Снимка: iStock
Проучване, проведено по-рано тази година, показва, че може да има начин да се намали броят на случаите на Covid на борда на търговски самолети почти до нула, съобщава Моника Бюканън Питрели от CNBC Global Traveler.
Резултатите от проучването са публикувани в рецензирана статия, излязла на 1 септември в медицинското списание „Mayo Clinic Proceedings“. Статията – съвместни усилия на клиниката „Мейо“, Министерството на общественото здраве на щата Джорджия и Delta Air Lines – показа, че един тест за полимеразна верижна реакция (PCR), извършен в рамките на 72 часа от полета, намалява процента на заразените пътници на борда до 0.05%. Това са пет души на всеки 10 000 пътници.
По време на проучването нивото на инфекция в САЩ е 1.1% – или приблизително 1 на всеки 100 души.
„Дяволски ниско число“
Констатациите анализираха данните от програмата за предварителни тестове на Delta, която се проведе от декември 2020 г. до май 2021 г.
Ето как работи програмата за тестване на Delta: Пътниците на избрани полети от Ню Йорк и Атланта биха могли да летят до Италия, без да се налага карантина при пристигането им, ако получат отрицателен резултат за Covid-19 чрез PCR тест в рамките на 72 часа преди полета, бърз антигенен тест преди заминаване и бърз антигенен тест при кацане.
От 9853 души, които са имали отрицателен резултат от PCR теста, четирима са получили положителен резултат на летището чрез бързи тестове за антигени. Диагнозите бяха потвърдени чрез експресен молекулярен тест и на тези хора не им беше позволено да летят.
От пътниците, които летяха до Италия, един даде положителен резултат при кацане.
Според статията, това води до идентифициране на един случай на заболяване на 1970 пътници „в период на високо разпространение на активна инфекция в Съединените щати“.
„Това е дяволски нисък брой“, каза д-р Аарон Дж. Танде, водещ автор на статията и специалист по инфекциозни болести в клиниката „Мейо“ в Рочестър, Минесота.
Проучването предполага, че един PCR тест в рамките на три дни преди полета прави последващите тестове на летището до голяма степен ненужни, особено когато се комбинират с изискванията за носене на маски на борда и увеличаването на процента на ваксинация сред пътниците.
„Ограниченията“ на изследванието
Статията в списанието споменава няколко „ограничения“, които биха могли да повлияят на резултатите от проучването, включително ролята на тестовете преди полета в поведението на пътниците. Участниците със съмнение за инфекция с Covid може да са избрали да не пътуват. Други може да са били по-усърдни в носенето на маски и самоизолация, знаейки, че за да летят, те трябва да предоставят отрицателен тест, каза Танде.
„Не мога да кажа, че това е причината, поради която броят на положителните тестове е толкова нисък – или дали 72-часовият тест наистина е толкова добър“, каза той пред CNBC. „Но... крайният резултат е, че това е по-безопасен полет за хората и е именно това, към което се стремим“.
Танде сподели, че резултатите се основават на щамовете на Covid-19, които са били плъзнали в Съединените щати през първата половина на 2021 г., а не на по-заразния делта вариант, който доминира в момента.
„Не мисля, че бихте могли да кажете, че ако повторите проучването сега – с различно ниво на инфекция в общността и друг вирус – ще получите точно същия резултат“, каза той пред CNBC. „Мисля, че ще видите значително намаляване на нивата на инфекция на борда“ в сравнение с липсата на тестване изобщо.
По-безопасни, но по-малко осъществими опции
Пилотната програма разгледа пет стратегии за тестване, две от които може да са идентифицирали още повече заразени пътници.
Например, един експресен молекулярен тест на летището може да е открил повече инфекции, защото минимизира времето между тестването и полета и следователно може да има инфекции, които се появяват през това време. Според проучването, добавянето на 72-часов тест за PCR преди полета вероятно ще даде още повече резултати.
Един предварителен PCR тест обаче е „по-добър подход“, защото е по-осъществим, каза Танде. PCR тестовете са широко достъпни, „по-чувствителни“, – което означава, че те са по-добри при откриването на положителни случаи – и те извеждат логистиката на тестовете от летищата, добави той. Предварителното тестване също така дава на заразените пътници време да променят плановете си, вместо да ги изненадват точно преди да заминат.
Тестване или „ваксиниран полет“?
Предварителните PCR тестове могат да направят полетите по-безопасни, но повечето пътници сега летят без тях. И авиокомпаниите мълчат дали ще ги задължат в бъдеще.
Тестването обаче може да се превърне в действително правило за международни полети, ако страните по пристигането ги изискват за пътниците. Говорител на Delta Air Lines отказа да съобщи дали компанията ще проведе тестове за своите пътници, но заяви, че „правителството на всяка страна е отговорно да определи собствените си изисквания“.
Танде отбеляза, че ще бъде по-безопасно да лети с полет, който изисква пътниците да преминат предварителни PCR тестове. И все пак, ако имаше избор, той сподели, че предпочита да лети само с ваксинирани пътници.
„Определено щях да избера „ваксиниран полет“ и щях да бъда с маска на лицето си, разбира се“, каза той.
Изпълнителният директор на Qantas Алън Джойс заяви миналата седмица, че пътниците ще трябва да бъдат ваксинирани на международни полети, според news.com.au Американските служители понастоящем обсъждат дали да изискват ваксинация за полети както в страната, така и в чужбина, както съобщи тази седмица вестник „Вашингтон Поуст“.
„За съжаление, поради отношението към ваксинацията, Covid ще бъде с нас още дълго време“, каза Танде. „С постоянно маскиране и тестване преди полета... можем да повишим сигурността, за да можем да продължим да функционираме като нормално общество“.
Още по темата:
Хората резервират коледната си ваканция по-рано от всякога
Строгите пандемични правила на Мачу Пикчу могат да останат завинаги
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 939.30 | ▼0.06% |
Ethereum | 3 475.72 | ▲4.34% |
Ripple | 1.57 | ▲6.60% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |