимули, включително потребителски субсидии, мрежи за зареждане на електромобили, както и „инвестиции в научноизследователска и развойна дейност и стимули за разширяване на производствените вериги и веригите за доставки на електрически превозни средства в Съединените щати."
Hyundai заяви, че поддържа целта за продажби на електромобили през 2030 г. 40-50%. Toyota заяви в изявление, че целта е „чудесна за околната среда“ и добави „можете да разчитате на Toyota да изпълни своята роля“.
Американските регулатори планират да предложат преразглеждане на отмяната на стандартите за икономия на гориво от март 2020 г. на бившия президент Доналд Тръмп. Тръмп изискваше 1.5% годишно увеличение на ефективността до 2026 г., което е доста под 5% годишното увеличение, определено през 2012 г. от администрацията на президента Барак Обама.
Предложените правила на Байдън, които обхващат 2023-2026 г., се очаква да бъдат сходни по отношение на общото намаляване на емисиите на превозни средства с договора на Калифорния от 2019 г. с някои автомобилни производители, който има за цел да подобри икономията на гориво с 3.7% годишно до 2026 г., казаха източници пред Ройтерс.
BMW, Honda, Volkswagen, Ford и Volvo Cars - които преди това сключиха сделката в Калифорния - заявиха в съвместно изявление, че подкрепят "целта на администрацията да достигне бъдещето на електрически превозни средства", но също така заявиха "смели действия от нашите партньори във федералното правителство ще са от решаващо значение за изграждането на потребителско търсене на електрически превозни средства."
Консултантската компания AlixPartners през юни заяви, че инвестициите в електрически превозни средства до 2025 г. могат да достигнат 330 милиарда долара. Към момента електрическите превозни средства представляват около 2% от общите продажби на превозни средства в световен мащаб и ще бъдат около 24% от общите продажби до 2030 г., прогнозира фирмата.
Байдън призова за 174 милиарда долара държавни разходи за увеличаване на продажбите на електромобили, включително 100 милиарда долара за потребителски стимули. Двупартийният законопроект за инфраструктурата на Сената включва 7.5 милиарда долара за зарядни станции за електромобили, но няма пари за нови стимули за потребителите.
Миналия месец Stellantis заяви, че е насочен към това над 40% от американските автомобили да бъдат с ниски емисии до 2030 г.
GM се стреми да прекрати продажбите на нови лекотоварни автомобили с бензинов двигател в САЩ до 2035 г. Ford заяви, че планира "поне 40% от общия ни обем превозни средства да бъдат изцяло електрически до 2030 г."
Още по темата:
Колко работни места ще създаде спасителният план на Байдън?
С колко ще се увеличи БВП на САЩ вследствие на пакета със стимули на Байдън
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.26% |
USDJPY | 151.69 | ▼0.84% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.22% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.36% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 937.10 | ▼0.11% |
S&P 500 | 6 030.66 | ▼0.17% |
Nasdaq 100 | 20 943.50 | ▼0.21% |
DAX 30 | 19 282.00 | ▼0.44% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 441.80 | ▲1.65% |
Ethereum | 3 417.68 | ▲2.79% |
Ripple | 1.42 | ▲1.68% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.07 | ▲0.30% |
Петрол - брент | 72.60 | ▲0.25% |
Злато | 2 649.77 | ▲0.68% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 555.50 | ▲3.18% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.54 | ▲0.22% |
Germany Bund 10 Year | 135.52 | ▲0.07% |
UK Long Gilt Future | 95.33 | ▲0.25% |