Снимка: iStock
Най-голямото събитие за пазаруване в света, „Денят на сингъла“, наближава, но китайските гиганти в електронната търговия ще трябва да се справят с потенциално забавяне на икономическия растеж, както и с продължаващия контрол от страна на местните регулатори.
Денят на необвързаните – известен още като Double 11 – се провежда на 11 ноември в Китай и се смята, че е започнал през 90-те години на миналия век в университетите, когато мъжете празнуваха, че са необвързани. През 2009 г. китайският гигант за електронна търговия Alibaba стартира първото пазаруване на този ден, предлагайки големи отстъпки на своята платформа за пазаруване Tmall.
Много от компаниите за онлайн пазаруване в Китай оттогава скочиха на пазара, което направи „Деня на необвързаните“ по-голям от „Черния петък“ и „Кибер понеделник“ в САЩ, взети заедно.
Промоциите започват по-рано всяка година и вече не са ограничени до 24-часов прозорец.
JD.com и Alibaba стартираха промоции на 20 октомври, позволявайки на клиентите да платят депозит за артикули и да си осигурят големите отстъпки. Допълнителни отстъпки и промоции се пуснаха в неделя за JD.com и понеделник за Alibaba.
Нарастваща конкуренция
Масовото пазаруване идва на фона на опасения относно забавянето на растежа на китайската икономика и скорошна поредица от бавни данни за продажбите на дребно.
Но има индикации, че потребителите все още са готови да харчат за тазгодишния фестивал за пазаруване. В проучване на 3000 души, проведено от Bain & Company и публикувано миналата седмица, малко повече от половината (52%) от респондентите казаха, че планират да харчат повече от миналата година, докато само 8% казаха, че планират да намалят разходите си.
Ден на сингъла на Alibaba 2020 г
Alibaba заяви, че нейната обща брутна стойност на стоките (GMV) по време на събитието, което продължи 11 дни, възлиза на 498,2 милиарда юана или 74,1 милиарда долара. Това надминава миналогодишната цифра от 268,4 милиарда юана.
Миналата година Денят на сингъла във всички платформи отбеляза брутна стойност на стоките от 840 милиарда юана (131,3 милиарда долара). GMV е цифра, която показва общата стойност на поръчките в платформите на компанията за електронна търговия.
Джонатан Ченг, партньор в Bain, каза, че очаква високи нива на участие и ръст на продажбите. Въпреки това, действащите Alibaba и JD са изправени пред нарастваща конкуренция от съперници като Pinduoduo, както и китайската версия на TikTok, наречена Douyin, която се налага все повече в електронната търговия.
„Има много по-силна конкуренция от всички видове платформи. Започна като фестивал на Alibaba, а сега се превърна в общ фестивал за пазаруване“, каза Ченг в интервю.
Повече от 50% от потребителите в проучването на Bain казаха, че планират да пазаруват от три или повече платформи по време на Double 11 тази година.
Ченг добави обаче, че JD и платформата Tmall на Alibaba все още имат силна лоялност сред потребителите.
За да продължат инерцията на растеж, Alibaba и JD.com се стремят да се насочат към клиенти в по-малки китайски градове, извън големите мегаполиси.
Проучването на Bain показа, че ще има повече купувачи за първи път Double 11 от по-малките градове, а не от най-големите мегаполиси.
„В същото време обаче това, което купуват и колко купуват, също ще бъде по-малко от градовете от по-високо ниво“, каза Ченг.
„Общ просперитет“, устойчивост
Докато JD и Alibaba се отправят към „Денят на необвързаните“, техните акции бяха притиснати от засилен контрол от регулаторите върху китайския технологичен сектор през последната година.
JD.com е с около 27% отстъпка от рекордно високото си ниво през февруари, докато Alibaba падна с 48% от най-високото си ниво през октомври 2020 г.
Китай въведе нови закони в области на антитръстовите до защитата на данните и разгледа практиките на компаниите за електронна търговия. Alibaba беше глобена с 2,8 милиарда долара през април в резултат на антимонополна проверка, като регулаторите критикуваха практика, при която гигантът за електронна търговия принуждава търговците да избират една от двете платформи, вместо да могат да работят и с двете.
Миналата седмица китайското министерство на индустрията и информационните технологии призова фирмите за електронна търговия да ограничат маркетинговия спам чрез текстови съобщения.
На този фон тазгодишният „Ден на сингъла“ носи със себе си ново усещане – такова, в което Alibaba и JD.com се стремят да се приведат в съответствие с целта на Си Дзинпин за „общ просперитет“ и напредък в устойчивостта.
Общият просперитет е стремежът на правителството към умерено богатство за всички. А в областта на околната среда Китай се стреми към пикови емисии на въглероден диоксид до 2030 г. и въглероден неутралност до 2060 г.
„Вярвам, че стойността, която 11.11 [Double 11] предлага, е повече от просто цифрите на GMV. Наистина сме оптимисти за цялостните резултати на фестивала, но по-важното е, че сме ангажирани да изградим бъдещето за икономиката и онлайн потреблението“, каза Крис Тунг, главен маркетинг директор на Alibaba, на пресконференция миналата седмица, според пресконференция. освобождаване.
„11.11 е за това как най-добре да се използва най-новата технология на Alibaba за подкрепа на марки и търговци в стимулирането на устойчив и приобщаващ растеж по по-ефективни начини“.
Логистичното звено на Alibaba Cainiao ще се съсредоточи върху рециклирането, докато компанията също така ще предложи „зелени“ ваучери на стойност 100 милиона юана, „за да стимулира решенията за пазаруване, които допринасят за природосъобразния начин на живот“.
JD.com също така поставя акцент върху устойчивостта, като казва, че Денят на сингъла 2021 ще бъде „най-големият някога, където се използва възобновяема енергия“.
Още по темата:
Не се закачай с китайските власти – изводът от случващото се с Alibaba!
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.02% |
USDJPY | 152.86 | ▼0.07% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.01% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.05% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 969.20 | ▼0.04% |
S&P 500 | 6 037.88 | ▼0.05% |
Nasdaq 100 | 20 976.30 | ▼0.06% |
DAX 30 | 19 366.40 | ▼0.34% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 904.90 | ▼0.03% |
Ethereum | 3 312.78 | ▼0.37% |
Ripple | 1.38 | ▼1.63% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.78 | ▼0.15% |
Петрол - брент | 72.42 | ▼0.17% |
Злато | 2 628.46 | ▼0.14% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.64 | ▲0.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.34 | ▲0.04% |
Germany Bund 10 Year | 135.43 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |