Снимка: Pixabay
Пътуванията със самолет бързо набират популярност, тъй като туристическият сектор възобновява дейността си след пандемията.
Според данните, публикувани от Евростат, броят на полетите в цяла Европа се е увеличил със 72.8% през юли на годишна база и с 47.6% през август, съобщава Euronews Travel.
Вече е по-лесно от всякога да стигнете до вашата дестинация по небето и с кратко време за пътуване, евтини полети и глобални увеличения на доходите, популярността на полетите и особено (много по-евтините) полетите на къси разстояния само ще нараства.
Учените обаче изясниха, че въздействието на тези пътувания върху околната среда е колосално и че промяната в начина, по който пътуваме, е от решаващо значение, ако светът иска да постигне колективна цел за въглеродната неутралност.
Euronews Travel обеща да даде приоритет на отразяването на подписалите Декларацията от Глазгоу като първи ход в индустрията, за да помогне в борбата с климатичната криза.
Защо полетите остават толкова популярни?
„Винаги сравнявам цената и продължителността на времето. Обикновено това означава, че летя, защото отнема по-малко време и е по-евтино“, казва Ванеса Чалмърс, лондончанка, която често посещава Шотландия, за да види семейството си.
„Въпреки че открих, че започвам все по-често пътувам с влак“ добавя тя, „летищата могат да бъдат такова главоболие!“.
Хора като Кайла Алън, която е родом от Ирландия, имат много по-малко възможности. „Живея на остров“, казва тя пред Euronews Travel. „Дори не бих имала нищо против дългото пътуване с ферибот, ако имах време за това – но не можете да си позволите да прекарате цял ден в пътуване, когато сте само на кратко пътуване“.
„Ясно е, че хората се чувстват принудени да изберат най-малко устойчивия вариант“, казва КатринЛайвсли, основател на No Fly Travel Club, туристическа компания, посветена на организирането на устойчив отдих.
В разговор с Euronews Travel тя обяснява, че липсата на обществена осведоменост и объркващата структура на цените водят до по-евтини полети.
„Виждам, че хората активно искат да използват влак, защото е удобно, може дори да са готови да платят малко повече, но не са готови да платят три или четири пъти повече, особено ако услугите често се забавят.
Друга причина, поради която хората избират да летят, може да се дължи на подобрената свързаност в повече селски райони, както в страната, така и в международен план“, добавя тя.
„Например, във Великобритания, летенето от Нюкий до Нюкасъл може да Ви предложи директна връзка, където влак не би. Това е резултат от политическите решения на правителството, насочени към създаване на нови въздушни маршрути вместо подобряване на железопътната комуникация“.
Пътуването като основен източник на замърсяване
Полетите са основният виновник за глобалното замърсяване. Едно проучване, проведено в Университета в Лунд, установи, че избягването само на един трансатлантически полет спестява осем пъти повече емисии на парникови газове годишно, отколкото рециклирането на отпадъци.
„Евро за евро, час за час, летенето е най-бързият и евтин начин да затоплите планетата“, обяснява Андрю Мърфи, мениджър по въздухоплаването в Transport & Environment, мозъчен тръст в Брюксел, в разговор с Vox.
И полетите на къси разстояния също са проблемни. В едно свое проучване Greenpeace установи, че забраната само на най-натоварените полети на къси разстояния в ЕС и преминаването към железопътни алтернативи, където вече съществува влакова връзка под шест часа, ще спести 3.2 милиона тона CO2 всяка година.
„Като се има предвид, че полетите на дълги разстояния (като онези, които много световни лидери от Глобалния Юг взеха за участие в преговорите на COP26) са необходими, къси и вътрешни полети (като този, който Борис Джонсън взе от срещата на върха обратно до Лондон) са по-скоро въпрос на удобство, отколкото на необходимост“, казва Иън Хамбълтън, съосновател на Ecologi, неправителствена организация, която финансира решения за климата, пред Euronews Travel.
„Излитането, което изразходва повече гориво, отколкото круиз, също представлява по-голям дял от по-кратките полети спрямо дългите. Като се има предвид, че вътрешните полети и полетите на къси разстояния са много по-чести по света, те са и по-вредни за околната среда в сравнение с продължителността на времето, което прекарват във въздуха“, казва той.
Ecologi изчисли въглеродните емисии, които биха били резултат от всеки световен лидер, пътуващ от родната си страна до COP26 със самолет.
Констатациите показват, че приблизително 13 от 331 тона, изхвърлени в резултат на тези пътувания, могат да бъдат приписани на полети в близост до Обединеното кралство.
„Това е еквивалентно на емисиите, генерирани от консумацията на повече от 1463 галона бензин“, казва Хамбълтън.
Промяна на авиацията завинаги
През април френското правителство обяви плановете си да забрани полетите на къси разстояния с продължителност по-малка от два часа и половина.
Други страни бързо последваха примера: Испания се застъпи за подобна забрана за полет от два часа и половина; Германия и Австрия възнамеряват да прекратят полетите на къси разстояния, а членовете на Зелената партия в първата държава искат да обложат и в крайна сметка да забранят изцяло вътрешните полети в страната.
Съпредседателят на германската Зелена партия Аналена Бербок заяви по-рано тази година, че полетите на къси разстояния „не трябва да съществуват в бъдеще“.
Гражданите на ЕС изглежда подкрепят такива мерки. Според проучване на Европейската инвестиционна банка, 62 процента от анкетираните са заявили, че подкрепят идеята за забрана за полети на къси разстояния и предпочитат да се възползват от нощните влакове, ако те са на разположение на по-разумна цена.
Това отбелязва положителни стъпки, тъй като средно 70% – 90% по-малко C02 се отделя при пътуване с железопътен транспорт, отколкото при подобен полет.
Въпреки това, споредGreenpeace, само 34% от 150-те най-натоварени полета на къси разстояния в ЕС в момента имат алтернативи на влакове с продължителност по-малка от шест часа.
ЕС, който се стреми да удвои наличието на високоскоростни железопътни линии до 2030 г. и да го утрои до 2050 г. в блока, заявява, че се готви към транспортен преход. И в някои страни железопътната връзка вече се движи напред.
„Вземете Италия, чиито високоскоростни железопътни услуги са били толкова ефективни и популярни за бизнес пътниците, че в крайна сметка надминават собствената си авиокомпания Alitalia“, казва Лайвсли.
За нея бъдещето на пътуването ще се състои от бюджетни железопътни линии, подобни на бюджетните авиокомпании, които виждаме днес.
„С подкрепата на правителството и правилния маркетинг можем да започнем да променяме възгледите на хората за това, което пътуването означава за тях и за избора, който правят“.
Още по темата:
Насладете се на почивка без маски в страната с 85% ваксинирано население
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.07 | ▼0.51% |
USDJPY | 152.48 | ▼0.44% |
GBPUSD | 1.29 | ▼0.41% |
USDCHF | 0.87 | ▲0.14% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.25% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 101.20 | ▲0.36% |
S&P 500 | 6 016.38 | ▲0.16% |
Nasdaq 100 | 21 193.40 | ▼0.16% |
DAX 30 | 19 293.20 | ▼1.12% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 76 493.50 | ▲0.77% |
Ethereum | 2 938.44 | ▲1.45% |
Ripple | 0.55 | ▼0.14% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.82 | ▼2.78% |
Петрол - брент | 73.57 | ▼2.65% |
Злато | 2 690.32 | ▼0.61% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 572.62 | ▲0.29% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.58 | ▲0.35% |
Germany Bund 10 Year | 132.12 | ▲0.48% |
UK Long Gilt Future | 94.36 | ▲0.69% |