Снимка: iStock
Продажбите на нови автомобили в Европа спаднаха до най-ниските си нива в историята през октомври, в момент, когато производителите се надяват, че продължителният недостиг на чипове най-накрая ще се смекчи.
Регистрациите на нови автомобили паднаха с 29% през месеца до 798 693 превозни средства, съобщи Европейската асоциация на производителите на автомобили в четвъртък, оставяйки продажбите за годината само с 2,7% по-високи в сравнение с този момент през 2020 г.
Докато доставките паднаха за четвърти пореден месец, компаниите виждат признаци, че най-лошото от кризата с чипове най-накрая е зад гърба им.
„Справяме се. Опитваме се да се справим с това“, каза главният изпълнителен директор на Volkswagen AG Херберт Дийс тази седмица на конференция в Берлин. "Надявам се, че ще преминем през най-лошото."
Подновените огнища на Covid-19, ограничаващи производството в съоръжения за опаковане и тестване на чипове в Югоизточна Азия през третото тримесечие, неочаквано изостриха ограниченото снабдяване с компонентите, а затварянето на пристанища допълнително засили натиска върху доставките. Въпреки че автомобилните производители прогнозират известно подобрение, ситуацията ще остане трудна и през следващата година.
Volkswagen, най-големият производител на автомобили в Европа, беше най-силно засегнат сред големите производители с 42% спад в доставките през октомври в сравнение с преди година, според ACEA. Продажбите на Stellantis NV, вторият по големина производител на марки като Fiat и Peugeot, спаднаха с 32%.
Продажбите на автомобили в Европа намаляваха спрямо предходната година всеки от последните четири месеца.
„Регистрациите могат да се подобрят през ноември, тъй като ограниченията в доставките намаляват“, каза анализаторът на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн в бележка. „Много производители имат частично сглобени превозни средства, така че те могат да бъдат завършени бързо, след като наличността на полупроводници се подобри.”
След дългия период от спадове, продажбите в Европа спаднаха през повече месеца, отколкото са се повишили тази година, сочат данните на водещи пазарни изследователи като LMC Automotive, които прогнозират годишните продажби, вероятно да пропуснат нивата, засегнати от пандемията през 2020 г.
Как се справиха големите производители на автомобили в Европа миналия месец и от година до момента
Компания | октомври | От нач. г. |
VW Group | -41.9% | 2.9% |
Stellantis | -31.6 | 3,20% |
Renault | -31.5 | -10.8% |
BMW Group | -22.1 | 6,20% |
Daimler | -34.3 | -8.9% |
Източник: Европейската асоциация на автомобилните производители
Автомобилните производители преодоляха кризата с доставките, като дадоха приоритет на своите модели с най-висока печалба и повишиха цените. Сред големите производители доставките на Ford Motor Co. и Renault SA са понесли най-голям удар с продажбите, които са паднали съответно с 15% и 11% тази година досега.
Още по темата:
Срив в продажбите на нови автомобили в Европа до най-ниското им ниво от 1995 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.39% |
USDJPY | 153.09 | ▼0.81% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.28% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.23% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.27% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 960.80 | ▲0.54% |
S&P 500 | 6 040.38 | ▲0.80% |
Nasdaq 100 | 21 001.00 | ▲0.82% |
DAX 30 | 19 366.40 | ▼0.34% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 983.00 | ▼1.15% |
Ethereum | 3 334.02 | ▼2.26% |
Ripple | 1.40 | ▼0.85% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.98 | ▲0.50% |
Петрол - брент | 72.44 | ▼0.12% |
Злато | 2 633.02 | ▲0.87% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.64 | ▲0.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.30 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 135.43 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |